25 maj 2009

Mitt liv som Martha Stewart


Mycket underligt har hunnit hända redan under 2009. Jag fått skribentjobb och sidekickat i direktsänd riksradio, fått några projekt att börja rulla och skrivit krönikor för glatta livet. Jag har förlorat en morfar, men helt hipp som happ blivit nyförälskad med pojkvän och däremellan har jag dessutom hunnit flytta och blivit med mycket osäkert kontrakt men fin kombo.

Men det allra underligaste som hänt under 2009 är fortfarande faktumet att jag börjat laga mat.
Ännu underligare är det att jag faktiskt börjat bjuda folk på maten. Senast som jag gjorde det var nog 2004, möjligen 2005. Det var då som jag senast hade ett riktigt kök och någon som såg till att jag diskade efter mig.

Ikväll bjöd jag således in större delen av de fina i mitt närmaste gäng och ägnade en söndagkväll åt att prata, skratta och diskutera. Men först ägnade jag flera timmar åt att stå i en blommig sommarklänning, med rosett under tuttarna och osedvanligt lång längd för att vara jag (läs: inte fittkort) och kavla ut pajdeg tills kinderna blev rosiga. Maken till kvinnlighetschock har jag inte upplevt på länge. Men jag tror att jag gillade det. I alla fall så länge jag får kompensera med att jag fortfarande, efter flera månaders boende här, inte tagit mig för att sätta upp gardiner i sovrummet än.

9 kommentarer:

Julia sa...

Medan jag gått från massa matlagning och bakning till tonfisk direkt ur burken.

Hm. Did you steal my lady mojo?

Den tjocke konsulten sa...

Broccolipaj? Lägger du ut receptet så lovar jag att testa att laga den!

Diskmaskin är fö. den absolut bästa bak- och matlagningskatalysatorn.

Mina sa...

Lite nyfiken på vad du använder de torkade fladdermössen i bakgrunden till!?

:-)

Elin sa...

Julia: Bakning - så illa har det inte blivit än. Eller jag gjorde iofs en hemgjord tiramisu för några veckor sen. Fan.

DTK: Ohh. Mitt recept är hemgjort och ihopslängt efter eget tycke, men består av en pajdeg av riktigt smör, vetemjöl, grahamsmjöl och några matskedar vatten. Förgräddat pajskal tio minuter i ugnen på 225 grader.
Fyllningen består av lök, aubergine och broccoli som jag förstekt i panna tills de är gyllenbruna. La i hela fyllningen. På med äggstanning och massa riven ost. Typ 25-30 min i ugnen, minns inte riktigt.

Mina: Torkade fladdermöss? Va?

Sjumilakliv sa...

Mycket tjusigt. Jag är imponerad.

Anonym sa...

I like it! Mor

Molly sa...

Hej!
Jag är 47 år, varit sambo under en hel del av dessa, lagat en hel del god mat, haft en och annan blommig klänning, men aldrig, ALDRIG haft en enda gardin! Man måste inte ha gardiner faktiskt :)

Elin sa...

Sjumiakliv och mor: Tack!

Molly: Åh vad skönt att höra. I mitt fall handlar det dock om att det EKAR i mitt sovrum pga gardinernas frånvaro. Men har du annat tips på hur jag kan lösa det mottager jag det tacksamt.

Den tjocke konsulten sa...

Gjorde en improviserad variant av broccolipajen ovan ikväll, blev gott!

Försöker äta vegetariskt en dag i veckan med tanke på klimatbelastningen, lägg gärna upp fler recept om du vill och orkar (=inspiration)