10 maj 2009

Gästbloggare i maj 09: Jag, Alfons Åberg

Dagens gästbloggare är Oskar Hanska.

Ska klippa av mig mitt hår. Ska göra det. Så att folk kan ta mig på allvar. Ska bara hitta en bra sax först så att det går smidigt. Amputering är alltid alldeles för smärtsamt utdraget på film. Ska bara hitta en kamera som med lagom kvalitet kan filma spektaklet och någon som kan hålla i den åt mig. Någon jag litar på. Det måste bli rätt. Kan inte bara göra det sådär i alla fall. Måste göra något mer av det. Kanske en stop-motion-film där håret växer ut och in och tillbaka och fram och tillbaka igen?

Har funderat på genomförandet. Funderat i elva år nu. Sedan kvällen jag fick mina första hårkorvar gjorda av hon den där äldre feministtjejen som jag låg med. På en hörnsoffa. Efter en syndikalistfest. Kommer inte ihåg vad hon heter. Kommer ihåg att jag kom för tidigt. Sjukt misslyckat var det. Men ny frisyr fick jag. Fortsatt ha det sen dess. Frisyren och sex. Har du en snabb och smidig sax? Eller snabbt och smidigt sex?

Har man för mycket sex kan man få prostatacancer. Det har jag läst och jag har ingen lust med det. Har man för mycket sax kanske det blir lättare att klippa banden till folk.

Ska klippa banden och sluta tänka på den där jävla ungdomen hela tiden. Ska bara skriva färdigt mailet först. Till det där produktionsbolaget och förklara varför det är sjukt bra tajming att plocka upp vår TV-serie nu när folk dör både hit och dit av svininfluensan. Sjukt bra tajming. Fatta skämtet. Glömde säga att humor var en av mina kvalitér vid senaste anställningsintervjun.

Kanske får jobbet ändå. Då har man ju inte tid att sitta och skriva på annat längre. Fast kanske inte får det. Jobbet. Då beror det nog på håret. Eller så har chefen en dålig morgon. Han verkar vara en sådan där kille som får ligga mycket och länge och aldrig kommer för tidigt. Och då kanske han precis har fått reda på att han har prostatacancer.

Kan man klippa bort prostatacancer? Om man ligger mycket och beter sig som ett svin, är det större chans att man får influensan också då? Kan man ta ett influensasmittat svin med prostatacancer på allvar? Oavsett hår?

Ska nog börja raka mitt huvud. Så att nazisterna inte vill slå mig.
Ska nog sluta raka mig under armarna. Så att feministerna kan förstå mig.

I World of Warcraft finns det inga feminister. Så där förstår alla varandra. Och man kan man samla achievement points för att göra olika saker. Döda den röda draken. Döda den odöda skelettdraken. Klippa sig hos barberaren. Det kostar lite guld och silver och koppar men då får man ju i alla fall sina achievement points. Och då finns det alltid någon som tar en på alldeles för stort allvar. Ska sluta spela World of Warcraft. Igen. Det tar för mycket tid. Tid jag skulle kunna lägga på att klippa banden.

Ska bara knyta ihop grissäcken på den här texten först. En sån äckligt tillrättalagd slutkläm som får unga poesisnubbar att bita på naglarna och feministbrudar att glida av stolen. Ska göra det. Ska bara gå ut på första maj först. Och då är det ju bra att ha hår. Både på huvudet och under armarna. Så att man inte blir misstagen för nazist eller antifeminist.

Kan man få prostatacancer av första maj? Har läst att för mycket ryggdunkande och absoluta sanningsanspråk kan ge prostatacancer. Eller svininfluensan? Det är ju så många snutgrisar på stan på första maj. Man säger så. Snutgrisar. Om man är vänster och feminist. Det har jag läst på ett internetforum när jag inte orkade spela World of Warcraft.

Ska nog spela in en stop-motion-film på första maj. En krigsfilm. Med unga poesisnubbar och våta feministbrudar på ena sidan. Orcher, dvärgar och alver på den andra. Chefen och barberarna får också vara med. Sjukt många achievement points för den som står sist.

Ska göra det. Ska bara klippa av mig håret först.

Oskar Hanska är 27 år, spoken word-poet och manusförfattare. Han har tävlat alldeles för mycket i Poetry Slam, intagit scener från Boden i norr till Malmö i söder, Göteborgs Stadsteater, Hultsfred- och Arvikafestivalen. Tidigare i år slutade Oskar spela World of Warcraft (igen) och släppte dikthäftet "Det här kommer att blir vår död" istället. Dessutom tror han på största allvar att han kommer att se ut som en överviktig Alfons Åberg om han klipper av sig håret. Eller Gollum.
Hemsida:
http://www.oskarhanska.com/


3 kommentarer:

Jojo sa...

hade väldigt roligt när jag läste texten! hoppas man fick det.

vilket trevligt koncept med gästbloggare, Elin!

Daniel sa...

Hur är det egentligen med sex och prostator? Hittade den här:

http://sydsvenskan.se/vetenskap/halsa/article43276/En-utlosning-om-dagen-kan-radda-livet.html

Anonym sa...

Vackert! :)
Härlig Oskar! :) Jag har också slutat wowa ;) För 5mån sedan sägs rykterna :P