4 maj 2009

Gästbloggare i maj 09: När ärkebiskopen satt vid mina fötter

Dagens gästbloggare, Eva Grelsson, tror på en Gud som ser oss som jämlika.

En upplevelse vid Världens Fest i Åre, augusti 2007.

Jag känner en kvinna som aldrig gör skillnad på människor, oavsett vem det är så behandlar hon dem lika. Jag har lärt mig mycket av den kvinnan. Själv är jag uppvuxen med att det finns "finare" folk, som man ska fjäska lite extra för. Folk som man ska se till att lära känna för att få finnas med i de "lycksaligas" skara. Jag vill inte vara en sådan, jag vill umgås med människor utifrån den person de är.

Som sagt, jag känner en kvinna som inte fallit för detta. En kvinna som bor ute på landet, ett naturbarn. Med sin brejamska möter hon alla, precis som dem de är.

Under fredagskvällens mässa deltog både hon och jag i processionen samt med textläsning. Då det var många människor (närmare 2 000) närvarande, hade första och andra radens stolar reserverats till oss som deltog. Små reserverad - lappar låg på våra stolar. Vi skulle gå i procession in och lämnade därför våra platser. När vi stod där och väntade såg vi att någon hade satt sig på en av platserna längst fram, någon som kom sent och inte hittade någon annan plats i den överfulla lokalen. Då blev min jamsktalande väninna upprörd.

-Je gaur fram å säg åt en att flötte på se.

Jag såg hur hon gick fram till mannen, jag såg även att mannen i fråga hade en lila prästskjorta på sig. Jag såg även att det var vår ärkebiskop som hon knackade på axeln och sa något till. Jag såg även att han klev upp från stolen och satte sig på golvet!

Min vän och processionskollega kom tillbaka, mycket nöjd.
- Je raka ner han på golvet. Sa att det vär opptaget på stol´n, att ma skull sitt danen.
-Men, försökte jag. Såg du inte att det var ärkebiskopen?
- Jo, je fråg om de va han.
-Men, försökte jag igen, han ska väl inte sitta på golvet?!
- Köm han sent så får han väl skyll sig själv. Han satt sig la me ungdoman på gölvet.
Punkt. Slutdiskuterat. Han, en av oss allihop. Ingen mer eller mindre.

Och jag kan säga att jag skämdes när jag efter procession och textläsning gick ner till min stol, den som vår ärkebiskop hade försökt sätta sig på.
Där satt jag under resten av mässan med honom vid mina fötter!

Jag hade kunnat säga åt honom att ta min plats, att det hade blivit ett missförstånd. Men, någonstans inom mig sjöng det:

Men alla äro barn av dig, / som av din Ande drivas;
och är jag barn, så skall ock mig / det goda arvet givas. Psalm 366, J.O Wallin


5 kommentarer:

JM sa...

Vilken rolig och väl berättad liten historia som tar upp något mycket viktigt.



Själv säger jag till mina barn att inte lita på sådana som behandlar de med högra status väl och de med lägre illa. Att inte lita på personer som slickar uppåt och sparkar neråt.

Anonym sa...

En fantastisk historia! Jag beundrar din väninna, själv hade jag inte vågat göra det hon gjorde! Det du berättar illustrerar verkligen ett oerhört viktigt budskap - ingen är förmer än någon annan. Vi är alla lika.
Jenny

Julia sa...

Alltså... jag vill lite träffa din mamma. Får man erkänna det?

chall sa...

Vilken underbar historia. Tack.

Det är så sant att det är svårt att inte tilflöra vissa mer viktighet än andra... och det skönt at thöra att vår Ärkebiskop tycker att det är ok att sitta på golvet som alla andra. Jag vet ju vissa som inte skulle ta en sådan tilsägelse...

Anonym sa...

JM: Jättebra att du förmedlar det till dina barn! Och visst är det en viktig lärdom för ibland "halkar" jag dit själv. Inlärd på det tänket som jag är.

Jenny: Ja henne har jag mycket att lära av, inte bara jag utan alla. Men jag hade aldrig vågat.

Julia: Det får du :) Jättekul tycker jag!

Chall: Tack själv! Ja ÄB ska ha cred för det tycker jag. Håller med dig om att många utnyttjar sin position och tillåter inte liknande företeelser.

Eva