12 maj 2009

Gästbloggare i maj 09: Den nya influensan

Linda Mostad är farmaceut.

Äntligen!
Som jag har väntat. Som jag i åratal har pratat om den kommande pandemin, för totalt döva öron. Nu är den här och jag kan frossa i rapporter, fakta, historik och spekulationer om pandemier, zoonoser, Spanska sjukan, och framförallt den nya influensan. "Den nya influensan" är i skrivande stund den föreslagna Svenska benämningen enligt smittskyddsinstitutet. Namnet svininfluensa kan nämligen skada köttindustrin och så är ju grisar orena i vissa kulturer. Israels förslag mexikoinfluensan har också stött på patrull, från den mexikanska ambassadören i Tel Aviv. Bara en sån sak.

Jag är alltså själv helt uppslukad av denna nya influensa. Men, jag fascineras nästan lika mycket av alla de reaktioner som bara väller fram. Jag roade mig med att googla "panik farligare än själva influensan" och fick över 40 000 träffar. Visserligen utan situationstecken så flertalet träffar må vara irrelevanta men de sidor med träffar jag orkade ögna igenom handlade om just detta. Att paniken skulle vara det största hotet. Vi ska alltså undvika panik. Hur kan då denna panik komma att yttra sig undrar jag? Att människor blir oroliga förstår jag men jag kan inte riktigt se denna befarade panik framför mig. Det jag ser framför mig när jag tänker panik är scener ur "Invasion of the Body Snatchers" (1978) och det är ju helt orimligt. Det pratas också om panik som drastiska åtgärdet på samhällsnivå. Vilka är de här drastiska åtgärderna som skrämmer och faktiskt befaras? Slakta alla grisar? Stänga alla gränser? Skaffa stora massfebertermometersmaskiner till flygplatserna? Är det verkligen någon som tror att människor som sitter på bestämmande positioner plötsligt kommer drabbas av panik och helt ittationellt köra igång galna, ogenomtänkta och obefogade projekt?
Vissa åtgärder på samhällsnivå för att begränsa influensans effekter tror jag kan komma att behövas, kanske till och med sådana som skulle kunna gå under benämningen drastiska.

Jag har också funderat över hur den nya influensan tycks ha något som gör den intressant för de allra flesta. Vad du än brinner för skulle jag vilja påstå att det finns någon aspekt som passar just dig och dina intressen. Då menar jag utöver det mest uppenbart fängslande i att kunna följa det snabba utbrottsförloppet i realtid på google maps, den kusliga ovissheten i hur det hela kommer utvecklas och alla spekulationer som ovissheten leder till. För att inte tala om uttryck som "sustained human to human transmission" som betecknar WHOs oranga fas 4, som 29/4 passerades, till förmån för den röda fas 5, "whidespred human infection".
Det jag menar är att vilket ditt intresse än är så finns det en infallsvinkel för just dig.
För att ge några exempel:
Djurrätt - Tycker du att vi människor borde hålla på mindre med djuruppfödning och köttätande har du ett ypperligt tillfälle att propagera för din sak. Utan svinuppfödning, ingen svininfluensa. Ingen fågeluppfödning mindre risk för farlig fågelinfluensa.
Historia - Då är parallellerna till Spanska sjukan, helt klart något som borde få dig engagerad.
Partipolitik - Det är fritt fram för politiska poänger som att Reinfeldt satte stopp för vår vaccinfabrik eller varför inte klappa sig för bröstet och peka med hela handen på den förträffliga beredskap vår regering har ordnat.
Ekonomi - Frihandelsministern verkar till exempel vara förargad över den nya influensans störande moment i världshandeln.
Tredje världen - Vi förstår nog var och en vilka som kommer gå ur den här krisen som de största förlorarna och jag är säker på att det också finns idéer om hur det kan komma sig.
Naturvetenskap - Förlora dig i hemagglutinin och neuraminidas.
Läkemedel - Då kan du till exempel fundera över hur det går med det där vaccinet eller hur stor risken är att viruset blir resistent mot Tamiflu.
Media - Tyck till! Kanske tycker du att media håller på att få alla människor att förlora förståndet. Att media lagar till det så folk får panik, alldeles tappar huvudena. Eller så kan man tro att de kanske bara ute efter att sälja lösnummer.
Ni förstår poängen, den här listan kan göras oändligt lång och vinkeln kan förstås också varieras obegränsat inom varje kategori. Fast såhär kanske det är med alla ämnen om man själv brinner för dem.

Jag vill tillägga att jag själv inte är allt för orolig för egen del, men jag har stor respekt för vad denna nya influensa kan komma att betyda. I vår del av världen har vi relativt stor beredskap. Det finns medicin att behandla med och längre fram ska vi visst vara garanterade vacciner när dessa är utvecklade. Visst kommer vi med all sannolikhet drabbas, inte nu kanske men när andra eller tredje vågen kommer. Förmodligen blir det värre än när den vanliga gamla influensan drar fram, som i sig dödar upp till 3000 svenska varje år. Men min mening är att vi ändå kommer att ta oss igenom den relativt förskonade. Vad jag däremot skamligt nog knappt vågar nudda i mina tankar är vad som kommer att ske i delar av världen där inga avtal slutits om vaccingarantier, där det inte finns möjlighet till god hygien, avskildhet eller desinficerande handgel.

1 kommentar:

njile sa...

intressant läsning!! TACK!