5 maj 2009

Allt om min fitta (Eller: Saker som jag önskar att jag hade vetat när jag var 18)

Visste ni att P-piller ger ökad risk för svampinfektion?
Visste ni att P-piller ihop med regelbundet penetrerande sex ger ännu mer ökad risk för svampinfektion?
Visste ni att upprepade behandlingar mot svampinfektion ger sköra slemhinnor?
Visste ni att sköra slemhinnor gör att det först ger en svidande känsla efter sex, sedan även under sex och tillslut känns det mest som man har en blåslampa i fittan under hela penetrationsligget om man inte tar en paus och gör något åt det?
Visste ni att det är okej att säga nej och stopp när det gör så ont under sexet? Att det faktiskt inte gör en till ett dåligt ligg, en ofullständig kvinna och en kass tjej?
Visste ni att ju mer man blir nervös för att det ska göra ont under sexet, desto svårare är det att bli våt och desto ondare gör det ju naturligtvis och man hamnar i en ond cirkel som bara förvärrar problemen?
Visste ni att man eventuellt inte mår så bra av att ha sex när man inte är våt och det gör ont och att man inte är ett dåligt ligg, en ofullständig kvinna och en kass tjej om man låter bli att ha sex då?
Visste ni att det faktiskt kan finnas ett intresse från personen som man ligger med att veta att det inte gör ont utan att det faktiskt till och med är bra för en själv också?
Visste ni att man får ha jävligt bra sex och ingenting annat?

Av allt detta visste jag naturligtvis ingenting när jag var 18. Vem skulle ha upplyst mig om det?
Sexualkunskapen? Amen eller hur.
Barnmorskan? Som om hon sa något om nackdelar med P-piller.
Tjejtidningar? Där stod väl ingenting om att ha ont under samlag, bara alla ställningar man kunde göra det i.
Tjejkompisar? Hell no, på den tiden trodde jag att de bara skulle bekräfta min självbild som konstig om jag berättade.

Alltså gick jag i flera års tid och trodde att jag var sjuk, frigid, konstig, störd och naturligtvis – mest av allt – världens sämsta i sängen och en helt ofullständig kvinna för att jag inte kunde penetrationsknulla utan att det kändes som om hela mitt underliv höll på att brinna upp. Fnösktorr, frigid och garanterat psykiskt störd som inte kunde njuta av det självklara sexet som alla andra. Sedan la jag av med P-piller, slutade penetrationsknulla särskilt ofta och blev långsamt bra igen.

Sedan sker samma sak igen. Men den här gången vet jag allt det. Den här gången har jag dessutom den fantastiska unnesten att prata med en fin gynekolog som både ger praktiska tips om olivolja och känslomässiga råd om prestationsångest, onda cirklar och rädslan för att inte duga. Det går över på två veckor. Inte två år.

För den här gången vet jag så jävla mycket mer om min fitta. Ännu mer vet jag om mig själv.
Jag var varken frigid, störd, konstig eller dålig i sängen. Jag råkade bara ut för den dåliga kombinationen upprepade svampinfektioner, låg självkänsla och ett samhälle som ger mer råd om tantrasex än vad man gör när det känns som att man har en blåslampa i fittan.

Uppdatering:
Den här kommentaren var så viktig att den måste publiceras i själva inlägget också:
Värre när man inte visste det när man var 17, vet det när man var 20, men blåslampan inte går över utan är där alltid, när man cyklar när man promenerar när man suttit för länge när man har mens när man torkar sig efter att ha kissat. Trots operationer och år av behandling.
Då önskar man ju att man vetat det från början.

Uppdatering igen:
Tanja kom med en viktig kommentar som jag måste skriva om någonting här:
Jag vet inte om jag kände till sådant när jag var arton, men jag har ju i några år vetat att det finns saker som vestibulit och samlagssmärtor och att vissa tjejer fortsätter ha penetrationssex för att de (underförstått) är dumma, offer och ställer upp. Jag tänkte naturligtvis belåtet att där skulle jag aldrig hamna.Det tog mig väldigt många månader att inse att jag var en sån tjej som fortsatt trots smärta - för jag gjorde det inte för någon kille utan för att det var skönt också.
Och det hade jag faktiskt aldrig sett nåt om i media, eller hört nåt om från upplysare. Liksom, tänk, det är lika dumt om man gör det för sin egen njutnings skull som för att man ställer upp på penetrationsnormen.
Exakt så började det för mig också. Det är svårt att välja mellan njutning och det som gör ont också, när båda delarna händer och det är fucking svårt att veta vad som är vad och vilket man ska ta mest hänsyn till. Jag har heller aldrig hört om det i media eller av någon upplysning.
Att det finns ett mellanting mellan problemfritt, skönt sex och vestibulit, fastän det finns ett helt spektra av smärta och problem däremellan.

30 kommentarer:

. sa...

Jag älskar dig för att du skriver såna här inlägg. Elin for president!

thethesomeplacenew sa...

åååh braaaa inlägg!!!! hatar onda cirklar och dålig fittinfo. men skriv olivoljatipsen, jag vill också veta!!!

kram från en average blogreader

isabelle sa...

man blir stundvis fascinerad av alla de bieffekter och åkommor man får av p-piller och andra p-medel men som man aldrig blir varnad för. jag var hos ungdomsmottagningen för att jag hade ont hela tiden och de undersökte utan att göra ultraljud, för barnmorskan som hade befogenhet att göra det var för dyr. jag hade läst på teh internets om att ultraljud var viktigt och tjatade mig till det trots att de inte hittade några fel vid undersökningen. DÅ upptäckte de att min kopparspiral suttit och skavt mot livmodershalsen på ett smärtsamt sätt länge och tog ut den. ÅH, jag blir så förbannad på att man måste googla sig till allt eftersom gynekologerna inte berättar något väsentligt! "du kommer gå ned i vikt, vännen", var allt de sa till mig när jag började med p-piller - illamåendet och humörsvägningarna glömde de visst nämna.

Anonym sa...

Värre när man inte visste det när man var 17, vet det när man var 20, men blåslampan inte går över utan är där alltid, när man cyklar när man promenerar när man suttit för länge när man har mens när man torkar sig efter att ha kissat. Trots operationer och år av behandling.
Då önskar man ju att man vetat det från början.

X sa...

Vad Rebecka sa helt enkelt. Igenkänningen är through the roof på detta, och jag känner ett extremt hat över hur otroligt...onödigt det hela är. Hatar hymlandet om p-piller och dess biverkningar. Fan. Deprimerande. Men så jävla bra att det tas upp!!! Önskar att du kunde starta en tjejtidning typ maskerad till VR men som tog upp sån här fantastiskt bra skit på varje sida istället.

Anna sa...

Ja, jag vet. Nu. Eftersom jag varit med om precis, precis det där. Guschelov inklusive precis en sån gynekolog, och även jag blev bra på två veckor. Eller två dagar, typ.

Svampinfektionerna sticker upp sitt fula tryne ibland fortfarande, men Pevaryl är mer förbjudet än trotyl i mitt hem. Olivolja är sannerligen fittans bästa vän. (nåja). Heja Elin att du skriver om detta!

Emma sa...

Jag älskar dig också!

Nina sa...

Alla borde ha någon att prata med i såna situationer. Jag har tre äldre systrar att få råd av. Bästa rådet jag har fått som gränsar till det här ämnet - alltid kissa efter sex, så undviker man urinvägsinfektioner. skitbra

Hustrun sa...

Är det samma sak med t.ex. p-stav och spiral? Kan du inte hitta någon annan preventiv metod som funkar för dig? Det låter sannerligen inte roligt.

Elin sa...

Alla: Som vanligt inser jag varför jag fläker ut mitt underliv på Internet när jag får sådan här överväldigande respons. Tack!

theresomeplacenew: Smörj in blygdläppar och öppning - ja där du har ont och är torr - med olivolja flera gånger om dagen. Komplettera gärna med Apotekets skyddande intimkräm. Funkar fantastiskt.

isabelle: Ja, jag blev inspirerad av ditt inlägg om det. "Du kommer gå ner i vikt". Jamenvisst.

Ano: Otroligt viktig kommentar. Tack för att du delar med dig. Jag lägger upp din kommentar som uppdatering och jag var orolig att jag skulle hamna där du är i flera år. Fan vad vi måste prata mer om sånt här. Största kramen.

Knödel: Ja, det önskar jag med!

Anna: Jag har knarkat Pevaryl i omgångar och inte förrän NU, tack vare gynekologen, har jag fattat hur illa det är. Dessutom finns det tabletter som man SKA få om man har upprepade svampinfektioner.

Nina: Heja dina systrar! Och ja, det rådet fick jag av en vän och är skitbra.

Hustrun: P-pillren funkar egentligen väldigt bra. Jag började mest med dem igen för att jag mår bättre med dem än utan dem. Jag har mycket mer humörsvängningar, ont och svullenhet, går upp i vikt etc om jag inte äter pills. Plus den preventiva effekten då. Svampinfektionerna handlar också om att jag äter SSRI-preparat samtidigt, liksom förra gången, men jag valde att ta bort den detaljen för den kändes lite för privat och ovidkommande. Men nu hamnar den här istället. SSRI har ju fantastiska biverkningar som svamp och orgasmsvårigheter. GAH.

Kjell Tina sa...

BRA ELIN!!

Skriv mer om fittor, det behövs. Visst att det är läskigt att dela med sig av det privata, men vafan. Du är inte ensam om dessa problem tydligen, låter förjävligt att ha det så.
Knulla är kul och det ska vara kul inte ångest!

Tanja Suhinina sa...

Jag vet inte om jag kände till sådant när jag var arton, men jag har ju i några år vetat att det finns saker som vestibulit och samlagssmärtor och att vissa tjejer fortsätter ha penetrationssex för att de (underförstått) är dumma, offer och ställer upp. Jag tänkte naturligtvis belåtet att där skulle jag aldrig hamna.

Det tog mig väldigt många månader att inse att jag var en sån tjej som fortsatt trots smärta - för jag gjorde det inte för någon kille utan för att det var skönt _också_. Och det hade jag faktiskt aldrig sett nåt om i media, eller hört nåt om från upplysare. Liksom, tänk, det är lika dumt om man gör det för sin egen njutnings skull som för att man ställer upp på penetrationsnormen.

MarySaintMary sa...

Bra inlägg. Själv har jag aldrig haft svamp, men hade samma symtom som du nämner i ca två år då jag åt minipiller. Fick efter en massa undersökningar och "goda råd" ("prova att töja försiktigt med ett finger...blablabla" (för det har jag ju inte provat!) "du spänner dig") prata med bästa barnmorskan, som bara via ett enkelt, snabbt telefonsamtal kunde tipsa mig om att byta p-piller. Äter yasmin nu och problemen är ur världen.

Elin sa...

Tina: Håller med dig, det behövs.

Tanja: Men FY FAN, vilken bra kommentar! Det var ju just det som var det svåraste. Det var ju liksom skönt också. Åh nu måste jag redigera i mitt inlägg igen för det här var så jävla viktigt. Tack!

Mary: Jag äter också yasmin och de är bättre än fucking follimin som jag hade förut och tydligen anpassade till just den sortens problem. "Du spänner dig". Ja man gör det vid smärträdsla, vafan. Bra att du hittade en bra barnmorska tillslut.

Mariah sa...

Mycket bra och viktigt inlägg. Hoppas du har en drös läsare i åldern 14-18 som förhoppningsvis därmed slipper gå den långa vägen för att lära sig om detta. (Men "allt"??? Hoppas inte det.)

Elin sa...

Det hoppas jag med. Och nej, naturligtvis inte allt, men jag ville så gärna parafrasera Almodóvars Allt om min mamma :=)

sofia sa...

min gynekolog svarade "inga" på min fråga om biverkningar av p-piller och glömde därmed nämna:
-humörsvängningar
-depression
-illamående
-huvudvärk, migrän
-torr slida
-orkeslöshet
-viktökning
-minskad sexlust (eller snarare helt förlorad)

och många fler, ovan nämnda enbart de jag drabbades av. vafan.

Rebecka igen sa...

När jag läser alla kommentarer blir jag liksom så ledsen över att så många har det precis. lika.dant., men att det inte förrän någon tar upp det simmar upp till ytan. Let's keep on talkin'.

Anakonda sa...

mitt i prick. jag har precis slutat med hormoner på grund av blåslampaeffekten som bara blev värre och värre. efter upprepade svampinfektioner gick jag tillslut till gynekologen, en bra för en gång skull. hon sa att mina slemhinnor blev för känsliga och ömma av hormoner och avrådde mig helt ifrån dem. paletten föll ner och jag förstod orsaken till alla tidigare penetrationssmärtor jag haft i de yngre åren när man var för rädd att höja rösten om sånt här.

nu väntar jag på att mensen ska komma igång igen (blev blödningsfri som det så fint heter av cerrazette som jag åt) så att jag kan sätta in en kopparspiral.

så viktigt att prata om det här! lösningarna verkar vara lika många som det finns fittor.

Grovt Initiativ sa...

also: olivolja får tummen upp för att det smakar gott.

Tätortstimotej-anna sa...

Jag blir lika arg varje gång de mörkar de mindre trevliga effekterna av artificiella hormoner. Själv fick jag aldrig svamp, men progesteronet torkade ut lika som fan, och hade jag inte haft internet och folk på vestibulitforum som sa åt mig att sluta med p-pillren fort som fan vet jag inte hur det gått. Nu hade jag bara problem i två år (efter 3 månader av piller) men spänner mig gör jag fortfarande.
Bonus: folk som rekommenderar att knapra p-piller för hudproblem och andra icke fortplaningsrelaterade grejer.
Bonus bonus: lite off topic, men jag gillar kallelsen till PAP testet där det står "undersökningen kan upplevas som obehaglig men gör inte ont". Nehej, vad bra, jag undrar varför jag ligger och gråter hysteriskt i gynstolen då.

Seven of six sa...

Word.

-Hormoner FTL.
-Mandelolja FTW.

oscar sa...

Olja är grymt, även majsolja var det första jag hörde talas om. Olika oljor har lite olika egenskaper, olika trög/lättflytande hala, smak osv :) (Majsolja är mer trögflytande, mandel/jordnötsoljan är hal som fan, på det roliga sättet.) Okej, det där låter kanske dumt, men poängen är att man kan göra problemet till något roligt (eller nja, roligare i alla fall?) och något man kan ha en inte enbart jobbig dialog om. I mitt fall är jag inte den som har ont, utan den som är så lyckligt lottad att den som har ont pratade med mig om det istället för att tiga. Nu har vi oljeprovningar när vi träffas och det är mycket "nej, laga inte mat med fittoljan!". Detta är även mycket tack vare en gynekolog som tydligen har myntat uttrycket "jaha, men har du doppat honom då?"

Jag tyckte det var stört nog att jag vid 25 års ålder inte visste vad vestibulit var, men att inte ens tjejer vet det är ju... konsigt? skandal? Även om jag kanske inte hade tagit till mig informationen när jag var 14 kan det knappast skada om någon hade berättat baksidorna av sex blandat med prestationsångest och dålig självkänsla.

Okej, det här blev långt, men jag tycker att det är viktigt, och väldigt intressant att prata om. Hellst skulle jag vilja att någon satte sig ner och skrev en bok om ämnet fitt-/själsvård. Den skulle man kunna dela ut istället för instruktioner för bilsex.

Testa fler oljor, gör det till en kul grej och framförallt är det jävligt viktigt att alla som är inblandade i något slags gängande får veta hur den andra upplever det. Påstår någon att den skiter i hur den/de andra har det vet jag inte riktigt vad jag ska säga annat än, hej då! Fittinfo ftw :)

Unknown sa...

Fantastiskt inlägg. Tack.

Martina sa...

Åh så bra! Nu blev jag alldeles glad. Hoppas det är okej att jag länkar till ditt inlägg.

Elin sa...

Oljtipsen är helt fantastiska!
Och tack för allt ni delger och all credd. Rebecka says it right:
Let's keep on talkin'.

Nicole sa...

Jag säger just like everyone else: tack!

Vet inte hur många svampinfektioner jag haft (som dessutom blir så allvarliga att hela murris svullnar upp till en boll så jag varken kan gå eller sitta på flera dagar). För att inte tala om att sex numera är enbart skönt och INTE a'la blåslampa typ 1 gång av 100.

Och svaret från otaliga gynekologer, manliga som kvinnliga, "ibland har man lite torrare slemhinnor men så länge du inte har muskelkramper i slidan så är det ingen fara, det är inte vestibulit".

Så, ja. Olivolja, grymt! Har även fått hjälp från näringsexpert som gett mig tillskott som ökar "the wetness" i murris och hämmar svampinfektioner. Tips!

Gosh, att bloggar ska vara det som hjälper när man har såna här hälsoproblem (no offense, jag är asglad att jag hittade hit!) när det finns galet mycket resurser att få ut infon på med ungdomsmottagningar, gyn and so on.. om de hade brytt sig, vill säga.

Anonym sa...

Jaha ni tjejer. Ni har det inte lätt! Är en kille som uppnått pensionsåldern, varit gift nåna gånger och lever nu i ett samboförhållande. Sex med partnern
har alltid varit ett ljuvligt inslag i mina relationer, men att
det är enklare att vara man lärde jag mig tidigt. Vi har vårt utanpå, kan tvätta med tvål och så
är det inte mer med det.
Just nu kämpar vi med sköra slemhinnor, trång ingång, och rädsla för att det skall göra ont.
För en normalt funtad karl är ju
inte musen nåt man bryter sig in i, man behöver känna sig önskad och välkommen och njutningen skall delas av båda.
Har ni nåna tips hur man vänjer en
liten mus att älska igen efter många års paus?

Pandamamman sa...

Love you! Tack som fan. Men det är svårt att vara barnmorska tror jag, man är alltid rädd att indirekt uppmuntra till oskyddat sex om man varnar för tråkiga bieffekter av olika preventivmedel. När jag blir barnmorska ska jag tjata ihjäl alla om kondomer.

Anonym sa...

hej elin! har läst din blogg länge och kom ihåg det här inlägget när jag fick problem, undrade bara om jag möjligtvis kunde få namnet på din gyn.?

tack på förhand

gusakari60@studet.gu.se