18 februari 2009

I'm up early this morning, thinkin' bout gettin' this money

Mycket ironiskt att jag ägnade just denna förmiddag åt att prata om Lyxfällan med en kollega. Naturligtvis var vi väldigt raljanta och pratade om idiotiska sms-lån, skuldfällor, leva över sina tillgångar och inte planera sin ekonomi.
- Det finns alltid saker man kan spara på, sa min kollega, alkohol till exempel.
- Eller hur!, sa jag, eller cigaretter och snus.
Ännu mer ironiskt att jag direkt efteråt satt och lyssnade på Chamillionaire ft K-Ci - Won't let you down och nynnade med i texten.

Samma eftermiddag får jag alltså veta att det måste sparas in på ekonomin i rådande lågkonjunktur och just nu är arbetsbördan ganska lätt på min arbetsplats. Numera är jag timanställd, vid behov. Förut har behovsanställningen handlat om när jag haft behov av pengar, just nu är behovsanställningen mer baserad på när mitt jobb har behov av mig. Det har de inte just nu.
Ingen skugga fallen över arbetsplatsen, chefen och ledningen för de gör vad de kan för att hitta arbetsuppgifter och är fina. Det är bara så läget är.

Vad det innebär för min ekonomi är dock att läget går från low till very low. På gränsen till desperat, med röd varningslampa. Logiskt sett finns det säkert något sätt att leva på 7800 kronor i månaden när man har hyra och räkningar för cirka 5500 kronor i månaden. Men jag vet inte om jag är beredd att leva så på marginalerna igen. Jag har glömt hur man gör och det enda jag minns är en konstant ångest som gick ut över allt annat, exempelvis skrivandet.
Ingen buffert för oförutsedda utgifter, för den går åt nästkommande månad. Inga Stockholmsresor. Inga fler spontanköp i närlivs-Ica. Definitivt inga kläder, prenumenationer, böcker (hejdå bokrea-inköpen) eller hyfsad kost hela månaden.

Som jag raljerande sa om dem på Lyxfällan finns det ju saker som jag skulle kunna spara in på.
Till exempel alkohol.
Och snus.

Det är nu jag förstår varför folk tar sms-lån.
Men jag tar hellre emot spartips.
Eller allra helst vilket jobb som helst, litet eller stort.

10 kommentarer:

egoistiska egon sa...

Senaste veckans deltagare var mina grannar. Trevligt.

Trist med ditt jobb. Fan, det börjar verkligen drabba "alla" nu. Usch.

Elin sa...

Indeed och HAHA, dina grannar! Shit, deras sms-lån var helt galna. Och vad läskigt att veta sånt om sina grannar.

egoistiska egon sa...

Ja! Jag gjorde någon snabb överslagsräkning lite på måfå när jag såg det, det borde ju ändå inte ha tagit så mycket mer än ett år att hamna där de var nu. Galet. Fast jag kan ju ha fel, men galet var det ju oavsett.

Utöver det var det mycket intressant att se hur ful ens egen lägenhet kan vara med annan inredning. Vi bor nämligen i en identisk.

Anonym sa...

alkohol kan omöjligtvis sparas in på, den är ju enda glömskemedicinen mot cashångesten. mitt råd är att freeloada på statliga instanser och företag och betala det som känns rimligt. jag har exempelvis inte råd med någon sextiokronorsbiljett när jag bara ska åka några kilometer, det är skånetrafikens fel att de cp-höjer priserna. därför köper jag ingen biljett och låtsas sova när kontrollanten kommer. utöver det kan man alltid ha med sig sprit i väskan när man går in på barer och uteställen, (funkade tex på bokmässan, Malte persson råkade dock notera att jag gjorde det och bloggade om det, hm).

Anonym sa...

Fasta. Gjorde jag första månaden i Norge. Klarar mig gott på under 500nok i veckan sen jag skurit ner matintaget med sjuttifem procent.

It's all gonna be fine sa...

Mitt bästa spartips är väl egentligen att äta alla måltider hemma (och att göra storkok, linsgryta en masse liksom). Och att hemmafika, för-/hemmafesta.

Hoppas du får mer jobb snart! *håller tumme*

Anonym sa...

Testat http://www.okeli.se/ ? Visserligen rätt mycket programmering och sånt men det finns en del andra uppdrag också.

Elin sa...

egon: Haha, underbart.

Tack för alla tips!

Anonym sa...

Ok, men du tittar väl på mellodifestivalen på lördag? / Simon

Anonym sa...

Tips för att leva billigt:
- Baka eget bröd. Ingredienserna kan bli lite dyra i inköp första gången (om du handlar flera sorters mjöl, frön och dylikt på en gång) men det lönar sig i längden!
- Laga bara mat "från grunden", inga halvfabrikat! Det behöver inte vara krångligt, jag lovar.
- Köp torkade bönor, linser och dylikt och koka själv och frys in i påsar á 250g istället för att köpa konserverade. De är en bra proteinkälla, kan användas till en massa rätter och är mycket billigare än kött (om du nu äter det)
- Rotfrukter är billigt och gott, man kan rosta dem i ugnen, tärna och lägga i grytor eller soppor eller göra gratäng.
- Gör alltid flera portioner så att du kan ta med en matlåda till jobbet dagen efter.
- Gör eget bordssmör. Köp smör (inte margarin!) och mixa 200 g smör med 1,5 dl vatten och 1,5 dl rapsolja + salt. Du sparar ungefär 10 kr per "smörsats" mot att köpa ett paket bordssmör. Plus att det är godare.
- Handla efter säsong.
- Handla på Willys, Netto eller LIDL. Man sparar faktiskt mer än man tror av att handla där.
- Utnyttja erbjudanden på varor du använder mycket. Köp inte saker bara för att det är extrapris.

Ok, det var allt jag kunde klämma fram för närvarande. Hoppas det hjälper dig!