20 februari 2009

Susanne Dodillets disputation

Den enda baksidan av att ha fantastiska, nära vänner i en storstad där folk flyttar en gång i halvåret är att man var och varannan månad måste agera flytthjälp. Det är inte flyttandet i sig som är jobbigt, utan när det krockar med annat.

Om det inte vore så att en av mina vänner flyttar imorgon förmiddag skulle jag verkligen ha velat gå på Susanne Dodillets disputation. Här skriver Kajsa Ekis Ekman, inte helt oväntat mycket kritiskt, om avhandlingen.

Om man inte orkar läsa hela avhandlingen rekommenderar jag hennes abstracts och artikeln Ideologiska förutsättningar för den svenska och den tyska prostitutionslagstiftningen från Kvinnovetenskaplig tidsskrift nr4/06. Med tanke på hur mycket tankar bara den artikeln väckte hos mig kring vad som anses vara den goda sexualiteten och hur folkhemstanken och en stark socialdemokrati har format vår syn på sex, tror jag att avhandlingen är hur läsvärd som helst.

8 kommentarer:

gustav sa...

Riktigt slentrianmässig gnällartikel av Ekis Ekman. Hon måste nog vara en av de mest ointressanta skribenterna på redan rätt förutsägbara DN Kultur.

Själva forskningsarbetet verkar ju däremot intressant. Man kanske skall ta på kulturkoftan och gå och sätta sig i hörsalen imorgon. :)

Grovt Initiativ sa...

jag ska dit.

Elin sa...

gustav: gör det! jag vill inte uttala mig så mycket om ekmans kritik innan jag har läst avhandlingen och fått helhetsbilden, men visst kändes den given och som att hon redan innan hon läste boken bestämt sig för exakt vad hon tyckte om den.

Grovt: om det är möjligt att säga så om disputationer - have fun!

Anonym sa...

Det är en jättebra avhandling! Och jag är hemskt besviken över att inte kunna vara där... Läs boken, den är fasligt tjock, men väl värd tiden. (och disputationer kan vara både roliga och underhållande...)

Mina sa...

Nae, vet du Elin. Att du _måste_ gå på den. Det kommer vara en disputation som heter duga. Och jag vill höra från så många källor som det bara går om hur den var sen!

Är det en riktig vän så kan du säkert avvaras ett par ynka timmar före lunch!

Elin sa...

Naaj men säg inte så. Ni är jättefina men jag vill verkligen inbilla mig att den kommer att vara dötrist och inte alls alldeles underbar när jag flyttar möbler hela fm. Hon hade gjort samma sak för mig. Så nä, would if I could but I can't so I won't.

Tanja Suhinina sa...

Jag tycker det är lite lustigt att det alltid är Kajsa Ekis Ekman som får skriva om prostitution. Det är så uppenbart vad hon tycker och det är ofta mer om det än om vad hon nu recenserar som hennes text handlar om.

Jag tycker det där med prostitution är en komplex fråga, och jag är verkligen inte den som blint skriker att sex är oproblematiskt, jämställt och de är ju bara smarta entreprenörer hela bunten, hororna. Men för knullet, hur svårt är det att fatta att det är en fråga om moral när man argumenterar mot sexförsäljning för att det innebär att man säljer just sex och inget annat?

Anonym sa...

Allt som handlar om sex handlar inte om moral!
Är inte DET svårt att fatta, Tanja och andra?
Jag blir trött på alla dessa som försöker verka "frigjorda" men som inte har någon solidaritet med fattiga människor eller kan sätta sig in i deras situation.
För dem handlar inte prostitution om sex och det är ingen teoretisk fråga. Det är att få ihop pengar till mat och till deras barn.