2 februari 2009

Johan Stael von Holstein kommer i alla fall att vara stolt över mig

Julia och Gustav fortsätter hålla bloggfanan högt gällande snälla tjejer/killar som får ligga/inte ligga. Jag skrev ett inlägg i huvudet när jag låg sömnlös inatt, men det får vänta för idag jobbar jag.
Alltså hemmajobbar såklart. Vilket innebär att ingen jävel vet vad jag sysslar med, for all you know kan jag ju lika gärna röka gräs och kolla porr hela dagen och kalla det jobb. Helt enkelt eftersom ingen jävel någonsin vet vad jag egentligen gör. Till och med en av mina närmaste vänner undrade häromveckan vad jag egentligen sysslar med.

Men det där torde lösa sig under denna vecka då jag kommer att bli egenföretagare med F-skattsedel och allt det där. Från att ha hållit långa haranger om min fil.mag. i lingvistik och skuggdoktorandprojekt, genusvetarstudier, konsultuppdrag inom jämställdhet och genus, romanförfattande, skrivarkurser, frilansskrivande, nuvarande kurs i journalistik och timanställning på Sahlgrenska kan jag övergå till att sammanfatta min sysselsättning med ett enda ord: Entrepenör.
Vilket innebär att ingen jävel fortfarande kommer att fatta vad jag sysslar med, men det låter i alla fall som jag tjänar pengar på det.


19 kommentarer:

Grovt Initiativ sa...

det är bra, då kan du lära mig hur man gör för att styra upp den saken sen.

Anonym sa...

Det är rätt! Låt inte jante trycka ner dig! Och vad skönt att du slipper fackföreningarna!

Elin sa...

Grovt: Eller så börjar jag titulera mig själv Gustav Almestads personliga coach och avkräver motbetalning/gentjänster tillbaka.

Johan: Jag vet! Tack!

Gabriel sa...

Welcome to the jungle!

Fast det finns fackföreningar och till och med a-kassa för frilansar och småföretagare. Detta är ju ändå Sverige.

Anonym sa...

Entreprenööör minsann.

Anonym sa...

Igenkänning.
- Jobbar också hemma idag.
- Ingen vet vad jag gör.

Men du - jag har tänkt på en sak. Man skulle kunna kalla sig "konstnär". Det är typ samma sak som "entreprenör". Eller?

Grovt Initiativ sa...

hahahaha

Anonym sa...

Har fortfarande ingen koll på vad du gör, oavsett F-skattsedel. Och om du tänker efter så har du nog inte det heller. Det är väl inte så att världen därute väntar på blogginlägg och böcker om navelskåderi. Vi här ute i den verkliga världen har fullt upp med att se till att det händer något, på riktigt.

Elin sa...

Gabriel: Tack! Det gör ju det, men i sann von Holstein-anda borde jag väl dissa dem och förespråka min frihet istället.
Julia: Jaa exakt.
Kalle P: Fast ordet konstnär har fått en sån dålig konnotation i dagens Sverige. Då tror folk mest att jag sitter hemma och knarkar med Kleerup för att "vidga sinnena".
Ano: Nej, I forgot. Det som jag gjort på tvåhundra procents arbetstid nästan ständigt, i princip helt utan semester under de senaste fem åren räknas ju inte som verklighet. Det är ju inte direkt inbringande samhällsnyttan, så what's the use? Och jag antar att min ett och ett halvt år långa anställning som kanslist på Sahlgrenska på heltid inte heller räknas som verklighet? Jag var ju trots allt bara vikarie.

Anonym sa...

entreprenörordet kanske inte är så kontaminerat trots allt. förut var det väl nästan synonymt med ondska i vänsterkretsar.

Elin sa...

men jag hoppas att ni förstår att jag inte var allvarlig när jag skrev att jag ska börja kalla mig för entrepenör?

Anonym sa...

Den som betalar fakturorna vet förhoppningsvis vad du gör?

Om du inte kan/vill/orkar bokföra enligt BAS kan jag rekommendera Visma SPCS Enskild firma som även gör din deklaration med bilagor.

Elin sa...

Den tjocke konsulten: Jag hoppas på det. Kommer förhoppningsvis att ha någon som gör allt det där åt mig. Det kommer att vara värt utbetalningen av lön till henne.

Gabriel sa...

Om man är lite street (och småländsk) kör man in allt i ett excelark man har kalkerat på skatteverkets pedagogiska broschyr. Men med din produktivitet kommer du nog tjäna på en bokhållare ja.

Snart kommer du att få brev till "Elin Grelsson. Att: IT-ansvarig" och så. Ack sköna nya F-skattevärld! Dom kallar oss Mauds.

Elin sa...

AHAHAHA. "Dom kallar oss Mauds."

Elin sa...

AHAHAHA. "Dom kallar oss Mauds."

Elin sa...

Det var så roligt att jag var tvungen att skratta två gånger dessutom.

Barnboksbloggen sa...

Jag är också frilansskribent m.m. Jag skulle önska ett blogginlägg där du skriver mer om vad du gör för uppdrag och framförallt hur du får dem. Själv tycker jag att det är svårt att sälja in sig själv och sin kompetens och lite inspiration skadar ju aldrig.

Elin sa...

Tack för önskningen! Det kanske kommer ett blogginlägg så småningom, men jag är ju så mycket i startgroparna att jag inte riktigt vet än. Men jag ska ge dig tre bästa råd som jag har, de tre råd som hjälpt mig och hjälper mig varje dag och i varje insäljningstillfälle.
Det första har jag fått från Navid Modiri, det andra från Linda Skugge och det tredje är mitt eget.
1. Gör dig själv större än vad du egentligen är. Om du inte tror på dig själv och din talang till minst 200% kommer ingen heller att tro på det. Gör dig själv exakt så stor som du vill vara, använd dig av dina erfarenheter och lobba stenhårt för dig själv och det du gör.
2. Tjata. Var alltid kort, koncis och trevlig och tjata. Ligg på, återkom, hör av dig till dem du vill skriva för flera gånger.
3. Prata aldrig om uppdrag och projekt förrän de är klara och inbokade. Förvisso verkar det som om du inte gör så mycket på dagarna, men om ett uppdrag faller på vägen måste du säga det till andra än dig själv och du skapar ännu mer förväntningar på dig själv.
Lycka till!