26 februari 2009

The shit has hit the fan

Under den gångna månaden har jag förlorat en av mina närstående, gått in i en ny relation, startat upp enskild firma med allt som hör till, haft en rad deadlines och nya kanskejobb och därtill två kurser, ett extrajobb där jag nu fått nya uppgifter och en skrivarträff. Mitt i allt ska jag dessutom eventuellt flytta, med besked under dagen om hur det blir. Däremellan en massa annat privatlivstrassel, som brukligt.

De senaste dagarna har väl den här månaden tagit ut sin rätt och nu har jag vaknat några morgnar med den gamla bekanta hjärtklappningen och ångesten.

Bare with me, bloggvänner. Bloggen är lågprioriterad just nu och jag är en tråkig skribent. Det kommer jag nog att vara ett tag. Innan eventuella flyttar och begravningsresor och jag lärt mig hur i helvete man sköter sin egen bokföring. Men jag kommer såklart tillbaka i samma glans som förr. Don't give up on me, som Solomon Burke skulle ha sagt.

8 kommentarer:

Niklas sa...

Åh, bokföring... Det väcker synnerligen oljuva minnen till liv. Varför i hela friden är det här debet när det där är kredit? Hur meningsfullt är det att boka 20 skitposter för skrivarpapper och sånt, vad är egentligen förbrukningsinventarier och vad kan jag skriva av på ett år i stället för tre? Sen finns allt det roliga när man ska deklarera "ständig övergångspost" och andra obgripligheter. Puh. Nu är jag a-skattare igen efter många år, och det är väldigt skönt.

Lyd i alla fall ett gott råd: lägg absolut ingenting i periodiseringsfonder! De kommer tillbaka och biter dig i röven när du minst anar det.

Elin sa...

Hjälp! Vad är periodiseringsfonder?

Niklas sa...

Å, de är frivilliga. Man kan periodisera en del av vinsten man gör - om man nu gör någon. Då skjuter man upp beskattningen av dem i sex år. Så om du råkar tjäna skitmycket pengar ett år kan en revisor råda dig att lägga en del i p-fond. Men sen ska de alltså återföras till beskattning, och har dina inkomster sjunkit under tiden så riskerar du att inte kunna betala dem.

Anonym sa...

Instämmer med Niklas. Mina periodiseringsfonder (från då jag egentligen var hyfsat rik) dyker nu upp när jag är under ombildning + gravid. Man lever på havregrynsgröt och gör voodoo-dockor av moderat-revisors-idioten man hade för sex år sen...

Kort: periodiseringsfonder är ungefär som att handla på kredit.

Anonym sa...

Oroa dig inte så mycket över redovisningen, tack vare de förenklade reglerna för enskilda företagare som gäller från och med förra året behöver du INTE veta vad debet och kredit är eller i detalj hur du skall kontera olika kostnader.

Med ett program anpassat efter de förenklade reglerna behöver du i stort sett bara mata in alla affärshändelser i kronologisk ordning och du kan köra allt enligt kontantmetoden (=boka när pengarna verkligen rasslar in/ut)

Jag kan helhjärtat rekommendera Visma SPCS Enskild firma om du kör Windows, det löser all bokföring och deklaration (ink. optimering och utskrift av alla blanketter) för 800:-/år.

Disclaimer: Jag jobbar inte på Visma och har inga ekonomiska intressen i att du väljer en viss lösning däremot kan jag en del om datorer och företagande :)

Anonym sa...

Skulle vilja debunka lite myter om periodiseringsfonder som odlas ovan också: Det handlar om att fördela intäkter över flera år för att minska skatten (i praktiken för att inte hamna över gränsen för statlig skatt, 367 000/år)

Pengarna du satt av till fonden måste du fortfarande skatta för men du kan styra om under vilket år, de är alltså inte dina förräns skatten är betald!

Personerna ovan tycks ha stoppat undan pengar i periodiseringsfonder och sen konsumerat upp dem, så kan man INTE göra (men det är ett inte helt ovanligt misstag)

Se fonden som att du stoppar undan n tkr av din vinst i ett bankfack och plockar fram hela eller delar av den under ett kommande sämre år när din vinst ligger under gränsen för statlig skatt (se ovan) och "fyller ut" upp till gränsen.

Elin sa...

Tack för alla råd!

Anonym sa...

Oj, fullt upp!

Beklagar sorgen... :/