18 februari 2009

Kvällens hjälte

Staffan Malmgren bringade lite oreda i min kvällströtta skalle, som förgäves försökte hitta den senast lagda propositionen i äktenskapsfrågan på regeringens hemsida.
Den proposition som jag kritiserar nedan var den förra, som också förkastades. Sicken tur att jag blev dementerad och upplyst, även om jag känner mig dum som faen just nu.
Nu ska jag istället läsa den här godingen. Det vill säga den gällande motionen, som ju ser mycket bättre ut.

Jag undrar dock fortfarande om begreppet äktenskapsbalk kommer att bestå eller ersättas med samlevnadsbalk och huruvida ordet äktenskap kommer att strykas ur Svenska Kyrkans vigselakt.

1 kommentar:

Elin sa...

Nu har jag haft kontakt med Karin Långström Vinge som berättat att förslaget om att ordet äktenskaps strykning ur kyrklig vigsel har blivit nerröstad.
För alla er som legat sömnlösa på nätterna och undrat alltså...