25 februari 2009

Är det bara jag eller finns det en viss röd tråd i titlarna på mina bokreafynd?

Blandade känslor: Bisexuella kvinnors praktik och politik
Fritt förfall
Luder
Lusta: erotiska berättelser
Porr, horor och feminister
Sexualitetens historia: band 1

Angående den förstnämnda avhandlingen av Malena Gustafson är jag grymt nyfiken på att läsa om den. Minns att jag skumläste den för något år sedan och förhöll mig relativt kritisk till den. Samtidigt finns det något juicy egocentriskt i att läsa en avhandling som handlar om ens egen kategorisering.
Att Gustafson behandlar fördomar som att bisexuella är mer förmögna att ha alternativa relationer, mindre benägna att vara trogna och ses som bekräftelsesökande och egocentriska var något som jag blev mäkta irriterad på. Fortfarande oklart om det kändes som ett tråkigt ämne att behandla eller om det var av självreflexiva insikter.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag hittade en mindre charmant röd tråd när jag kollade igenom mina bokreafynd: samtliga är skrivna av män. Nu hade det inte varit något problem att min bokhylla består av 500 män om den bara bestått av sisådär 500 kvinnor också. Det gör den inte. Fråga: dags för medveten könssegregering (fast åt motsatt håll) nästa år?