20 maj 2008

Man blir trött på ditt djävla gnäll (youth is wasted on the young)

Det verkar vara ett generellt drag i både bekantskapskretsen och runtom i bloggosfären det här med motgångar, uppgivenhet och bitterhet just nu. På ett sätt är det väl skönt att inte vara ensam om att gnälla över misären och tycka livet är lite väl pissljummet och inte levererar som det ska, å andra sidan slår det mig hur sorgligt det är.
Det är en sån där måndag då inte ens mamma står ut med mig längre. Efter att jag bitchat och whinat i telefonen och varit allmänt tyken mot henne i ett par minuter suckar hon och säger;
- Nämen du, nu går jag över till din bror och spelar Nintendo Wii istället.
När inte ens ens egen morsa står ut med ens djävla gnäll utan rymmer iväg till TV-spel, då är det rätt illa.

Sen ligger jag och bölältar i soffan över insikten om att det är två månader sedan, exakt, som jag hade releasefest för bloggboken. Den kvällen då jag var on top of min hybris och alldeles strålande och full av tillförsikt. Då jag blev intervjuad, fick dagliga beundrarmail från Linda Skugge (av andra också för den delen) och låg i startgroparna med mitt skuggdoktorandprojekt.
Sen har allting liksom bara avstannat och gått i en nedåtgående spiral. Mycket på grund av mig naturligtvis; jag pallade inte längre att leva i 180 och fick påtalat från mina bästa vänner att jag börjat försaka dem och min närvaro i samtal med dem för alla mina projekt. Men livet har onekligen inte riktigt levererat som jag trott att det skulle göra de senaste två månaderna och min lösning att dricka alkohol, fika och syssla med dumheter i väntan på att livet ska börja göra det igen fungerar som vanligt endast som en quick fix. Så ligger jag och ältar och tänker på vilket stort misstag som jag gjorde när jag la ner pilotprojektet till förmån för den här rövtråkiga kursen, hur jag har börjat hata genusvetenskapen och längta efter lingvistiken och tusen andra älttankar som leder fucking nowhere om man inte försöker göra någonting konstruktivt av dem och hitta lösningar i dem.
Sen tänker jag på att jag, oavsett missade chanser och andraplatser eller nej tack, samtidigt fått bevisat för det gång på gång, det jag ju redan vet. Jag är grymt smart, analytisk, ambitiös och fucking begåvad och några sumpade chanser eller nej tack betyder inte sumpade framtidsutsikter för det. Jag är dessutom ett helt fantastiskt roligt sällskap med en helt strålande känsla för humor, självdistans, förmågan att bjuda på mig själv, på intressanta diskussioner eller ge grymma oneliners och svar på tal. Jag är rätt lätt att hänga med, sådär rent generellt, har inga sociala tics utan är bara förbannat trevlig och en sån där man gärna umgås med. Jag har fantastiskt fin smak i det mesta och är både rätt allmänbildad och nördigt insnöad på alltifrån generativ grammatik till Bruce Springsteen-citat. Lägg därtill att jag är sjukt foxy och precis kommit i favoritjeansen igen och kan representera Göteborgs snyggaste jeansröv. Jag har ett förstahandskontrakt på en finfin lägenhet, de bästa vännerna man kan ha och en stor bekantskapskrets, grymmaste familjen uppe i Norrland, ett helt okej kontorsjobb att falla tillbaka på när jag blir skoltrött, kul frilansjobb, en bloggbok som fortfarande säljer, en halvskriven roman och hur många akademiska poäng som helst. Dessutom är jag, såvitt jag vet, frisk.
Det finns liksom väldigt få ursäkter till att vara bitter och gnällig med de förutsättningarna. Sure thang, man kan gnälla över sommarekonomi och kontorsjobbet och avstannad akademisk karriär och allt vad det än må vara. Men det är egentligen bara dåliga ursäkter till att se vad man egentligen har och leder ju definitivt ingenstans.

Också tänker jag på alla vi briljanta, begåvade, ambitiösa och friska människor som ändå sitter och gnäller och tycker att livet är pissljummet och inte bjuder på tillräckligt mycket äventyr, magi och kärlek trots att det egentligen, faktiskt inte, är riktigt okej.
Den dagen då vi är 90 år gamla och sitter i våra hemtjänstriggade lägenheter och äter uppvärmd mat i vår ensamhet med inte så mycket att vänta på eller se fram emot alls, då kan det vara okej att gnälla. Då vi dag efter dag vaknar upp i krämpor, tar minst femton olika mediciner mot diverse sjukdomar och tvingas leva på sömntabletter för att få lite ro. Då vi står i årslånga vårdköer för att få opereras och lever med konstant värk och inte ens minns hur det var att ha en kropp som inte gjorde ont. Då vi har ljudet på max på TV:n men ändå inte hör vad de säger och musik kan vi inte lyssna på, för vi använder fortfarande mp3-format och det är inte kompatibelt med dagens musikspelare. Då vår sexuella frustration och frånvaro av kärlek i vårt liv inte räknas i några veckor eller ens månader, för vår senaste sexpartner dog i en hjärtinfarkt för tio år sedan och sedan dess har vi levt ensamma av både sorg och ofrånkomlighet. Antalet forum för raggning när man knappt tar sig utanför lägenheten är relativt begränsade och det är svårt att föra en flirtig konversation när man är halvdöv på båda öronen. Dessutom är det här med att tokröja på ett dansgolv med både artros och kronisk höftledsvärk mest plågsamt och att hångla blir så krångligt när rollatorerna hela tiden är i vägen.
Om vi vid 90 års ålder inte har åstadkommit någonting av det som vi drömde och ville göra är det väl ursäktat med lite bitterhet till eftermiddagskaffet och den torra mazarinen. Men knappast nu.

17 kommentarer:

Anonym sa...

sry..
men "25:orna" drar ner inlägget.

Elin sa...

ano: förstår din poäng och kritikkänslig som jag är gick jag in och ändrade. men det ändrar inte på faktumet att faktumet att jag fick på mig mina magiska 25:or var förra veckans höjdpunkt. eller att jag skrivit ett helt inlägg på ämnet ehe.

Elin sa...

som jag dock alltså inte publicerat för att jag visste att folk skulle klaga över att jag stoltsera med att komma i en sån storlek och borde skaffa mig ett liv istället.

Elin sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

"Nämen du, nu går jag över till din bror och spelar Nintendo Wii istället."

Din mamma verkar härlig tycker jag.

Anonym sa...

men är inte det där resonemangen lite som att skälla ut skolbarn för att de slänger en slemmig potatis med gamla frasen "tänk på barnen i afrika"? det är klart att man får ha lite perspektiv på hur bra man har det, men samtidigt måste man ju få känna sig uttråkad eller bitter ibland för det. ofta är det ju bitterheten som för en framåtuppåt till nya höjder som kanske i slutändan hjälper de där gamlingarna eller barnen att få det bättre.
/din vän bitterfittan

Anonym sa...

klart man kan och ska få vara bitter, men det var fan ett jävligt bra och ögonöppnande inlägg som hon just skrev. för jag tycker också att folk gnäller och är alldeles för bittra ibland. man får såklart känna sig uttråkad (och bitter, as i wrote) - men man ska då komma ihåg att det bara hänger på en själv. vi har ju alla möjligheter till ett mindre uttråkat liv! och att barnen slänger potatisen och att barnen i afrika svälter - det hänger ju faktiskt också på oss.. det är ju därför vi har alla dessa möjligheter och inte dem.

Anonym sa...

t: haha ja det är hon. en förvuxen femtonåring i en femtioårings kropp ibland. det är fint.
sofia: jag förstår vad du menar och självklart ska man få känna sigg bitter och uttråkad. precis som man ska få ha downperioder och vara ledsen. eller sörja de man tyckt om som dumpat en eller längta efter kärlek. men det är en stor skillnad mellan att bejaka alla de känslorna, bryta ihop några dagar och sedan gå vidare och försöka göra någonting konstruktivt av dem. jag tror inte att bitterhet kan föra en framåt, bitterhet är bara en destruktiv känsla som du fastnar i. tristess och en downperiod kan däremot förlösa en massa grejer och föra dig framåt. jag tycker absolut att man ska få gnälla, det farliga är ju när man fastnar i det som jag de senaste månaderna verkar ha gjort. och då måste man börja se - inte bara vad man har - utan vad man vill ha och hur man kan få det utifrån de grymma förutsättningar som man faktiskt har. förstår du vad jag menar?
/din vän Kay Pollack
hiphopsyster: exakt så. gnäll och var bitter men res dig igen. jag blir nog mest lack på mig själv och andra som inte tycker att ansvaret för att deras liv ska bli bättre hänger på dem själva. det är nog något genomgående som jag tänker på just nu, i alla lägen. bara jag kan förändra mitt liv och få mig själv att må bra. sen skulle lite pengar, kärlek, schyssta jobb och en resa inte skada iofs.
/fortfarande Kay Pollack, herregud

Anonym sa...

jo absolut, jag förstår vad ni menar också. är även jag trött på folk som gör bitterheten till ett personlighetsdrag, trots att de aldrig stött på direkta svårigheter någon enda gång i sitt liv. det känner jag till.
kanske är det så att skuldkänslorna kring att bo i i-land, vara ung och/eller frisk kan vara livsnödvändiga för empatin och perspektivet. men att mota bort bitterhet o tristess med skuldkänslor funkar bara inte för mig.
däremot är kay pollak en fin look på dig, e. love

Anonym sa...

Gillar verkligen det du skriver. Och jag håller med om att vi ska vara glada över det vi har. Speciellt om vi jämför med de äldre. Men ibland kan de äldre också dwell i sin misär. Ska åka och ta hand om min mormor idag, jag pratade med min mamma om vilket tåg jag skulle ta, och nämnde även i samtalet att jag precis fått tillbaka en uppsats med bra betyg. (Alltså, jag tar hand om min mormor=är snäll, och gläds åt det jag har= uppsatsen) så hör jag min mormor i bakgrunden säga: prata inte för länge på telefonen, det är mormors behov som ska stå i centrum nu.
Mormor är 90. men tyvärr har jag just idag inte mycket tillövers för hennes gnäll.Hur ont eller i mycket behov hon är av min hjälp.
Jag antar att min poäng är att även gammelgnäll är oberättigat ibland.

Anonym sa...

sofia: poängen var inte att vi skulle känna skuldkänslor för de gamla som sitter i sina lägenheter och är ensamma. absolut inte! de har säkert levt rika liv och redan gjort allt det är. tråkigt om texten uppfattades på det sättet, min mening var mer en tanke om att vi en gång kommer vara gamla och minnas den ungdom som vi idag ser som stora delar bitterhet och tristess som ljuv och spännande. jag känner inte särskilt mkt sympati med äldre människor om jag ska vara ärlig. naaaj, inte kay pollack. hjälp!
emilou: av respekt för min mormor lämnar jag inte ut ngnting om henne men guud vad jag håller med dig och känner igen det. gamlingars bitterhet är tough shit. och ibland oberättigat, absolut.

Anna sa...

Men vad bittert det blev av det som skulle vara hoppfullt och lev nu, om det nu var meningen. snarare dö nu så slipper vi hela skiten. Jag tror att det handlar om livsinställning hela vägen, från ett till hundra. En av de mest livsstarka och optimistiska människor jag känner är min farmor. Min oumbärliga förebild. Hon kommer att dö med ett leende på läpparna, tacksam och lycklig och det ska jag också göra.

Den om att bli lack på människor som inte tycker att ansvaret för att deras liv ska bli bättre hänger på dem själva, jag är också trött på dem. Hänger ihop med ångestbarnsinlägget, bästa sättet att hantera dem på är att markera ”jag tycker fan inte synd om dig. Ditt liv är fan inte mer misär än mitt eller någon annans, res dig för fan. Ta tag i livet och situationen.” Offerpositionering är tröttsamt. En av alla ytterligheter, men jag blir tokig på motsatsen också; de som inte låter sig falla och lever i chimära låtsasvärldar och aldrig vågar vända blicken mot det som känns. Jag känner båda.

Anonym sa...

panso: ja typiskt mig att försöka skriva ett peppinlägg om att bejaka livet men likt förbannat hamna någonstans vid död och misär hehe.
exakt! det värsta jag vet är offerpositioneringar och likt förbannat börjar jag inse hur jag själv haft den så djävla mkt i mitt liv. men det är väl så. man klagar gärna på andras egenskaper när man inte vill se att man har dem själv. jag blir fruktansvärt trött på motsatsen också. som inte vågar vända blicken inåt utan ligger på ytan hela tiden. det är en svår balansgång mellan att bejaka det ledsna och acceptera utan att gräva ner sig i det.

Mathias sa...

Elin, bra tankar i detta och inlägget om ångestbarnet, speciellt det inlägget tycker jag om.

Jag vill tipsa om en artikel (recension av en bok) som talar något om inlärd hjälplöshet.

Bokförfattaren talar om att pessimism och optimism är inlärda beteenden och kan läras om.

Intressant om hur man bryter gamla mönster kommer under rubriken "Chapters 12 through 14".

http://www.shearonforschools.com/learned_optimism.htm

Intressant, tyckte jag iallafall.

Elin sa...

mathias: tack för tipset! ska definitivt kolla upp den. bryta mönster är sommarens mission och jag återkommer med fler inlägg om det, kopplat till min sömnterapi bland annat.

Anonym sa...

Fy faan vad bra skrivet!!
Efter att ha hittat din blogg och läst detta inlägg och samtidigt lyssnat på Shout Out Louds blir jag euforisk. Nu har du en trogen läsare till..!

YES!

Anonym sa...

nonni: åh vad härligt det låter. tack och välkommen!