Ur ett referensunderlag för lärare i sex och samlevnad, utgivet av Skolverket:
Slutligen beror pojkars och flickors skilda beteenden på genetiska och hormonella skillnader. Inom etologien har man till exempel visat hur vissa primater och människor över hela världen har vissa typer av parningsbeteenden med karakteristiska signaler för hona och hane. Likaså finns skillnader i förmåga till aggression och förmåga till omhändertagande som skiljer män från kvinnor.
Way to go Skolverket! Verkligen nytänkande!
Och gud vad glad jag är att jag inte är femton längre och sitter i ett klassrum med bara tjejer och pratar mens och inte bli med barn och tvingas lyssna på sånt shit om att pojkar är pojkar och flickor är flickor och var inte rädda för att pojkarna tittar på porr, för det behöver dom och skämmas ihjäl sig för att man själv kollat porr och – gubevars – blivit kåt av det.
Gud vad glad jag är att jag inte är femton och tvingas skriva kärleksdikter om pojkarna man är kär i när den enda jag vill skriva en kärleksdikt till är den sjukt söta tjejen i parallellklassen som sitter två stolar bort.
Gud vad glad jag är att jag är att jag inte är femton och tvingas lyssna på långa utläggningar kring vad pojkar gillar och vara livrädd för sex och tänk om jag är för trång och hjälp vad ont det kommer att göra och det här med orgasm och njutning finns inte ens på världskartan.
Gud vad glad jag är att jag inte är femton längre och tänker att jag måste bli mer rätt så jag också får en sån där pojkvän att stoltsera med i det homosociala spelet eller åtminstone bli lite statustafsad på.
Gud vad jag är glad att jag inte är femton längre och helt förvirrad och skamsen över allt som rör sex och kön och killar och tjejer för det enda jag vet om det är att jag tänker fel och är fel på alla sätt man kan vara det på.
Fyfan vad glad jag är att det är tio år senare och jag vet vad jag gillar, struntar i kön, hatar anpassning till homosociala regler eller "könsbundna karakteristiska signaler" utan bara är goddamn stolt över min sexualitet och pissar på Skolverkets bullshit med en medlidande tanke till de femtonåringar som fortfarande sitter där i klassrummen idag och är exakt lika förvirrade och skamsna som jag var då. Heja ni femtonåringar och jag hoppas för mitt liv att ni växer upp och börjar granska allt ni fick lära er i sexualundervisningen med kritiska ögon och gör er fri från alla normer ni blev intryckta i under högstadiet.
Fackprosa
8 timmar sedan
15 kommentarer:
Snyggt. Riktigt snyggt.
Var skrivs detta? Skulle vilja läsa vad skolverket skrivit. Tack
"Och det är ju inget som helst fel på att vara homosexuell, men vi måste ju prata om det så vi klämmer in det den lektionen när vi pratar om pedofili och s&m och fetischer, det blir bra" Jättebra, jättebra...
em: tack
jlo: kolla in skolverket.se. kommer inte ihåg exakt var på hemsidan, men går säkert att söka så finns "Kärlek känns! Förstår du? Samtal om sexualitet och samlevnad i skolan" där någonstans. Kan laddas hem gratis som PDF-fil och är en nätt liten skrift på 150 sidor jag just nu sitter och försöker göra en uppsats kring. Inte så svårt iofs när det uppenbart finns en del att kritisera.
a: exakt. var på en föreläsning med Linda Elmstad från perspektivbyrån om just HBT-perspektiv på sexualundervisning för ngra veckor sen. hon visade riktiga skräckexempel på hur läroböcker fortfarande idag kan vara skrivna. som att bunta ihop på det där sjuka sättet som du beskriver. i det här materialet nämns BARA homosexualitet och att man "måste vägleda eleverna till att bekräfta sin identitet och sexuella läggning". någonting om alla andra slags sexualiteter eller att man kanske inte behöver ha homosexuell som sin främsta identitet eller att man inte behöver sätta etikett överhuvudtaget - nä vadå?
Skriv en egen bok och få skolverket att använda den istället.
elin, bli politiker! typ. wow vad du skriver klockrent! man kan int annat än att nicka och instämma. du får en att se saker i ett nytt bättre ljus. keep up the good work!
Ingen etikett överhuvudtaget, vilken dröm mitt i förvirringen, om folk ville sluta ha en stämpel och ett fack att placera människor i. Det ligger väl en trygghet i att veta var man har människor, förmodligen?
Sexualundervisning (högstadienivå, då den behövs som mest) är så sjukt viktig och slarvas bort i mekaniska beskrivningar av känslor, och brist på förståelse för hur ungdomar känner. Det är så sjukt lätt att kränka människor i sådana sammanhang och diskussioner. Ibland känns det inte som att det är rätt forum för det, men jag kan inte komma på några andra alternativ som vore bättre heller. En bok som is keepin' it real vore kanske bättre? Skriv, du kan, och det behövs...
a.: när jag satt på föreläsningen med min kompis frugan skrev hon på en lapp "du borde skriva en bok istället!". så ja, det är fler som är inne på den idén. jag ska lägga den på projektlistan!
nattrafiken: darling. tack! men jag är alldeles för dålig på muntlig argumentation och har nog lite för mycket skräp i bagaget för att kunna bli politiker. åtminstone på någon högre nivå (och ska jag bli politiker ska jag såklart bli statsminister, inga mellanting).
a: ja klart det är asgött att vi kan kategorisera människor och utgå ifrån "obestridliga" biologiska fakta så vi vet vilka mönster vi ska agera ut. hur skulle det se ut om alla sprang runt och bara var människor? det finns en trygghet i det, naturligtvis. det är fruktansvärt viktigt och det slarvas bort fullständigt, min sexualundervisning på högstadiet var en mardröm. kommer säkert något fristående inlägg om det. jag tror ingen var sugen på att ligga efter sexualundervisningen direkt. tack!
väl skrivet!
Ah, om vanligt måste jag säga: Du är så jävla bra (och hoppas på att det inte tråkar ut dig)!
Och du, visst har jag inte bara fått för mig att du bor i Göteborg? Då har jag ett tips till dig inför lördagen, kolla på: http://mejlo.blogg.se/2008/may/obs-commercial-obs.html
Håll det goda arbetet uppe!
I vilken kontext förekommer citatet i referensunderlaget? Det verkar ju fylla någon form av "wrapping up"-funktion ("Slutligen...") - vad är det för diskussion man har fört innan det här citatet som är tänkt att sammanfattas/knorras till på detta sätt?
egon: tack!
malin: det stämmer att jag bor i göteborg, ska kolla in det. och att jag är bra kan man aldrig säga nog många gånger darling!
henrik: jo det stämmer bra att det är en wrap it up-funktion på citatet. diskussionen som förs innan rör att pojkar och flickor uppfostras olika och lever i "skilda kulturer". killar lär sig att vara aktiva, tjejer passiva. killar är mer itnresserade av porr, tjejer inte. osv. även om jag föredrar att man hänvisar till kulturella faktorer än biologiska tycker jag att det fortfarande är problematiskt. på vilket sätt lär vi oss någonting och på vilket sätt lär sig eleverna någonting av att få veta att de är åtskilda. distinktioner mellan två polariserade kön är alltid problematiska och framförallt finns det en sjuk massa generaliseringar i texten som jag inte tror någon gynnas av. man känner sig bara ännu mer "fel" när man faller utanför dessa generaliseringar. så författaren är inte bara inne på biologiska faktorer utan även kulturella, vilket väl kan ses som positivt i sammanhanget. men så trist att han ändå måste komma dragandes med det där biologistiska shittet. och som sagt: jag tror verkligen inte att någon elev behöver det där indoktrinerandet i "tjej" eller "kille", oavsett vilka faktorer man än hänvisar till.
Tack för redogörelsen! Jag hade lite svårt att se hur citatet relaterade till resten av det du skrev men det blev tydligare nu.
Ja, det är knepigt att se hur man ska fixa en vettig sexualundervisning - jag har inga särskilt bra förslag att komma med här heller. Det här med separatism mellan killar och tjejer (i meningen "sitta i ett klassrum med bara tjejer och prata mens") tycker jag också verkar vara en ganska dålig sak på många sätt, men det finns med all säkerhet argument som talar för det också. Problemet är väl att man måste välja det ena eller andra och ingetdera är en optimal lösning.
Samma sak med generaliseringar antar jag - att vara helt omedveten om att det ofta är så att "killar lär sig att vara aktiva, tjejer passiva" är väl en ganska dålig sak, samtidigt som vad du säger om att överdrivet betonande av såna saker kan slå tillbaka mot dem som inte identifierar sig alls med såna normer. Jag tror väl ändå till syvende och sist att det är bättre att ta upp sådana saker i någon utsträckning men samtidigt vara noga med att kritiskt diskutera det och problematisera det - ska man helt undvika generaliseringar lär man få så stora praktiska problem att det knappast går att ha någon organiserad enhetlig undervisning om sådana här saker (jag är dock inte säker på hur organiserad och enhetlig den är idag).
Jag kan tänka mig att en del av komplexiteten beror på att sexualundervisningen har flera olika syften. Dels ska man lära sig det faktiska, mekaniska ("det organet har den funktionen" osv.) på samma sätt som man gör i resten av biologiämnet, och dels ska man bibringas någon form av sunda värderingar vad gäller sex - och ofta också, om jag minns saken rätt, vad gäller relationer i bredare mening. Blandar man ihop de senare frågorna med de förra - vilket med all säkerhet ofta görs - så kan nog all möjlig djävulskap uppstå.
Känner att det bidde en ganska plattitydartad tumme av hela det här inlägget, jag får väl skylla på att det här är väldigt komplexa saker öht.
Ja men helskotta, är det nått jag konstaterat som är positivt med livet så är det ju att tonåren är över.. Man blir ju förbannad angående boken. Och då har ändå RFSU rensat upp i den där skiten..
henrik: jag är väldigt kluven till det här med separatism, men jag måste ändå säga att nackdelarna väger tyngst. tror att det blir ännu mer könspolariserat och heteronormativt. och argumentet om att killar och tjejer ska få lära sig om sin egen biologi främst håller inte heller. som om killar inte har ngt behov av att få veta ngt om mens liksom?
jag tycker att sexualundervisningen borde vara mer inriktad på lust och begär. sen kommer allt det praktiska om kondomer och könssjukdomar jaddajadda in naturligt, men grunden bör vara att prata om lust och relationer - oavsett kön eller läggning. men det är svårt och en komplex fråga. det finns en fantastiskt bra bok som heter schooling sexualities av epstein (kommer ej ihåg förnamn) som jag använt mycket i min uppsats nu. hon skriver väldigt bra om sexualkunskap eller överhuvudtaget hur sexualitet fostras i skolan. sexualkunskapen pågår ju minst lika mycket utanför klassrummet.
emma: ja RFSU har verkligen gjort bra bidrag för att ändra riktningen, t.ex. bryt-projektet. synd att skolverket inte verkar hänga med.
Skicka en kommentar