7 maj 2008

Jag antar att det sitter i generna

- Hallå?
- Hej det är din mor, ringde jag och väckte dig?
- Ja…
- Okej men du, jag har bara några snabba frågor.
- Okej…
- Anser du att vi lever i ett klassamhälle?
- Va? Men jaha. Okej. Ja det gör vi.
- Happ. Anser du att du som kommer från en arbetarklassuppväxt har haft svårare att ta dig in i den akademiska världen eller överhuvudtaget ta dig fram i livet?
- Alltså, det här är ju inga korta frågor mamma! Men okej, ja det gör jag.
- Happ. Känner du att det finns normer i den akademiska världen som du som kommer från enklare förhållanden med två föräldrar utan akademisk utbildning har haft svårt att anpassa dig till?
- Mm det gör jag…men varför ställer du alla de här frågorna?
- Nämen jag vaknade upp och började tänka på klassamhället så nu måste jag skriva ett blogginlägg om det.
- Jaha, hur tänker du kring det då?
- Nämen det orkar jag inte dra nu, det får du läsa om i bloggen istället.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bloggar din mamma?! Vad är adressen? :D

stambyte sa...

Haha, fantastiskt. Precis som jag just skrev till grannen på msn att hon kunde läsa en grej på bloggen. Kommunikation via flera medier. 2000-tal så att det skriker om det.

Anonym sa...

malin: javisst, minst lika frenetiskt som dottern. funderade på om jag skulle länka till hennes blogg i inlägget, men lät bli. vi försöker hålla våra bloggar åtskilda. å andra sidan har många av hennes läsare hittat till mig så wtf: http://bakomberget.blogspot.com

sara: jaa men jag säger ju så lite FÖR ofta. "äh det kan du läsa om på bloggen" eller "ja det här har jag ju bloggat om då...". eller alla gånger jag vill berätta ngt och folk ba "men det har du ju redan berättat om på bloggen".

Grovt Initiativ sa...

so wanna meet yr parents.