2 augusti 2008

Aldrig mer semester

Mina två semesterdagar ägnades åt att ligga på sängen och stirra upp i taket, försöka tvinga mig själv att gå ut, shoppa upp pengar på värdelösa saker som obekväma spetstrosor och Jesus-kitch, sova halva dagarna och inte öppna en bok mer avancerad än H&M-katalogen.
Mot bakgrund av alla texter jag borde ha skrivit, böcker jag borde ha läst, att jag kunde ha befunnit mig i Norrland i det mest önskade sällskapet, att jag åtminstone kunde ha städat eller tagit tillvara på sommaren och att semestern var obetald känns det som mitt livs mest bortslösade dagar ungefär.

Det här är anledningen till att människor som jag aldrig ska ha semester. Hela jag bara faller. Från att ha varit prestationstjejen blir det helt plötsligt ett övermäktigt projekt att ens duscha.
Så kan man sitta på en lördageftermiddag och ha bakfylleångest efter en after-work och inse att man varit helt sanslöst oproduktiv i flera dagar i sträck. Helt värdelös och osmart. Inte ens kan jag förmå mig själv till att skriva någonting vettigt här. Jag hatar det här tillståndet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

jag har svårt för semester. Blir rastlös av att försöka ta det lungt. istället gör jag just ingenting. är omotiverat oproduktiv och lyckas inte ens koka kaffe.

Anonym sa...

men det är ju ställtid! helt och hållet livsnödvändigt att ha dagar till att göra ingenting i vår tid av överproduktivitet och prestationsstress. tack för igår btw. love!

Anonym sa...

äsch, sådär är det för alla (hoppas jag). åtminstone för mig. fint att känna att nån sköter en blogg exemplariskt när man kommer hem från 2 veckors internetisolering (tack för det, vad är det med alla dönickar som slutar blogga om somrarna?). det är en sak jag önskar ta upp med dig, läste om det i tidningen idag. det här lagförslaget om sterilisering vid könsbyte, för att förhindra att män ska kunna bli gravida. nu kan jag inte länka till nåt för min dator cpar, men om du orkar kolla upp det så vore det intressant att höra vad du tycker om det. inte meningen att kräva massa saker när du är less på tillvaron, om du orkar och vill alltså! hoppas allt bra annars.

Anonym sa...

elisabeth: exakt, just så.
sofia: tack själv! jo jag förstår vad du menar, men jag blir så frustrerad när jag inte får ut någonting av min ledighet. inte ens vila eftersom jag bara är stressad över vad jag borde göra.
jojo: välkommen tillbaka! jag ska fundera på ämnet och återkommer.
linda: jo, jag funkar tyvärr exakt likadant som sagt.

Anna sa...

jag hatar det tillståndet också. jag sov ut häromdagen, dvs jag satte inte klockan utan vaknade av mig själv efter tolv timmars sömn. det har jag inte gjort på flera månader, blev apatisk hela dagen och hade värsta värsta ångesten. aldrig mer ska jag sova tills jag vaknar tänkte jag. iaf kanske det är sunt ändå att känna att man finns och lever änven då man inte presterar.

Elin sa...

jo det är väl sunt. men frusterande och tråkigt. få saker gör en så apatisk som att sova hela dagen. det är som om allt är sabbat om man vaknar försent. men förmodligen behövde du ju sova ut. se det som en investering i hälsan i längden.

Grovt Initiativ sa...

vad är det med dig och h&m-katalogen som tillflykt?