21 augusti 2008

Äntligen lite OS

Jag och lillebrors flickvän konstaterade igår att Usain Bolt numera kan få hur mycket fitta som helst, efter sina två världsrekord. Det är fint med en lillebrorsflickvän som uttrycker sig på samma sätt som jag gör. Jag tror dessutom att hon var den enda som skrattade när jag stunden efter började dra extremt dåliga bögskämt om det här med stafettpinnar som kommer bakifrån. Till och med när jag sa ”höhö är det det här dom kallar för 400 meter häck eller?” skrattade hon.

Mest underligt är väl egentligen att jag, som hatar sport och alltid tjatar om nationalistiska konnotationer och sexism så fort sport kommer på tal, fullkomligt älskar OS. Jag har alltid älskat OS. I år har jag jobbat bort flera veckors OS och måste nu ta igen det under min ledighet genom att engagerat följa allt.
Jag kan egentligen inte förklara det. Det är ju inte som om jag inte ser alla de politiska frågorna helt plötsligt. Men det är någonting med OS och i synnerhet friidrotten som jag inte kan låta bli att älska. Jag tror att det handlar om en prestationsmänniskebeundran.
Huruvida Sverige vinner eller inte är jag fortfarande genuint ointresserad av. Jag är intresserad av att följa människor, oavsett nationalitet, som lagt hårt arbete, engagemang och flera år av sitt liv för en sådan kort minut då de måste prestera på topp. Då de ska vinna allt eller förlora. Jag älskar friidrottskropparna, utan någon sexuell beundran. Jag älskar dem snarare för dess perfektion, för att de är välsvarvade för att passa exakt den sportens syfte. Alla överkroppar, deffade magar, lår och vader som saknar ett uns underhudsfett och bara består av genomdefinierade muskulatur.
(- Du kollar inte särskilt mycket på diskus va?, sa pappa när jag pratade om detta)

Jag älskar de där minutrarna då det ska bevisas vem som är snabbast, hoppar längst, hoppar högst och kastar bäst. Blicken i friidrottarnas ögon sekunderna innan start, när de tar all mental sats de har inom sig för att lyckas. Jag kan känna deras adrenalin, jag försöker förstå deras tankar. De har bara den här stunden på sig. Det här är stunden då flera års hårt arbete måste bevisas och löna sig. Och sedan start. Några blir vinnare, andra förlorare. Jag älskar dem alla.
Sanna Kallurs tårar när hon river ut sig på första häcken, Usain Bolts segerdans och samtal med Jamaicas premiärminister, Wallace Spearmons bronsglädje och synen av hur ansiktsuttrycket förbyts när han får reda på att han är diskad…all denna dramatik då några få minuter av ens liv är det man kämpat för så länge.
Det är individens kamp mot andra individer, individens kamp mot sig själv och sina egna gränser. Jag tycker någonstans att det är genomvackert att se på.

7 kommentarer:

Anonym sa...

ELIN! preciiiiis sådär tänker jag. haha fan vad läskigt, men _EXAKT SÅ_! jag är sjukt ointresserad annars, men det är något med OS alltså... och du sa det. precis det som jag tänker på/tycker.

Elin sa...

ja jag minns ju vår kommentatorsdiskussion under fotbolls-EM haha. fint att jag har någon med mig.

Anonym sa...

Jag har numera inte TV och struntar i det där men när jag hade det så kollade jag också. Och man är ju inte ensam, jag minns när hela jäkla Sverige skulle börja borsta is det året de enda svenska framgångarna fanns hos de svenska curlingdamerna. Det var tider, det!

Anonym sa...

"Det är individens kamp mot andra individer, individens kamp mot sig själv och sina egna gränser. Jag tycker någonstans att det är genomvackert att se på."

Ungefär så skulle det nog låta om John Locke, Milton Friedman och John Stuart Mill satte sig ner och snackade friidrott ;)

Anonym sa...

maria: åh curlingen! ja! jag älskar vinter-OS också.
d: hahaha

Daniel Storey sa...

Jag älskar OS för alla tårar. Jag har nog gråtit minst tio gånger så här långt, och då har jag på intet sätt (enligt mitt sätt att se på saken) följt allt slaviskt. Prestationer och misslyckande, både individuellt, för hela lag och tamefan för hela nationer. Kolla bara Island nu, snacka om en nation i eufori.

Och ibland älskar jag även politiken i det. Som intervjun med den georgiska pistolskytten som sköt för medalj med gråten i halsen, eftersom hon inte kunde få tag på sin familj hemma i Georgien. Hon sköt ändå till sig bronset och förklarade sen på knagglig engelska att "it's all politics. We people love eachother". Sen klev hon fram till den ryska silvermedaljören och gav henne en redig grattiskram. Då vill jag lova att det flödade längs mina kinder.

Och som om det inte räckte måste man ju även älska OS för namnen. I herrarnas höjdhoppsfinal kämpade en tysk vid namn Raul-Roland Spank. Need I say more?

Anonym sa...

haha du sammanfattade fullständigt OS för mig! Raul-Roland var veckans skrattattack.
och jo, den georgiska pistolskytten fick även mitt hjärta att blöda.