24 juni 2008

Mail till Ivanka Savic Bergström, professor i neurologi vid Stockholm Brain Institute

Hej Ivanka.
Jag har nu i flera år följt nyheter kring din och dina kollegors forskning på homosexuellas hjärnor. Idag läste jag ännu en artikel om era nya forskningsframsteg. Ni har tidigare visat hur lesbiska och bögar tänder på olika dofter och har nu kartlagt hjärnor, vad jag förstår.
Jag blir alltid så trött när jag läser om sådan här forskning. Men jag tänkte istället maila dig den här gången och höra lite kring hur du, eller någon av dina forskningskollegor, tänker kring projektet.

Vad är t.ex. syftet med det hela? På vilket sätt kommer vi bli hjälpta av era påstådda forskingsevidens om hur homosexuellas hjärnor skiljer sig från heterosexuella? Är det tänkt att det ska hjälpa heterosexuella eller homosexuella? På vilket sätt? Hur bidrar er forskning till samhället? Hur har ni motiverat behovet av er forskning?
Kan ni själva se några problem med er forskning? Har ni reflekterat kring huruvida den skulle kunna leda till ökad homofobi, fördomar och i förlängningen kanske t.o.m. hatbrott? Hur har ni formulerat er forskningsetiska ståndpunkt gällande att forska kring sexualitet, kön och hjärnor?
Har ni reflekterat över huruvida ni kanske också bidrar till normalisering och kategorisering av människor och om detta skulle kunna vara något problematiskt? Kan ni, utifrån en forskningskritisk ståndpunkt, se att ni bidrar till heteronormativitet?

Jag undrar också varifrån ert starka fokus på definitionen homosexuella kommer ifrån? Jag har t.ex. en sexuell läggning som gör att jag dras till både män och kvinnor men medan homosexuella får sina hjärnor och hormonsystem kartlagda stup i kvarten har jag aldrig fått min hjärna kartlagd av någon forskare. Det vore rätt spännande, min hjärna och min hypototalamus är ju varken lesbisk eller straight. För att inte tala om alla polysexuella och varför inte asexuella. Eller de som definieras som straighta men ändå dras till någon av samma kön då och då. Eller dem som mest lever i homosexuella relationer men har känt dragning till någon av samma kön. Eller dem som lever i heterosexuella relationer men har återkommande sexfantasier om någon av samma kön. Eller dem som lever i polygama relationer. Eller dem som någon gång haft sex med någon av samma kön men sedan levt i heterosexuella relationer. Eller dem som haft sex med/har sex med/har relationer med transsexuella. Eller dem som inte vill tillskriva sig något kön eller dem som har sex med människor som inte vill tillskriva sig något kön. Det där var bara ett litet axplock av all variation som finns och som man skulle kunna göra en massa forskning på.
Så jag undrar varför detta starka fokus på just definitionerna heterosexuella och homosexuella? Det finns ju en enorm spännvidd därute och ju mer man plockar i det binära systemet hetero/homo, desto mer märker man att det finns. Tillslut kanske ni blir tvungna att forska på allas hjärnor för att kartlägga varje individs unika sexuella historia, men det har ni väl eventuellt inte forskningspengar till.

Vore oerhört tacksam för svar på mina frågor och få lite mer kännedom kring den forskning som ni bedriver.

Med vänliga hälsningar
Elin

5 kommentarer:

Anonym sa...

så, fucking, jävla, word.

Anonym sa...

fick du svar??

Anonym sa...

ano1: tack!
ano2: jag fick svar att hon gärna diskuterade mina frågor och perspektiv över telefon, vilket kändes jättepeppigt. hon skulle höra av sig när hon var tillbaka från sin tjänstledighet i måndags. hon har inte hört av sig än.

Anonym sa...

jag förstår varför dom valt homosexuella, den största gruppen och den med tydligast skillnad antar jag. Jag tror även att studier som denna är till stor hjälp för homosexuella som hela tiden får höra att det är en inlärt beteende och att det går att bota. Nu säger jag inte att det bara är homosexuella som får höra sånt, det får väl alla som inte tillhör normen när det gäller så "viktiga saker" som sexualitet. Något som man som man sagt inte ska behöva bevisa, eller försvara.

Anonym sa...

Kanske vore bra att få namnet rätt innan du skickar mejl. Hon heter Ivanka Savic Berglund....