2 juni 2008

Jag vill inte lyssna på Gyllene Tider och flåsa

Förresten, ni som fortfarande har skola och andra uppdrag? Hur får ni någonting gjort i värmen?
Jag förstår inte. Jag har texter som ska skrivas om, några artiklar som ska in, jag har ett romanprojekt som återigen avstannat fast jag har en pretentiös deadline på mig själv att ge mig själv en färdigskriven roman i 25-årspresent i slutet av augusti och dessutom har jag cirka två timmars inspelat ljudmaterial att transkribera vilket innebär att jag först måste uppdatera mig på GTS-transkriptionsstandarden jag bara minns lite på en höft.
Men det går ju inte. Värmen, people! Hjärnan är mosig och söndersvettad och jag är enbart förmögen till att ligga flåsande i Prinsesssan Leia-guldbikinin (men känner mig mer som Jabba the Hut i solsvettandet) och skriva korta anteckningar om hjärtat och annat personligt trams.

Själva definitionen av värme i Sverige är ju att vi blir helt dumma i huvudet. Brölar, gillar Gyllene Tider och kollar på sport är ju det enda vi gör den här tiden på året. Men om man varken har tid eller lust att vara dum i huvudet och gärna vill ha en intellektuell verksamhet utöver något slags Homertänk om ”glass…varmt…ta en snus” alternativt rent reptilhjärnetänk inriktat på äta, sova, onanera (nytt prefix: värmerunka). Hur gör man då?
Jag gillar inte riktigt mig själv när jag inte är smart. Och just nu är jag inte smart. Hur gör ni?

9 kommentarer:

Anonym sa...

jag gör absolut INGENTING. jag har t.o.m. börjat skära ner på det sedvanliga babblet, bara för att det är för varmt liksom. istället stånkar och flåsar jag. alternativt använder frasen "VARMT!" i olika tonarter och röstlägen i lite random situationer. otroligt intellektuellt. eh.

Anonym sa...

värmerunka, haha! jag tänker mig ganska slött o lite oengagerat men ändå med en ansats att fatta sig kort eftersom svetten blir alldeles för påtaglig annars.

Anna sa...

och jag som precis satt och tänkte att du är så jävla smart. jag älskar dina analyser, typ oavsett vad de handlar om. jag slipper ju pluggandet i år, läser bara sånt jag gillar på en klippavsats på västkusten eller på en Mälarstrand i Stockholm med enda avbrott för ett svalkande bad. och så jobbar jag ju lite också emellanåt. hur som helst, jag njuter av att inte plugga mens jag kan, och värmen ger oss läsare dina smarta analyser så jag klagar inte.

Anonym sa...

jojo: hahaha! jag gör exakt samma sak. samt stönanden och flåsanden i olika tonarter. mkt sexigt.
sofia: exakt så haha.
panso: oj tack. jag älskar att du tycker jag är smart. njut av stockholms-sommaren. jag kommer dit om några veckor.

alla: ja inte har ni levererat några tips inte, men tack ändå.

Anna sa...

när kommer du? hör av dig om det passar :)

Anonym sa...

28 juni och en vecka framåt. jag hör av mig!

Anonym sa...

Okej, det här är inget tips men ett svar på frågan hur jag gör.

Jobbar mer än heltid. Får en skymt av solen på väg till jobbet vid sju och ännu en skymt på väg därifrån tio till tolv timmar senare. Anar att den finns även under arbetsdagen men har inget fönster i närheten av min arbetsplats. Behåller kofta och tights på eftersom det är så kallt här inne.

Och ja, jag är lika bitter över det som jag låter. En veckas norrlandssemester om två månader kommer inte väga upp. Då kommer det dessutom med all säkerhet att regna.

Anonym sa...

bibli: jag lider med dig! jag kommer heller inte se solljus på jobbet öht men har iaf min morgonpromenad genom slottsskogen och slutar klockan 16. norrland levererar alltid solsken i aug, don't worry.

Kjell Tina sa...

men du, he dig in på bibblan och sitt där. det funkar för mig. bibbla är bäst!