Låt oss bena ut vad som egentligen sägs i den här artikeln och i förslaget:
De som invandrar till Sverige ska skriva på ett kontrakt om att de känner till svenska lagar, regler och värderingar. Och om inte överenskommelsen följs kan det bli konsekvenser i form av att bidrag ses över.
Vad innebär svenska värderingar? Finns det värderingar som är enhetligt ”svenska”? Vad består i så fall dessa värderingar av? Kan man ens tala om kulturbundna värderingar? Har moderaternas arbetsgrupp ställt dessa frågor när de utarbetat förslaget? Tydligen inte.
Vad innebär det att bidrag dras in? Nähä, du visste inte att Sverige var ett jämställt land, sorry men nu rök bostadsbidraget. Varför ska asylsökande människor straffas för att moderaterna vill slå sig själva för bröstet i sin äckliga svenskhet som de inte ens fattar vad den innebär själva?
Det anser moderaternas partisekreterare Per Schlingmann efter att förslaget tagits fram av en arbetsgrupp inom partiet. Nästa helg ska moderaterna ta ställning till kontraktet på sitt framtidskonvent, rapporterar Sveriges Radios Ekot. "Det är viktigt när människor från olika kulturer samlas i samma land, att vi är väldigt tydliga med vad som gäller i Sverige", säger Per Schlingmann till Ekot.
Jamen vad gäller i Sverige då? Jag borde nog också göra ett fucking svenskhetstest för jag fattar faktiskt inte vad det är som är så unikt och gäller i Sverige. Skulle svenskarna ens passera svenskhetstestet?
Förmodligen tänker Schlingmann att det här är ett bra integrationsförslag. Tänk om, tänk rätt för fan. Uppdelningen i ett vi och dom har sällan varit så tydligt i ett förslag från ett etablerat politiskt parti. Vi svenskar med gemensamma, sunda värderingar och dom, de som kommer in i vårt land, de främmande kulturerna som har underliga värderingar och som måste lära sig våra. Hela uttalandet stinker av smygrasistiska fördomar kring de där andra som kommer in i vårt fina, jämställda land och sunkar ner det med kvinnohat och bidragsmygel.
- Syftet är att vi ser till att överföra viktiga svenska värderingar om jämställdhet och så vidare.
Men exakt vad består dessa värderingar av?! De svenska värderingarna består till exempel uppenbarligen också av ojämlika löner, partnermisshandel, våldtäkter, friande våldtäktsdomar, lågt uttag av pappaledighet och sexuella trakasserier. Finns det med i svenskhetstestet?
Det ska inte vara något krav att skriva på kontraktet för att få asyl. Exakt hur kontraktet ska se ut och vilka som ska tvingas skriva på är oklart, men Schlingmann säger att de som kommer från andra EU-länder för att arbeta kanske inte ska behöva underteckna papperet.Nej, men vänta nu? Om inte invandrare från EU-länder ska behöva skriva under kan det ju inte handla om svenskhet. Eller räknar man med att en spanjor eller irländare ska känna till den där unika svenskheten med de fina värderingarna automatiskt? Kommer det automatiskt bara för att man tillhör ett EU-land?
Nej, förlåt, jag missuppfattade. Naturligtvis delar vi i Europa mer eller mindre samma värderingar. Det är ju inte dessa människor som behöver få pådyvlade vår fina svenskhet. De har ju redan fattat. De där andra, som kommer från, låt säga muslimska länder, är de som behöver förstå att vi faktiskt är snälla mot kvinnor och varandra. I Europa är vi ju så jämställda allihopa i en fin europeisk gemenskap. Det är ju inte EU-medlemmar som vi ska utestänga från det svenska samhället, det är de andra.
Med knappt två år kvar till valet, och höga siffror för Sverigedemokraterna redan nu, hade man hoppats att de etablerade partierna skulle ta tag i det här på allvar.
Att ta tag i integrationsfrågor och invandring på allvar innebär inte att man pratar om hur man ska få invandrare in i samhället, snacka tomt om mångfald och betona invandrares olikhetskompetens för att ge en positiv bild.
Att på riktigt prata om integration och kultur innebär att man suddar ut ordet invandrare. Att man istället börjar ifrågasätta vad den där svenska kulturen som vissa värnar så hårt om egentligen består av. Bena ut frågor rörande kulturbegreppet och olikhet och hitta en politiskt gångbar diskurs där det inte är så intressant att tala om vi och dom, det intressanta är en politik som fungerar för alla.
Mona Sahlin väljer mångfaldsretoriken. Toleranstalet om de ovärderliga invandrarnas olikhet och att stärka integrationen för dem. De är fortfarande de andra. Det är tråkigt och beklagligt.
Moderaterna väljer istället att gå Sverigedemokraterna fullständigt till mötes. De målar upp invandrarna som en problematisk, enhetlig grupp och slår ett slag för svenskheten. Det är inte tråkigt och beklagligt, det är skrämmande på riktigt.
8 kommentarer:
först tänkte jag att det förstås inte finns en snöbolls chans i helvetet på att det här skulle gå igenom och då var jag lite nöjd med att de bara visar hur fucked moderaterna är. men så var det ju detta att de faktiskt går Sd till mötes ja. vare sig det handlar om eftergift eller en real live sign o the times är det total kuken detta.
och helt jävla ofattbart att någon faktiskt tror på enhetlig svenskhet. särskilt i politiken där ju värderingskonflikter rimligen måste uppstå typ varje kvart.
Svenskhet ÄR svårt att beskriva. Det är lättare att peka vad som är svensk än objektivt beskriva det som sådat. Ditt blogginlägg var oerhört svenskt. Lite på linjen att Sverige är det enda landet i världen där det är fint att inte vara nationstypisk...
Jag tror att det kan finnas en poang med ett test for att bli medborgare... om inte annat ger det oss svenskar en chans att se pa oss sjalva och verkligen se till att ge de som valjer att flytta hit en mojlighet att lara sig saker om Sveriges historia, kultur och sprak.
Idagens lage ar jag inte sa overtygad om att SFI verkligen fungerar och verkligen inte i fraga om "saker som ar valdigt ovanliga i varlden". Jag tror att jag kan saga ett par saker som jag markt har borta i USA som gor min "svensk" eller i alla fall "nordeuropeisk". SAker som dom har inte forstar ar min kultur snarare an jag....
som att kvinnor kan ga sjalva i Sverige utan att riskera att bli kallade daliga flickor. Eller att vi har 5 veckors semester och flertalet tar ut 3 veckor eller mer i strack pa sommaren. Eller att vi ar lite reserverade rent generellt men nar vi sager att vi vill bjuda hem ngn gor vi det... eller att trots att alla sager att vi inte ar kristna har vi minst 6 dagar ledigt per ar som sammanfaller med kristna hogtider eftersom vi numera anser det "svenskt" eller "historiskt".
Jag vet inte hur det har testet ska utformas, eller vad som ar viktigt men jag tror att det vore valdigt bra att se over vilka mojligheter nagon som kommer till vart land har for at fa lara sig saker om vara seder och konstiga upptag (som snapsvisor och avstand mellan folk nar man pratar, eller att man inte kindpussar nar man sager hej).
Daremot tycker jag inte forslaget som det ar skrivet ar sardeles bra. Och att vi pratar om det som "asylsokande" gor det till samma problematisering som forr.... dom och vi.... vilket inte ar losningen pa alla vara problem, snarare tvartom.
om elins inlägg är typiskt svenskt verkar de svenska värderingarna sunda och bra. tyvärr vill ju inte moderaterna att kontraktet ska heta elin-kontraktet och att tvinga folk att skriva på papper för att bli "nationstypiska" luktar mest 1984. jag tycker att sverige är ett relativt skitbra land och känner mig oftast rätt bra till mods över att vara svensk, men det fina är ju inte att vi tvingar folk in i våra tomteröda folkhemsstugor utan att vi låter människor leva som de vill. men med alla folkpartistiska språktest och moderata kontraktsförslag borde jag väl skriva i dåtid. jag förstår heller inte varför svensson tror man blir mindre svensk själv om man har muhammed eller irina som granne. är det nationstypiskt att ha så dåligt självförtroende?
"Men exakt vad består dessa värderingar av?! De svenska värderingarna består till exempel uppenbarligen också av ojämlika löner, partnermisshandel, våldtäkter, friande våldtäktsdomar, lågt uttag av pappaledighet och sexuella trakasserier. Finns det med i svenskhetstestet?"
Du har skrivit det så bra att jag inte har mer att tillägga nu, mer än du inte är ensam!
grovt: word och word och word. jag är konspirationsteoretiskt lagd, i synnerhet när det kommer till partipolitik och ännu mer i synnerhet gällande högerpartierna. jag tror att det är en eftergift.
ano: ursäkta, men den där åsikten om svenskhet är ju nästan ännu tröttsammare än att slå sig för bröstet över att vi är så jämställda i sverige. åhh här är vi så blygsamma och icke-stolta över vår nation och kritiserar vår nationkänsla. också är jag typisk svensk då. för mig handlar det mer om ett ifrågasättande av nationalitet och kultur än att klanka ner på svenskhet.
chall: SFI är fucked, men faktum är att det i SFI-undervisningen idag även ingår en hel jävla massa om svenska lagar, regler, myndighetsåldrar och inte minst några kapitel om fina, svenska jämställda familjer, homosexuellas rättigheter och att kvinnor har det bra. SFI handlar också om de svenska "värderingarna".
jag kan verkligen inte se att ett medborgartest skulle lära oss svenska medborgare något om oss själva.
christina: elin-kontraktet, där sa du något! vi kör på det istället.
CB:t: tack!
Jag förstår och kan hålla med i din kritik. Vad är "svenskt"? Skulle alla födda i Sverige skriva under på det? Lever svenskfödda personer upp till detta? Var ska gränserna dras? Vad är bra och vad är dåligt? Vems definition ska råda?
SAMTIDIGT. Jag jobbar själv med integration, har pluggat teorier och metoder på universitetet, reflekterat, läst och nickat till postkoloniala texter, jobbat ideellt och nu professionellt med dessa ursvåra frågor. Och. En del av den invandrade befolkningen vet ingenting om Sverige och dess lagar när de kommer hit, vilket inte är så konstigt. Flera tror, efter många år i Sverige, att man inte får sätta gränser för sina barn, för då tar staten dem ifrån dig, eller så tror de att skolan har ett uppfostringsansvar - således släpper vissa föräldraansvaret. Vissa tycker att det är självklart att döttrar ska gå direkt från skolan och hem, medan söner får betydligt större rörelse- och handlingsfrihet. I mitt arbete har ungdomsledare (svenska och invandrade) upprepade gånger blivit trakasserade av imamer för att de bedriver ungdomsverksamhet utan religiösa inslag. Många känner sig vilsna.
En liten, men fortfarande icke försumbar, del av den invandrade befolkningen, har alltså vissa värderingar, traditioner och handlingsmönster som går på tvärs med vad som de allra flesta länderna i världen har valt att kalla mänskliga rättigheter, eller som krockar med den värdegrund som Sverige arbetar med i form av stiftandet av lagar och förordningar. Det kan omöjligt få fortsätta att svenskar, dvs människor som bor i Sverige, systematiskt handlar och lever enligt sätt som inte stämmer överens med svenska lagar eller FN-artiklar. Det finns, även hos invandrade personer själva, en stark vilja att, som de själva kallar det; "modernisera" delar av vad de kallar "hemlandets kultur" (OBS, jag själv kallar det inte så). Det kan röra frågor om hedersförtryck, somaliska mäns användande (i Sverige skulle vi kalla det "missbruk") av kat, destruktiva könsroller etc. Så vilka är det man skyddar när man förnekar sådana företeelser? Inte är det offren.
På universitetsnivå kan vi relativisera, jämföra, historicera i all oändlighet. Det är en viktig uppgift för den akademiska världen, och självklart ska dess antaganden och påståenden (för det är ju faktiskt inga sanningar som levereras, eller som nånsin kan levereras) även spridas till och influera det övriga samhället. MEN - i den del av verkligheten där man arbetar praktiskt med integration, där människor faktiskt behöver stöd, hjälp och råd för att finna sig tillrätta i sitt nya hem, måste man någon gång också GÖRA något. HUR hjälper vi flickor och kvinnor som riskerar att mördas av sina familjer? HUR ska vi bäst upplysa familjer om vad man får och inte får göra mot sina närmaste i Sverige? För det kan faktiskt vara så att man inte vet det. Att man aldrig ställts inför tanken på att man kan göra annorlunda. Att man måste acceptera att vissa saker står i lagen eller i FN-artiklar, och det måste vi respektera.
Nu kanske du säger att "infödda svenskar" inte är bättre. I många fall inte, men visst finns det skillnader. Det handlar inte om att tro att alla är likadana, det handlar om att inse och förstå skillnader människor emellan, från individnivå, till samhälleliga, strukturella.
Egentligen vet jag bara en sak, och det är att vi inget säkert kan veta. Det är svårt, jättesvårt, att jobba med de här frågorna. Integration bör ju handla om att människor möts, vi vill ju utplåna "vi" och "dem". Och däri ligger min största kritik mot M:s förslag. Mänskliga rättigheter är inte svenska rättigheter, de ska inte reserveras för människor födda i Sverige. Det handlar inte om att lära invandrare att dricka snaps eller prata utan brytning, det handlar om att tillsammans jobba på att alla människor har rätt till ett bra och fritt liv.
Hur vi ska göra vet jag inte. Vi kan bara fortsätta jobba, kanske blir det fel ibland, andra gånger blir det rätt.
Tack för din kloka kommentar. Jag håller helt med dig om att det är en akademisk uppgift att problematisera, relativisera osv. medan det inte fungerar på samma sätt i direkt, praktiskt arbete.
Det mesta arbete inom jämställdhet- och integrationsfrågor innebär att man måste distansera sig lite fr. det akademiska problematiserandet för att kunna göra någonting praktiskt.
Men det är tråkigt om de inte kan mötas på något sätt. Det finns integrationsfrågor som måste lösas och politiken och arbetet måste förändras, inget snack om saken.
Men ett svenskhetstest är i mitt tycke def. inte rätt väg att gå.
Skicka en kommentar