När jag skrev texten om mitt bekräftelsebehov och behovet av att spegla sig i den manliga blicken fick jag rätt många mail och telefonsamtal från män som var upprörda.
De snuddade vid lite samma diskussion som försiggick i kommentarerna till inlägget; vadå, tror inte du att män också har bekräftelsebehov? Tror inte du att vi också måste spegla oss och jämföra oss? Andra menade att jag bara framställde män som förövare, svin och idioter.
Jag förklarade att det naturligtvis aldrig varit min mening. Alla män som fanns citerade i texten var män jag gillade jättemycket och som jag vet inte menat någonting illa, tvärtom. Det jag försökte fånga och beskriva var den där ryggraden från ett barn och en tonåring som vuxit upp konsumerande en kultur som sa att vad du än gör, gör du det för att bli godkänd av en manlig blick. Vad du än gör, är det viktigaste av allt att du behagar en man. Hur svårt det var att bryta det mönstret. Så jag svarade:
Jag betvivlar inte en sekund att inte män har bekräftelsebehov och också fångas i roller i det här heterosexuella jävla skitspelet som vi blivit uppfostrade in i. Men nu har jag blivit uppfostrad till en identitet som kvinna. Jag kan överträda gränser och inta stereotypt manliga positioner men när det kommer till mönster i det heterosexuella jävla skitspelet kan jag inte säga någonting annat än ur positionen kvinna. Jag vet ingenting om mäns bekräftelsebehov. Jag vet ingenting om mäns jämförelsenojor. Så skriv era egna texter. Berätta för mig hur det är. Gästblogga här på Saker under huden eller starta en fuck you right back-blogg. Skriv texter och förklara. Jag väntar.
Då blev det tyst. Knäpptyst. Några texter fick jag aldrig.
När jag skrev texten om den hårfina gränsen mellan att känna sig som slampa och att känna sig som hora drog det igång igen. Några var aktiva i kommentatorsfältet då (och även i LSM:s kommentatorsfält där dock diskussionen tillslut kom att handla mer om huruvida jag luktade illa eller inte än det huvudsakliga ämnet). Det var en bra och intressant diskussion. Ännu fler var aktiva i min inkorg eller över msn. Jag fick höra samma sak många gånger dagarna efter att jag skrivit det inlägget. Men vadå? Försöker du skuldbelägga honom nu? Varför har han någon plikt att stanna kvar över natten? Tror inte du att en man inte kan känna sig som en hora? Och varför är det alltid mannens jävla ansvar för att se till att kvinnor får vara så sexuellt frigjorda som möjligt utan att aldrig behöva känna sig som horor? Vet du vilken svår balansgång det är? Jag tyckte det var jätteintressanta ingångar. Så jag svarade:
Min ambition med texten var aldrig att lägga någon skuld på honom. Jag ville bara visa på hur man har sin egen skitmoral i ryggraden. Hur det räcker med att en man inte stannar över natten och legitimerar det känslolösa knullet med en natts skedliggande för att man ska förbytas till en känsla av att vara smutsig. Trots att det varit på lika villkor. Men det här är ju jätteintressant. Jag kan bara skriva ur mitt perspektiv och det är ofrånkomligt kvinnligt i det här fallet. Skriv en egen text istället. Ge mig andra perspektiv. Gästblogga, skriv ett blogginlägg, skriv en förklarande text. Jag kan inte säga så mycket om det.
Då blev det tyst igen. Knäpptyst. Några texter fick jag aldrig.
Jag har alltid jättesvårt att balansera mina texter som handlar om något könsspel och om män. Det är samma slagsmål som jag haft jättemycket i mina politiska tankar det senaste halvåret. Det poststrukturalistiska tankarna kring flytande identiteter har haft jättestort inflytande kring hur jag uppfattar världen och samhället och jag tror inte längre på några fasta identiteter, bara positioner.
Men hur blir det möjligt att vara ett politiskt subjekt, en politisk aktör i egenskap av någonting som bara är en konturlös position man kan glida in och ut ur? Risken med poststrukturalismens diskurs är att allting blir avpolitiserat. Det finns inga motsättningar när allting ändå bara är glidande positioner. Det är jättefarligt.
Ibland pratar jag ur ett kvinnligt perspektiv. Om män. Om det heterosexuella jävla skitspelet. Om ojämställda faktorer som gör att jag som kvinna har andra villkor än vad män har på alla plan i samhället. Jag ber om manliga perspektiv. Jag tycker inte att det är oproblematiskt. Befäster jag könsmönster, fasta identiteter som kön trots att jag inte tror på kön när jag gör så? Finns det något syfte med att göra så om det bara är kontraproduktivt och leder till ytterligare könscementerande? Jag vet inte. Jag vet bara att jag ibland har ett skriande behov av att bli en politisk aktör i egenskap av kvinna och tala utifrån den rösten och också veta att jag inte kan tala som politisk aktör i egenskap av man.
Jag älskar stereotyp manlighet och jag vet massor om stereotyp manlighet om vi snackar boxning, bröst och Bruce Springsteen. Men jag vet ingenting om hur en människa blir man i ett heterosexuellt jävla skitspel. Där är jag låst.
Jag läste Ronnie Sandahls Vi som aldrig sa hora igen på vägen upp till Norrland. Jag har läst den tidigare, men var väl inne i någon stressperiod och skummade den (ja, att skumma böcker är en av mina främsta talanger). Minns att jag bara konstaterade att det var en bra bok, Sandahl är onekligen en talangfull författare. Nu läste jag den igen, fast med mer politiska och analytiska ögon.
Jag tycker att den är briljant. Ur litterär synvinkel rätt så bra, ur politisk synvinkel helt briljant. Jag vet många som tycker annorlunda, men det Sandahl gör – i mitt tycke – är helt outstanding briljant och avundsvärt. Han lyckas förena både det politiska aktörskapet och samtidigt sudda ut konturer mellan könsgränser. Han skriver om klassiska kvinnliga teman; ångest, ätstörningar, självskärande, osäkerhet och grundlös hjärtesorg. Han gör det utan att göra någon sak av det, han bara påvisar hur det som anses vara kvinnliga områden i det fördolda också är manliga. Han suddar ut gränser mellan män och kvinnor; gör ångesten, utanförskapet, hjärtesorgen och sätten att hantera sin ångest allmänmänskliga.
Samtidigt är han politisk aktör genom subjektet man. Han beskriver sitt perspektiv av ett heterosexuellt jävla skitspel där de män som aldrig sa hora inte är vinnarna. Han visar på svårigheterna med att vara den moderna mannen och han balanserar på en hårfin gräns mellan att bli gnällig och anklagande mot feminister och jämställdhetsdiskussioner och att faktiskt bara osentimentalt beskriva hur svårt det är. Men han håller sig på rätt sida av gränsen.
– Exakt såhär vill jag skriva, tänker jag. Fast ur mitt perspektiv. Den politiska aktören kvinna och den allmänmänskliga som suddar ut gränserna.
Jag tror att det är så man måste blanda sina perspektiv. Annars blir man antingen apolitisk och blundar för motsättningar och den problematik som existerar utifrån att vi fortfarande uppfostrar in i två kön med olika förutsättningar. Eller så befäster man fasta roller, polariserar två kön som slåss mot varandra fast det är ett absurt krig som saknar grund.
Men var är alla andra män som gör som Sandahl? Vad hände med alla ni som reagerade på mina inlägg? Var är era texter? Jag är låst här. Jag kan inte skriva om era uppfattningar om er roll i det heterosexuella jävla skitspelet. Men jag vill ju läsa om dem, jag vill ju veta. Jag vill läsa om bekräftelsebehov, sex, ångest, osäkerhet, självtvivel, relationer och allt det andra. Jag vill läsa om hur det är att vara den moderna mannen, smarta texter med fet problematisering om vad det där begreppet man egentligen är. Jag vill ha texter som både gör det möjligt för er som politiska aktörer att ge mig era synvinklar samtidigt som ni förklarar för mig att hey, jag känner fan också som du fast jag är uppfostrad till man och du uppfostrad till kvinna.
Jag är utsvulten på smarta, roliga, sorgliga, självutlämnande men mest av allt insiktsfulla texter skrivna av män om det heterosexuella spelet och vad det innebär att vara man. Så sätt igång och skriv nu. Vad väntar ni på?
Fackprosa
7 timmar sedan
15 kommentarer:
Jag valde att låta publicera kommentarerna på den posten igen (som länge varit osynliga), men några av dem togs bort helt och hållet i stundens hetta, och det var dem som handlade om andra personer i dramat än Elin och mannen ifråga. Därför går diskussionen inte riktigt att följa idag.
Men när jag läser de kommentarer som finns kvar igen känner jag att de på sätt och vis pekar på någonting som är jävligt viktigt i den diskussionen: det kollektiva vs det individuella. Vi som varit feminister länge är väldigt inne i en diskussionsvärld där vi lätt refererar till vedertagna fakta och teorier och där vi enkelt kollektiviserar för att peka på t ex strukturellt förtryck. För den som inte har samma bakgrund och bakgrundsfakta är den här kopplingen inte alls lika okomplicerad, och att dra slutsatser om "det manliga kollektivet" utifrån vad som verkar vara en persons beteende blir lätt väldigt känsligt. Håll det på personnivå, säger en irriterad man och letar ironiskt efter individuella anledningar till mannen ifrågas beteende ("Elin kanske luktade illa").
Det är enkelt att diskutera i vår egen lilla bubbla, men det är svårt när vi måste släppa in dem utan samma grund.
Men det är ju just med dem vi egentligen borde prata.
Jag vet inte om det är till någon nytta, men jag skrev någonting i den stilen härom dagen. Klockan var kvart i fem på morgonen när jag skrev inlägget och det är mycket möjligt att det därför inte riktigt framgår vad jag säga eller att jag blir missförstådd, men du kan väl ta en titt ändå.
lsm: så rätt! problematiken mellan de två polerna individ-tänkarna och kollektiv-tänkarna, och då pratar jag ur ett samhällsperspektiv. individ-tänkarna har en förvägran att tänka med större penseldrag vilket förblindar dem. kollektiv-tänkarna drar för stora penseldrag över individuella enstaka händelser och får slutsatser utan grund. för att vi alltid måste generalisera, och kollektiv- och individtänkandet är så svårt att använda samtidigt med samma hjärna. perspektiven krockar därför ständigt.
elin: love! underbart. jag hoppas så att du får svar från dem du söker svar för jag är också så nyfiken. Sandahl har jag läst och jag håller med dig om att den är ett briljant undantag och därefter är det torka bland de manliga perspektiven. Vi som aldrig sa hora ska förresten filmatiseras. jag tror dock att det är mycket svårare utifrån mansnormen att skriva om just bekräftelsebehov, sex, ångest, osäkerhet, självtvivel och relationer, speciellt ihopbakat i ett och samma inlägg/bok.
jag håller med lsm, vi måste nå ut ifrån vår bubbla.
Ja, det är svårt det där med den feministiska bubblan, det är så lätt när man umgås i kontexter där det strukturella tänket redan finns, att förutsätta att andra också kan se det. Men det individuella tänkandet är ju så starkt hos vissa. Som den där kommentaren om att "killen kanske tyckte att du luktade illa, och gick därför", då är det ju enbart på en individnivå. Ändå var känslan som du fick på en strukturell nivå, som handlade mindre om killen i fråga än om "hor-begreppet" in general.
Jag har också funderat mycket på det där, eftersom det ofta kan lämna en bitter eftersmak med det där efter-krogen-samtalet med erbjudande om ligg. Jag menar- vill man så är det väl tamejfan naturligt att svara JA?! Men den där känslan av att man sålt sig billigt träder ändå ofta fram i söndagens bakisdimma.
Men kanske är det bara min tanke av att HAN tycker att jag var lättfångad? Kanske tänker han inte alls så? Samtidigt tänker jag att om det varit jag som ringt hade han inte alls känt sig billig. Däremot hade jag nog fortfarande vaknat på söndagen och känt mig en aning för lättillgänglig. Måste komma över det där.
Gud vad jag hoppas på att du får de där texterna. Mer manligt perspektiv, tack!
Önskar jag kunde skriva nåt nu på studs men beställningsförmågan är tyvärr inte ett av mina attribut. Men nån dag kanske det blir nåt mer åt det här hållet, för jag håller med, du pekar på ett bord som inte många sitter vid. Och för mig som inte känner samma entusiasm som dig för Ronnie Sandahl är det ännu glesare. Ett gemensamt problem blir helt enkelt belyst från för få håll.
lsm: du har rätt, det har jag inte ens tänkt på. och jag var förmodligen otydlig i det inlägget för det var ju inte hans beteende jag försökte komma åt. inte hans eller det manliga kollektivets. jag har själv blivit mkt mer kritisk till kollektivistiska idéer, samtidigt som jag naturligtvis tror på strukturer och mönster. men jag inser att det är ett annat blogginlägg. mkt good point iaf.
supersrvice: det gjorde du. tack. bra början, det gjorde mig glad. fortsätt!
panso: ja och är man invand kollektivhjärna är det lätt att dra för stora slutsatser och se generella mönster där de inte finns. jag försöker bli lite mer kritisk mot mig själv nu i såna lägen. född analytiker är det inte det lättaste dock. har svårt att tro att boken gör sig som film. vad menar du att det är svårare utifrån mansnormen att skriva om sådana teman? (allt behöver ju inte vara inbakat i ett inlägg/en bok)
sara: ang kollektiv/individ - ja exakt. ja, det låter som nånting du måste komma över. jag försöker gång på gång intala mig det själv om bådas ansvar, lika villkor. just i det här fallet var det annorlunda. att sälja sig billigt gör man väl inte om man själv är med på det. jag rekommenderar en text av isobel hadley kampftz som både finns på hennes blogg och i bang om att kvinnor måste bli aktörer på den informella sexmarknaden (dvs inte prostitution, men ändra tankesätt kring sex).
storey: vad är det som gör att du saknar entusiasm för sandahl?
För stora förväntningar och ett för dagen fel humör.
På pärmen till boken stod något om att 80-talisterna nu fått en skildrare, men jag hittade nog inte min i honom. Dessutom bar jag nog med mig en del förväntningar efter att ha läst några av hans krönikor, men boken kändes inte lika mycket. Men till sist handlar det kanske bara om att jag inte var på rätt humör just den dagen.
(Uppdatering ang mina postkommentarer: hittade två borttagna kommentarer till som jag publicerade, men censurerade igen bort det som handlade om andra inblandade.)
storey: förstår vad du menar. att det ska vara en 80-talisternas skildring är att dra på för höga växlar. det är en bra bok, men nja. men det kan ju också handla om förlagets felaktiga och överdrivna sätt att lobba för boken. åh han har slängt in lite populärkulturella referenser och beskriver en 24-årig kille i nutid - klart som fan det är en generationsroman för 80-talisterna. och hur många romaner har inte skrivits av 80-talistbrudar med tidstypiska referenser osv utan att de kallas för 80-talisternas skildrare? fan nu blev jag konstnärsmansbitter igen.
vad jag menar är att normen säger att det är mer okej att visa svagheter och analysera relationer för en kvinna än vad det är för en man, eller är det inte?
enligt honom själv (hörde honom i morgonpasset om jag inte missminner mig) så grundar sig filmen väldigt löst på boken. han är själv regissör och manusförfattare.
panso: ah det låter spännande. och jo, jag håller med dig, det är sant. men jag hoppas jättemkt på texter av den anledningen.
Om säg fem år kommer det vara jättekul att gå tillbaka och läsa den här konversationen, för då är det helt uppenbart att det är du som är 80-talisternas skildrare.
storey: ÅH! gulle!
Hm, vilka är det som har studerat det här med feminism och könsroller riktigt ordentligt? Som grävt sig igenom hela litteraturen och kan kulturens alla fackord på sina fem? Som tagit till sig alla den feministiska bubblans idéer som sanningar?
Kan det vara så att majoriteten av dessa individer är kvinnor?
Och kan det vara så att ju fler individer man har i en viss grupp, ju större är sannolikheten att det finns goda skribenter i denna grupp? Och om man har en till antalet mindre grupp parallellt med den första större gruppen så bör man finna ett färre antal goda och villiga skribenter i denna mindre grupp?
Eller fan, allt det där visste du väl redan, och ställde bara frågan för att få oss andra att fundra lite själva. Eller? ;)
Oavsett så gör det inte din efterlysning mindre relevant.
Berander: jovisst men relationer är väl ändå allmängiltiga och känslor likväl och det är mer det jag saknar. inte genuskorrekta analyser utan bara bra skrivna texter om att vara man eller definiera sig som man.
och ang. det här med feminism och jämställdhetsfrågor är det väl på tiden att män sätter sig in i det börjar analysera de också. det angår ju oss alla.
Skicka en kommentar