3 mars 2008

Japaner vs vårdepp 1-0

Ur dagens punktse:
Kroppen är väldigt känslig för ljus. När ljuskurvan ställer om sig, oftast i början av mars, frigörs hormoner i kroppen vilket påverkar den biologiska klockan. Då kan många uppleva en tydlig trötthet, energilöshet, oföretagsamhet och nedstämdhet.

Ur dagens Saker under huden-inlägg:
No shit sherlock!

Ni kanske gått och väntat på att det ska ljusna lite på denna blogg av ält och gnäll och svart humor på sin höjd. Men då serni, mina kära vänner, får ni vänta ett tag till. Mina fyra sämsta veckor på hela året är slutet på oktober när den vackra, klara hösten övergår i dimma och de två första veckorna på mars då solen bländar och jag hinner inte med, orkar inte med.

Det här är två av mina sämsta veckor på året. Jag är inte ångestfylld, jag är inte deprimerad, jag har inte ont. Jag är bara sanslöst trött, bölig, grinig och orkeslös.
- Det är väl bara att embracea deppigheten, sa jag till frugan och hon kallade mig sjukt vuxen som lärt mig hantera depp genom embracing istället för att försöka fly den.
Jag känner mitt vemod tillräckligt väl för att veta att det bästa jag kan göra är att acceptera och veta att det kommer kännas bättre igen. Tillåta, men inte hänge. Låta persiennerna vara nerdragna och dra täcket över huvudet, men sedan gå över till grannen och skratta tills magen krampar över ett parti TP med närmaste vännerna. Gråt, bryt ihop, resa sig upp igen och unna sig ett asgarv med tårar och jag kissar på mig-skrik över scenariot där alla ligger dubbelvikta i skratt över något lågt skämt om horor eller knark, utom stackars Maja som ovetande sitter på högerflanken och på egen hand försöker resonera sig fram till vilket land som var det tredje mest mobiltäta 1994 (svaret var Sverige. Svaret är fanimej alltid Sverige på landsfrågorna).

Att embracea sin depp handlar inte, som jag fått höra, om att jag gräver ner mig och gillar mitt vemod. Det handlar om att krama om sig själv och säga lilla knyttet, är det vårdeppen nu jamen såja, sänk kraven lite då och unna dig en hyrfilm framför råläsning av kurslitteratur. Det handlar om att för fyrtioelfte gången inse att det här med rå-GI-bantning utan några kolhydrater fortfarande inte är en bra idé och att unna sig icke nyckelhålsmärkt bröd (jamen ni hör ju själva vilken wild and crazy livsnjutare jag är) till frukost på bekostnad av den där fitta (note to self: vissa engelska ord bör ej försvenskas) kroppen man aldrig lär återse. Eller att säga att okejdå, lägg dig på sängen nu och lyssna på Charlotte Gainsbourg för du vet att du aldrig kan vara olycklig när du hör hennes väsande, franska brytning till Air-produktioner.
Lite lagom doser magkrampsskratt, kolhydrater och fransyskor och jag ska nog klara de här veckorna helt galant.

Och idag såg jag en man som mitt i stegen i solskenet tog ett hoppsaskutt. Bara sådär. Som om han blev så lycklig av våren och solen och livet att han var tvungen att skutta. Det var förbannat vackert, just det hoppet gav mig hopp. Någon sekund senare började han fäktas mot imaginära monster och skrika rakt ut och den där vårlyckan var kanske ingen lycka utan snarare avtändning eller psykisk störning, men den där sekunden då jag inbillade mig det första var ju i alla fall ganska fin.

Också kan man starta arbetsveckan med att unna sig att inte orka titta på nyheter och ta in världsläget under den tunna huden utan för gud-vet-hur-många-gånger-jag-sett-det-och-skrattat-gången återigen skratta pinsamt högt åt det här. Vårdepp got nothing on min allra lägsta form av humor gestaltat i japanska practical jokes.

11 kommentarer:

Daniel Storey sa...

Hahaha, jag skrattade fan sönder mina halsmandlar. Jetski-varianten och den där båda kommer upp samtidigt är ju helt underbara. Även fascinerande att man tydligen sitter framlänges där. Att pröva en sån blev en ny punkt på "things to do before I die-listan".

Anonym sa...

hahaha. när jag skrev inlägget och la till länken tänkte jag "ja det här lär ju i alla fall storey uppskatta och kommentera". ja framlänges, wtf. ser inte särskilt bekvämt eller praktiskt ut, bortsett från om toaletten förvandlas till en jetski då.

Daniel Storey sa...

Fan, är jag så lättläst? :)

Anna sa...

våra deppvågor gå om varandra hela tiden. den här gången går jag upp med solen :)

Anonym sa...

storey: hehe jag har börjat se vissa mönster. trams och ordvitsar = självklar storeykommentar. det är fint. jag behöver någon som peppar tramset och kommenterar mina barnsligheter.
panso: åh vad härligt. jag är också på väg upp igen. det var en mkt tillfällig svacka. eller så var jag aldrig nere. jag är inte nere. jag är glad. men bara så sanslöst trött.

Anonym sa...

förra våren försökte jag GIbanta och my lord vad det nästan knäckte mig. gick ner några futtiga kilo och blev värsta monstret ever mot allt o alla. så jag supportar dig, bantning kan man hobbylarva sig med i sommar när lyckan är lite närmare!

Anonym sa...

jojo: amen jag fattar inte. folk GI-bantar ju till höger och vänster och verkar ändå vara mätta och glada och kilona rasar och allt vad det är. Alltså man går ju ner i vikt och fort går det. Men jag blir aldrig mätt. Jag blir grinig. Och det här med bantning - det leder ju alltid till att man tänker på mat mkt mer än om man inte bantar. Det blir ju en jävla obsession. Jag märkte det på en gång. Tänkte bara på när jag skulle få äta nästa ggn och hur mycket och vad. Sjukt jävla tråkigt. Och man blir aldrig mätt.
Sen, min GI-bantning är ju ingen riktig GI för egentligen ska man ju äta kött och en jävla massa fett och jag äter inget av det. Min Gi-bantning var typ kikärter och ost. Konstigt att jag var hungrig. Fuck it, nu går jag ner i vikt genom att äta från hela kostcirkeln utan att banta eller så går jag inte ner i vikt och då är det väl okej det med.

Anonym sa...

hahahaha, kikärtor och ost var typ det jag käkade också:)och word på allt det där om att man blir helt sjukt matfixerad när man bantar, vilket bruka leda till att jag på nåt sätt lyckas lura mig själv att få äta ändå! väldigt smart taktik, eh.
egentligen känner jag att jag inte behöver gå ner i vikt, jag vill mest byta ut lite av fluffet mot spänst liksom... heja heja sunda elin!:D

Anonym sa...

jojo: exakt fluff mot spänst. men jag tror inte att bara äta kikärtor och ost är rätt sätt att göra det på. haha, man är så dum som går på alla de där bantningsgrejerna. i synnerhet som jag inte är överviktig på något sätt. om man är det kanske det funkar bättre. nu är jag ju helt normalviktig och relativt smal. det är bara lite mer fluff och mindre muskler än vad jag skulle vilja.

Anonym sa...

mindre muskler ja...jag är egentligen mer inne på att bli BIFF! och då går man väl snarare upp, och det får jag gärna göra. var asstolt förra veckan när jag vägde mig och konstaterade att jag gått upp typ ett kilo beroende på vad jag vill tänka var tre veckors hård muskelträning:) jaja, ska försöka släppa det här ämnet nu, men kände så igen mig i dina erfarenheter bara:)

Anonym sa...

jojo: amen kom igen tjejen, jag är ju träningsnörd deluxe. jag går också igång på ämnet. saker under huden goes träningsblogg i kommentatorsfältet! jag vill inte bli mer biff utan mer ha definierade muskler. och word på att man går upp i vikt, det är så svårt att komma ihåg det bara. jag tar mer i alla sorters styrkeövningar än någonsin förr och två månaders intensiv spinning har ju byggt stenhårdaste röv/lårmusklerna. inte konstigt att man går upp i vikt då. men att jag fortf inte får igen mina gamla lucky jeans däremot kan jag knappast skylla på styrketräning utan snarare fredags (och lördags) ölen. åh vilket fånigt ämne det här är. egentligen. haha.