25 mars 2008

Introspektion/självpepp på tåget någonstans mellan Ånge och Gävle

Det enda du behöver göra i livet är att välja. Valet är det enda som du inte slipper undan. Välj vem du ska vara eller välj att låta någon annan göra valet åt dig. Välj om du ska agera eller vara passiv.
En blank röst är också en röst, ickevalet är också ett val.

Välj om du ska gå vidare eller göra det passiva valet och stanna kvar.
Du kan räkna dina ärr och kategorisera dina sorger. Lägga armarna i kors och snudda tungan i bittersmaken när allting står dig upp i halsen; all skit man ofrånkomligen tar, alla gånger det blivit fel, alla sår man fått. Lägg armarna i kors och fortsätt vältra dig i illamående, svedan i halsen efter allt som gjort dig ont.
Ickevalet är också ett val.

Eller välj att knyta dina nävar tills knogarna vitnar, köra fingrarna i halsen och spy. Illamåendet strax innan är alltid värre än själva kräkningen. Så spy upp alla lögner och osanna ord, spotta ut varenda oförätt och förödmjukelse, hulka upp varje osynliggörande och utnyttjande och få ur dig all den där frätande gallan av svek och motgångar.
Töm allting och bygg upp ett starkare immunförsvar. Baby, ekvationen är exakt såhär enkel:

För alla gånger som du hållit käften eller tystats ner: Skrik lite högre.
För varje felaktigt som sagts ord om dig: Ge dig själv några fler rätta svar.
För varje svek och varje lögn du fått: Ge dig själv ännu mer ärlighet och fasta löften.
För alla gånger som du osynliggjorts eller definierats av någon annan: Skapa ännu tydligare konturer runt dig själv.
För alla gånger som du förminskats eller förminskat dig själv: Bli ännu lite större.
För alla gånger som du varit någon annans hora: Bli ännu mer din egen madonna.
För varje hårt ord du fått: Ge dig själv dubbelt så många mjuka.
För varje törn som försvagat ditt hjärta: Tvinga det att slå dubbelt så hårda slag.
För all energi som stulits ifrån dig: Ge dubbelt så mycket energi till dig själv.
För alla gånger som du blivit förödmjukad, förlöjligad och tillintetgjord: Ta dig själv på ännu större allvar.
För alla fel du gjort: Gör ännu flera rätt.
För alla gånger som du utnyttjats: Bygg ännu starkare gränser.
För varje minne av en dåtid: Ännu fler möjligheter i en framtid.

Så. Valet är ditt.
Sitt kvar, lägg armarna i kors. Känn smaken av bitterhet på tungan, idissla dina sorger och låt halsbrännan av gamla svek svida.
Eller kör fingrarna i halsen, spy upp hela skiten, knyt nävarna och gå vidare till att bygga ditt immunförsvar ännu starkare.
Valet är ditt, homie.
Det är alltid bara ditt.

9 kommentarer:

Anonym sa...

HEJA OSS!

Anonym sa...

kanske borde fötydliga det där företsen: HEJA DIG för att du skriver som en gudinna, för att du peppar andra, för att du sätter ord på sådant som nog alla känner men få kan beskriva. HEJA MIG för att jag blir peppad att ta tag i livet, inte för att jag känner att jag har ett dåligt liv, utan för att det alltid inns en möjlighet att göra det lite bättre. även om det går 1 fel på 5 rätt, kan man få det till 1 fel på 10 rätt. HEJA ALLA ANDRA för att alla borde älska sig själva, sätta sina konturer, visa vad man står och går för. HEJA OSS!

pangea sa...

Åh fy fan vad jag behövde läsa precis just det här. Nu ska jag läsa det igen och memorera....!!

Anonym sa...

tack!

Anonym sa...

JA!
JA!
Har suttit här sen jag kom från jobbet och tänkt på att jag ska simma. Nu sticker jag och gört tack vare ditt inlägg (Hoppas det inte känns som om jag bagatelliserar ditt oerhörda peppande nu, för mig är att gå och simma ett extremt stort beslut ibland)! Att du skrev just "homie" efter "valet är ditt" var det som fick mig att smälta totalt :-D
Täääck!
P.S. Ordverifieringen är "zmflm", gud vad det ligger skönt i munnen. Testa! D.S.

Anonym sa...

Bland det bästa hittills...

Anna sa...

vilket slut på min dag! kronan på verket. det börjar bli inflation på mina blogg-elin-ord så jag väntar med att säga hur fantastiskt du skriver tills vi ses ;)

Anonym sa...

så himla bra, har läst tidigare inlägg. Och det är så ofta som du träffar mitt i prick. Du sätter ord på precis allt det som man går och tänker på.

Anonym sa...

TACK alla. och ja, heja oss!