18 mars 2008

Always keepin' it real vs Bibeln

- Men mamma, jag måste ju förbereda min releasefestläsning när jag kommer hem också, säger jag.
- Jag har faktiskt också en läsning att förbereda, säger mamma med jag-kan-minsann-också-tjuriga femåringsrösten, jag ska läsa i kyrkan på påskaftonsmässan.
Varpå jag naturligtvis inte kan låta bli att fnittra och säga att vi borde byta läsningstexter med varandra.
- Nejmen hjälp, säger mamma och skrattar, tänk vilken konstig stämning det skulle bli på din releasefest om du ställer dig på scenen och börjar dra bibelcitat och prisar Jesu uppståndelse.
- Mm, säger jag, men det skulle nog bli rätt konstig stämning i kyrkan också om du ställer dig i predikstolen och börjar dra hiphopcitat och prisar vinfylla, storbystade kvinnor och din dildo.

16 kommentarer:

Anonym sa...

man ska ALLTID prisa storbystade kvinnor i kyrkan.

Anonym sa...

HAHAH, åh, åh vad kul!

Anonym sa...

navid: haha word
joline: ja jag fnissade rätt rejält inatt i sömnlösheten åt tanken på hur min mammas lilla jämtländska församling skulle se ut i ansiktena om hon tog över mina texter.

Anonym sa...

HAHAHAHAHAHA!

du elin, jag har en seriös fråga jag bara måste fråga dig, och den har ingenting med det roliga inlägget att göra. förlåt, men jag kan inte vänta. då jag ser dig lite som ett genusvetenskapligt orakel tänkte jag att du måste vara kvinnan för jobbet. dessutom är jag desperat!!!
okej, förlåt, kanske ska jag vänta lite och fråga om jag får först. får jag fråga dig en genusfråga? jag kan skriva en på kommentarerna. jag vet jag är asjobbig men jag är dessutom hungrig.

Anonym sa...

jojo: haha klart du får ställa en genusfråga. men ät nånting först vännen.

stambyte sa...

Haha, åh vad fantastiskt det vore om hon faktiskt gjorde det. Drog några rader och sen bara: "Eh, ja, det verkar som att jag fått med mig min dotters nypublicerade bok istället, låt mig börja om..."

Anonym sa...

sara: hahaha ja men eller hur. "so shut the fuck up and listen while I´m kickin it...nämen vänta nu"

Anonym sa...

wiiie, nu har jag käkat!
okej, min genusfråga gäller genusvetenskapen, den akademiska disciplinen och upplägget på kurserna här i göteborg. för du har väl gått genus här? hur tycker du att det är? upplever du att man t.ex. får en förståelse för de teoretiska perspektiven som förmedlas, både direkt och indirekt? jag vänder mig lite mot det nänmligen...jag känner att teoriavsnittet ligger väldigt sent placerat i b-kursen t.ex. och att vissa grejer saknas. känner att jag skulle må bra av att höra dina tankar om det här, please tell me:)

Anonym sa...

jojo: wish I could men jag är ju en sån där glidare. dvs jag har aldrig läst genus på grundnivå överhuvudtaget. jag läser genusvetenskap just nu i gbg, men då läser jag program på avancerad nivå. hamnade direkt på det pga att jag haft genusperspektiv i mina uppsatser på lingvistiken, som är det ämne som jag har en kandidatexamen i.

det jag kan säga är att jag är glad att jag "slapp" läsa på grundnivå för jag tycker att den här nivån är så oerhört utvecklande. man blir väldigt kritisk mot hela den hegemoniska jämställdhetsdiskursen och ställer sig kritisk..ja till det mesta helt enkelt. däremot kan jag tycka att queerteorin blir alltför dominerande. nu är ju jag en queerteori-lover, men det är ju alltid problematiskt när en teori får ett sånt genomslag att allting annat diskvalificeras eller granskas kritiskt ur den teorin. det är ett jätteproblem. gillar du inte butler eller ställer dig kritisk mot poststrukturalismens feminism har du inget på genus på den här nivån att göra kan jag säga.

Anonym sa...

just det, du var en sådan där cool glidare:)

jag har verkligen inget problem med poststrukturalismens feminism eller queerteorin, tvärtom är jag en sucker för det precis som du. det jag är emot är väl det du delvis säger; att det tenderar att bli för dominerande och exkluderande mot andra alternativ. och sedan känner jag att man är väldigt otydlig med vad det faktiskt är. även om man nämner Butler och Foucault i varannan mening, läser vi liksom inte poststrukturalistisk feminism på teorikursen t.ex. jag får känslan av att man dumförklarar studenterna lite, att man tror att de små liven inte klarar vissa teoretiska synsätt och därför väljer att strunta i att gå igenom det. jag upplever att det finns en ovilja på institutionen att göra det som jag tycker är att dra nytta av genusvetenskapen tvärvetenskaplighet till fullo, för att inte hamna i nån "skriva folk på näsan och avradikalisera feminismen"-fälla. det tycker jag inte heller man ska göra, men åh vad jag önskar att man gjorde det annorlunda. nu kanske det inte var rätt att komma till dig med just det här, men tack för din åsikt anyway:)

Anonym sa...

jojo: ja jag kan känna igen det där med otydligheten. men kan du inte utveckla det? hur menar du med "skriva folk på näsan och avradikalisera feminismen"-fälla?

Anonym sa...

åh, jag önskar jag kunde formulera bättre (har försökt i några veckor nu), ska försöka lite till!

jag har tagit upp det här med genusföreläsarna, att jag önskar att vi hade mer utförlig teori i början av a-kursen och att jag tycker det är synd att ingen genusmänniska satt sig ner och försökt formulera nån form av text där man går igenom lite genushistoria, genusforskning och det tvärvetenskapliga och feministiska och sätter alltihopa i en större kontext.då sticker det i deras ögon, för det skulle ju vara att gå emot allt det poststrukturalismen och queerteorin vurmar för, nämligen att inte kategorisera utan dekonstruera och misstro alla universella och linjära historieanspråk och normer. skriva på näsan således. och det skulle också innebära att man gjorde genusvetenskapen till ännu en sån där träig disciplin som inte alls hamnar i opposition längre. avradikaliseras alltså. men jag undrar om det behöver bli så, jag vill tro att det inte är så! genusvetenskapen har en enorm fördel av att vara sjukt kritisk och insiktsfull och så präglad av alla discipliner kors och tvärs, men det måste ju formuleras och diskuteras tycker jag! hajar du lite vad jag menar, eller är jag lost i mitt svammel?

Anonym sa...

jojo: nej nu hajar jag vad du menar! vad intressant! jag förstår dig och jag håller helt med dig. det behövs formuleras och diskuteras. tror genus är väldigt rädda att bli avradikaliserade, men jag tror heller inte att det skulle bli så bara för att man försöker kontextualisera det hela. jättespännande!

Anonym sa...

grymt skönt att få lite medhåll, tack för att du tog dig tid att lyssna!:)

Anonym sa...

inget att tacka för, det var jätteintressant ju som sagt. vi kan väl prata vidare om det på releasefesten om en vecka?

Anonym sa...

oh shit vad grymt, det gör jag gärna!