8 februari 2008

Snela jelp mej

Okej. Dealen är att jag ska ge bort en blandskiva. Tanken är att den ska innehålla svart musik. Och låt oss inte analysera begreppet svart musik ur ett intersektionellt perspektiv just nu utan skita i att jag generaliserar och delar upp efter ras. För jag behöver hjälp.
Mottagaren är en snubbe vars skivsamling är det vitaste jag någonsin sett. Vi snackar killen som är uppvuxen med Springsteen och Dylan och avgudar Morrissey. Vidare är singer/songwriterfåran extremt överrepresenterad i hans samling tillsammans med gamla indiegardet. Nu har han precis börjat lyssna på gammal soul och dessutom tvingats lyssna på mina lyriska beskrivningar av min kärlek till hiphop till den grad att han slutligen sa;
- Jaa, när du lägger fram hiphop på det sättet låter det ju faktiskt riktigt…okej.
Tanken är att jag ska bearbeta honom vidare och göra hans skivsamling mindre vit. Samt naturligtvis övertyga honom om storheten i en riktigt bra hiphopdänga.

Frågan är alltså hur man går tillväga. Dels gällande svart musik inom andra genrer än hiphop – vad måste vara med? Hittills är Nina Simone, Otis Redding och Lauryn Hill uppskrivna. Men vad mer? Och ni som inte alls är bevandrade inom hiphop utan mest håller er till – återigen ursäkta generaliseringen – vit musik men kanske ändå fallit för en hiphoplåt någon gång och tyckt att den varit okej; vilken låt var det? Jag har en tanke om att det måste vara snäll och lite mesig hiphop med mycket melodier, mindre rap över enkel bas och kanske någon popsampling – ja helt enkelt hiphop som låter så vit som möjligt ehe. Vad tar man då?

Ge mig alla tips ni har. Utvärdering av resultat utlovas vid senare tillfälle.

26 kommentarer:

Kate sa...

Marvin Gaye - I heard it trough the grapewine..underbar! =)
Sen måste du ju ha med dig Bee Gees..ok att de är vita men de kör ju med svart sound och var ju ändå lite av en hiphop-/discoföregångare.
Donna Summer - I feel love,
Candi Staton - you got the love,
Varför inte lite Dirty Dancinglåtar? :)
Solomon Burke, The Shirelles, The Ronettes..

Anonym sa...

Svart musik, det finns så otroligt mycket skoj, spännande, sexigt, sensuellt, röjigt och fantastiskt (och en hel del kalkonvarningar också).

Något jag blir glad av och som jag generaliserar till att alla blir glada av oavsett soulvana är motown av typen marvin gaye och tammi terell, four tops och och Isley brothers. Nackdelen med det är att det ganska lätt blir väldigt mainstream av det.

Donny Hathaway, Stewie wonder från sjuttiotalet är kanske lite svårare men väldigt vackert. Det finns en hel fantastisk massa bra funk på samlingar som Soul Sister, The return of the funky soul sisters osv - topplåt är kanske What do you see in her.

Från 80-talet kanske något med prince, Michael Jackson?

Hiphop - gangstarr, de la soul? The roots, common och liknande brukar fungera när man inte är van. Tidiga saker som grandmaster flash känner väl de flest igen och tolererar, kanske inte så upphetsande...

Det kanske inte var så mycket konkreta låtförslag men lite av det känsloläget jag skulle välja för en bland-cd. Lycka till!

Daniel Storey sa...

Hohoho! Trots en strålande sol sitter jag inomhus och surar pga en ömmande hals. Men plötsligt är det som om någon slår på Lionrocks gamla dänga "Rude Boy Rock" på högsta volym. Det första (eller kanske andra) man hör är "well sit children, let me give you the subject of the day". Alltså, som Arnold hade sagt om han var svensk, jag återkommer.

Anonym sa...

Gill Scott Heron - We allmost lost detroit
James Brown - The Boss
William de Vaughan - Be thankfull for what you got
De la soul - Ring, ring, ring(Ha ha hey)
A tribe called quest - Can i kick it(innehåller en sampling från Lou Reeds "take a walk on the wild side" så det kanske kan vara
passande?)
Esther Williams - Last night changed it all
Cheryl Lynn - Got to be real
Tanna Gardner - Heartbeat
Booker T & The MG's - Melting Pot
Sister Sledge - Lost in Music
The Dogg Pound - Big Pimpin
Kurtis Blow - The Breaks

Sen får man ju inte glömma : Al Green, The Staples singers, Curtis Mayfield, Bobby Womack, Sam Cooke, Ann Peebles, The Detroit spinners, The Supremes, Eric B & Rakim, Wu-tang Clan, outkast, Sly and the Family stone, Warren g, Aretha Franklin, Sam & Dave, Martha Reeves & The Vandellas, Smokey Robinson, The Tempations, Donny Hathaway, Carol Williams, Chic, Earth, wind & fire, Notorius B.I.G, Busta Rhymes, Erykha Badu, Alicia Keyes m.m.

Hoppas det här är till någon hjälp, lycka till med skivan.

Anonym sa...

Åh, det finns ju massor bra, men jag är ju redan frälst :)

Jag tänker att man kanske ska tänka nära "vit musik". Peka på sambanden -
t.ex. ligger ju Destiny's childs emotions nära singer song writermusik; Elvis' Suspicious minds är ju en soullåt även om han är "vit"; vem kan motstå not gon' cry med mary j. blige?

En låt som borde vara med bara för att den är så sprittande glad är ju Jackie Wilsons Higher & Higher. Vem i hela världen kan låta bli att älska den????

Sedan kan jag tycka att riktigt tung hip hop på ett sätt kan vara lättare att ta till sig, eftersom den tunga basen även går igen i tung rock. T.ex. tycker de flesta jag träffat på om Dead Prez, trots att de inte lyssnar så mycket på hip hop annars.

Anonym sa...

Och Otis Redding är ofta en ingång... (sittin' on the dock ... t.ex.)

Anonym sa...

"love is blind" med eve. har ett grymt catchy intro och en riktigt bra text. sen också kanyes äldre låtar, de är ju ganska lättillgängliga ("through the wire" etc.)

Daniel Storey sa...

1.He Got Game-Public Enemy
2.A Beautiful Morning-The Rascals
3.Worst Comes To Worst-Dilated Peoples
4.The Message-Grandmaster Flash & The Furious Five
5.Concrete Schoolyard-Jurassic 5
6.Sittin' on Top of The World-Howlin' Wolf
7.No Diggity-Blackstreet
8.In Love With You-Erykah Badu
9.No Escapin' This-Beatnuts
10.High Tide or Low Tide-Bob Marley
11.You Got Me-The Roots feat. Erykah Bady
12.To Zion-Lauryn Hill
Bonus tracks (black white music):
13.Arms of a Woman-Amos Lee
14.Another Lonely Day-Ben Harper

Anonym sa...

Du/han behöver:


Prince -Gett off
Kelly Rowland + Eve - Like this
M.I.A - Paper Planes (för lättlyssnatpoäng, annars valfri)
Fabolous - Diamonds
David Banner - Treat me like
Spank Rock - Coke and wet
De la Soul + Chaka Khan - All good
Chaka Khan - I feel for you
David Ruffin - What becomes of the brokenhearted
Four Tops - Reach out I'll be there
Ike & Tina - Mojo Queen
James Brown - Papa's got a brand new bag
Koko Taylor - Don't mess with the messer (kanske världens hårdaste kvinna!)
Mendy Rene - After laughter


och förstås:

Curtis Mayfield - Move on up


Överlag tror jag, som du, på att tänka selling points, poppigt, svängigt, gripande osv... Men - glöm for bövelen att ge karln en chans att få den underbara uppplevelsen av att för första gången bli helt överkörd av en hård svart man med riktig röst över sydtatsbeats och inse att det gör ont men man gillar det.. Med andra ord, glöm inte David Banner... Ehe.

klara sa...

bra exempel på lättlyssnad hiphop: warren g-regulate, snoop- ain't no fun

annars: glöm inte nate dogg!(the king of g-funk!)och nåt med 70-tals stevie.

Anna sa...

Sam Cooke!
Alicia Keyes!

Anonym sa...

Några konkreta låtförslag, lite äldre saker:
Spinners - I´ll be around
Chi-lites - Stoned out of my mind
Jackson Sisters - I believe in miracles
Sweet Charles - Yes it´s you
Bootsy Collins - I´d rather be with you

Anonym sa...

mäeh, du kan ju inte ha med hits från typ curtis mayfield eller marvin. och det ska ju vara hiphop som är bra på riktigt och inte bara lättlyssnat. dessutom skulle du kunna slå ett slag för hiphop som inte är traditionellt sexistisk. även om jag personligen inte brukar lägga så stor vikt vid det.. typ ghostface i princip hela supreme clientele. atmosphere? om han gillar mixad hiphop så typ blockhead? brother ali är ju svängigt om han vill ha det dansant. för att inte tala om jay-z! han måste faktiskt vara med, även om det är lite klyschigt. och quasimoto. och smut peddlers. och a tribe called quest. möjligtvis även talib kweli. och vast aire? och mary j! äsch, det här blev alldeles för mycket, man kan ju hålla på hur länge som helst. kontentan är iaf att du borde skippa alla "hits", jag skulle bli besviken om jag fick en blandskiva fylld av låtar jag redan hört tusen gånger. lycka till!

Anonym sa...

hiphop är inte min kopp te, men:

the heist - jaylib
you got me - the roots
list of demands - saul williams
straight out of compton - nina gordon (eftersom det är en nwacover så räknas den väl ändå lite?!)
love is - common

ja, mer eller mindre hiphop iallafall?

Anonym sa...

asså, jag vet inte om nån sagt det och det är inte hiphop, men det är vällan inte nina simone heller. aretha aretha aretha! R.E.S.P.E.C.T!?

Anonym sa...

Mary J Blige!!!

Anonym sa...

Jag tycker personen lite ovanför här har en poäng med att ta nya låtar - inte Aretha och BB King men så slog det mig; mottagaren behövde ju mer musik? Gör två skivor (ok, det är lite elakt mot dig kanske men samtidigt tror jag att det skulle vara enklare.)

En med gamla godingar; Aretha, BB King, hela 70talsgenren etc. (alla bra förslag ovan typ?!)

En med "nyare" hiphop/soul/RnB.
Jay-Z må vara "inne" men det är ju bra hiphop :)
mina gamla favvisar 2livecrew passar ju inte men kanske BIG, Run DMC, Eve, Mary J Blige?

Och snälla, ta åtmistone en hård hiphoplåt med basgång och attityd -lite som hårdrock :)

lycka till!

Anonym sa...

åh jesus. vad mycket tips! och vad mycket bra tips! och vilket engagemang!
ni är världens bästa bloggläsare. om jag inte sagt det förr men alltid tänkt det säger jag det nu:
NI ÄR VÄRLDENS BÄSTA BLOGGLÄSARE.
forsätt slänga mig tips.
kärlek

Anonym sa...

usher..?
Run DMC..?

Eller vad vet jag... tihi...

Kate sa...

Glömde ju Seal och "crazy".
Han har världens bästa poäng när han sjunger "we never gonna survive unless we get a little crazy". =)

Anonym sa...

Varför nämner ingen mig? I´m the king of RnB! I´m a flirt! I´ve got the key to ignition!

Anna sa...

ingen har väl skrivit angie stone!? ett måste. ta brotha för honom, soul sister till dig själv och wish I didn't miss you till er båda. black diamond-skivan är en av mina absoluta favoriter.

Anna sa...

nej mahogany soul menar jag. det är den som är bäst!

Anonym sa...

Hej Elin

Vilken härlig fråga! Här kommer mina tips, hip hop med ”snälla melodier” och inte särskilt sexistiskt, mer politisk och poetiskt:

Atmospher: Guns and Cigarettes
Eyedea: Bottle Dreams (hemsk text om en ung begåvad flicka som råkar illa ut i vårt trevliga samhälle i väst)
Dead Prez: Hell yeh (eller Hip hop)
DJ Embee: Big Boss (Cornelius Wresvik mix -in a hip hop way )
Slick Rick: Memories (för at han har såå skön röst)
Quasimoto: The unseen (oxå skön röst, jag gillar ”bus ride” oxå, för att den är kul men det flesta tycker den är jobbig)
Sage Francis: Slow down Gandhi (save the women from loosing interest)
Necro: Poetry in the streets
Zap mama (lite skön musik för att lätta upp lite i all rap)

Anonym sa...

Okej, de här låtarna tycker jag att du ska ge killen.

Bilal – Gotsta be cool
J5 – Work it out
K-Os – FlyPaper
Nicole Willis & The Soul Investigators – Keep reachin’ up
Robert Johnson – Love in vain
Saul Williams – Scared money
Sharon Jones & The Dap Kings – How long do I have to wait
Tech N9ne – No can do
Tracy Chapman – Talking about a revolution
Youngblood Brass Band – The Movement

Win him over, grrrl!

Elin sa...

tack tack för alla tips igen. jag ska omstrukturera skivan nu och återkommer.