10 februari 2008

Hålla käften och vara hemlig

Vidare information kring blandskivan och Morrisseymannens kommentarer kring den hittar ni i kommentarerna till föregående inlägg. Tack alla ni som hjälpte mig att hjälpa honom och jag har upptäckt en hel massa ny, bra musik själv också. Att jag skriver vad jag nu kommer att skriva har naturligtvis ingenting med faktumet att min bloggbok kommer ut i veckan och jag vill att så många som möjligt köper den och prövar med smicker (insert diskret hostning här) utan att jag verkligen borde ha sagt det tidigare. Man tar så lätt andra för givet i en relation. Men ni tas aldrig för givet och jag vet att jag inte säger det tillräckligt ofta men ni är verkligen världens bästa bloggläsare. På riktigt, serri alltså. Ni kommenterar och diskuterar och hejar hejvilt och att läsa mina kommentarer är bland det finaste, mest utvecklande och stärkande jag vet. Jag är själv sämpigast på att kommentera andras bloggar och är konstant imponerad av er förmåga att säga mycket eller lite, lämna ut er själva, ifrågasätta mig eller bara berätta för mig att ni gillar vad jag skriver. Ni är bäst helt enkelt.

Jag önskar jag kunde ge er mer just nu av mitt liv.
Jag har ofta förundrats över hur människor allt som oftast refererar till mig som sval, sluten, fylld av integritet och skyddsmurar när jag samtidigt kan vara så självutvräkande. Den senaste veckan har jag connectat lite mer med integritetsbiten i mig. Om LSM säger att integritet var 2007 säger jag att 2007 var bristen på integritet för min del men att 2008 har tagit med sig ett helt annat behov av att hålla käften och vara hemlig då och då. Både i bloggandet och i mitt privatliv har jag blivit mer reserverad, tänker efter innan jag spells it out och försöker att inte ta över samtal vare sig med ett evigt hallå, jag har en livskris eller amen hur ska jag tolka det här sms:et från honom då? Jag har insett något slags värde i att lämna de där bra, men integritetsbefriade, texterna i det privata Worddokumentet där de hör hemma och ibland bara gå en promenad och rensa tankarna själv istället för att sitta och tjöta sönder andras öron.

Jag skriver t.ex. inte särskilt mycket om mitt privatliv längre. Ett one night stand här och där av typen kommer-inte-träffa-igen är det enda som får förekomma numera, bortsett från något kryptiskt som ibland smyger sig in. Jag är inte anonym längre, till veckan blir jag ännu mindre anonym och jag är trött på att bloggen ska vara mitt hemliga hjärtebarn som jag måste smyga med för att kunna skriva vad jag vill. Istället pratar jag stolt om den på en fest och vet att jag därmed måste fortsätta hålla käften. Det är väl mest som det brukar vara i mitt liv; en del hjärteknas som jag knappt vill eller kan prata om och det vanliga livet som gör att min direktriktade reklam på Facebook, utifrån vad jag skriver i mina långa mail där, nu i flera veckors tid enbart bestått av reklam för kristna sällskap eller kondomer. Point taken Facebook.

Jag har heller inte skrivit någonting om de nyheter som nått mig i veckan och som gör att jag i dagarna tre ringer hem till en stolt mamma som männ guuu:ar åt allting.
Min gamla lärare och doktorandansökan-handledare Stina hör av sig och undrar om jag deltid vill göra en pilotstudie utifrån mitt tilltänkta forskningsprojekt tillsammans med henne, med mig som huvudförfattare. I juni ska ett prospekt på delstudien lämnas in och i oktober kan det vara jag som uppfyller en av mina största karriärdrömmar. Den där jag legat och vakendrömt sömnlösa livskrisnätter. Då är det kanske jag som står på den Nordiska språk och kön-konferensen i Oslo och presenterar min studie, mitt forskningsprojekt inför Nordens samlade elit av genusvetare och lingvister, blir publicerad, skakar hand och knyter kontakter med alla mina nördidoler inom akademiska världen. Nu är det jag som sitter och skriver projektplan, lämnar information till intresserade deltagare och argumenterar varför jag valt min kategorisering av studiedeltagare. Som om jag liksom är en akademiker, en forskare. På riktigt.
Samma vecka får jag ett litet, men naggande gott, och framförallt kontinuerligt skribentjobb. Jag trodde jag tappat greppet om hur man bedömer musik och tyckte själv att mina arbetsprover var fåntaffliga av klyschiga sorten, men redaktionen tyckte annorlunda.
Samma vecka lär jag mig äntligen att argumentera ner DIY-kontrollfreaket i mig och inser värdet i att ha fina kontakter, driftiga och kunniga människor omkring mig som faktiskt vill hjälpa mig. Som kan det de gör och som gillar att pusha mig framåt. Mer information kommer förhoppningsvis längre fram.
Allting leder såklart till att jag hyperventilerar av stress och inser att ekvationen plugga masterutbildning heltid, jobba deltid, forska deltid, marknadsföra en bloggbok, skribentjobba och skriva en roman samtidigt antingen kräver kloning eller sjuhelvetes nerver av stål. Vilket leder mig till nästa hemlighet.

För jag vet inte riktigt vad som hände i tisdags. Eller det vet jag, men det är något som enbart kommer att delges och har delgivits mina närmaste vänner och fler kommer inte få veta den verkliga anledningen, bortsett från stress, som gör att jag står där längst fram i kön på 7-eleven och hör mig själv säga;
- En dosa granit vit portion, tack.
Jag är down in snusträsket where I belong igen och jag förbannar mig själv för att jag ropade hej innan jag var över beroendebäcken, samtidigt som jag vet att det är en typiskt Elin-grej att göra. Hej och hallå världen, jag har slutat snusa liksom. Ni kan se på mig med besviken blick och nämen-Elin-uttryck nu, såsom mina vänner gjorde.
Den jag var mest rädd för var frugan, men hon var den som gav mig minst besviken reaktion. Istället sa hon att jag nog tog tag i mina issues i fel ände när jag började snusa igen, vilket ju hon har alldeles rätt i men jag orkar inte ta tag i dem nu, nu behöver jag bara all styrka jag kan få om det så innebär att jag hänfaller åt mina laster igen. Senare på kvällen uttryckte hon också att jag ju faktiskt är en trevligare och gladare människa när jag snusar, vilket hon nog har rätt i. Sedan kramade hon om mig och sa att hon älskar mig vilket värmde så pass mycket i hjärtat att jag till och med förlät henne när hon fem minuter senare skrek ja om det nån som borde göra ett klamydiatest så är det ju du, Elin mitt framför mitt ragg som av förståeliga skäl helt plötsligt såg tämligen nervös ut. Med jag älskar dig-orden kommer man faktiskt hur långt som helst.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till forskningsprojektet! Det låter omåttigt intressant!

Var får man tag i bloggboken?

Anna sa...

jag kommer nog sakna elin-undercover lite. eller mycket. förstår såklart men ändå lte vemod från tiden när vi inte var lika många här.

Kulturkoftan sa...

Grattis! Får man fråga vilken tidning du ska skriva om musik för? Hoppas det är trumman...

Berander sa...

Go Girl!!! Samtidigt, under-cover ÄR ju kul, att läsa iaf ;)

Hur du ska klara upplägget? Inga probs, du är mitt i värsta flowet, se bara till att det håller sig så kommer du att bära upp det hela med ett skönt leende, lite lagomt hysteriskt fnitter, mycket kaffe och lite sömn.

Mot nya, djärva mål!!!

Anonym sa...

Polly: tack! den finns att köpa på vulkan.se från och med i början av veckan.
panso: jaa jag vet. the good old days med ca hundra läsare om dagen och betydligt mer anonymitet. jag längtar såklart också efter den tiden ibland. bloggnostalgi haha.
sofia: ja, mer info kommer men det är inte trumman iaf.
berander: tack! din kombo hur jag ska klara det låter helt perfekt.

Mira sa...

jag har läst dig skitlänge och aldrig kommenterat men nu måste jag säga att du är så jävla bra. jag brukar bli aspeppad av att läsa här. ska absolut köpa boken, och grattis och lycka till med allt.

Margherita sa...

Ja, för fan Elin, det är klart du fixar det!
Det har jag alltid tänkt. Att hon som vill så mycket och kan så mycket. Är så jävla driftig och clever. Klart att det kommer funka. Klart att hon kommer få göra det hon verkligen vill.

Jag tror på dig.

Anonym sa...

Grattis! till alla glada sakerna!

Lycka till med forskningsplanen och kom för gudsskull ihåg att du inte ska ha för mycket prestationsångest före du lämnar det för kolläsning och sånt ;)

(Som om jag skulle veta något om det?! ehh... jag upprepar det som ett mantra just ikväll för imorgon ska min chef ha mitt utkast till artikelt vi skriver... need I say more?!)

(och tänk inte för mycket på snusandet - det kommer bättre tider att sluta.)

Anonym sa...

kathy: tack, härligt att höra.
margherita: åh tack fina du, vad glad jag blir.
åsa: åh nä, jag försöker att inte ha prestationsångest men allt känns så Stort och Viktigt och På riktigt du vet. och nä snusandet har jag nog gett upp att ha ångest för. det finns en tid för allt, just nu är inte tiden att klara sig utan nikotin.

Anonym sa...

Man kan inte göra allt på samma gång - att börja snusa är inte ett sätt att lösa eller ens försöka lösa sina problem/issues, men ett sätt att hålla huvudet över vattenytan under en ganska stormig vår.

Säger jag som aldrig vare sig stoppat in en prilla eller rökt en cigarett.

Anonym sa...

lsm: exakt så tänker jag också. man får prioritera och det finns som sagt en tid för allt.
och ang. att du aldrig nyttjat nikotin så fine, men vi har ju alla våra laster, beroenden och guilty pleasures ändå. så även du min vän.

Anonym sa...

O ja. O ja! Att jag har.

Jag ville bara brasklappa lite för att inte verka som en knows-it-all.