18 februari 2008

Let's talk about sex, baby

Amen hur många artiklar/blogginlägg/osv har inte inletts med den rubriken och hur trött är man inte på det och hur trött är ni inte på att jag och Love Sex Money korslänkar till varandra i tid och otid (jag känner mig för övrigt helt fattig och tom nu när hon dragit till Indien, inspirationen är ett minne blott nu när min musa har lämnat mig ensam i bloggvärlden. Eller ja. Typ).
Men okej, skitsamma, nu kör vi för jag läste det här inlägget bara någon dag efter att jag haft en diskussion kring ämnet.
Någon startade diskussionen med att anse att penetration var sex på riktigt varpå jag undrade vad två brudar som pettar (Haha! Ordet! Uttalas med fördel med riktigt bonnig västgötsk dialekt, pätta liksom) varandra var, inte sex? Någon annan menade att sex var så fort könsdelarna var ute i det fria, vilket föranledde till teorin att om vi går ut i skogen och kissar ihop har vi alltså haft sex? Någon menade att all kontakt med varandras kön var sex, varpå jag fortsatte att fråga att om jag skulle råka snudda någon på fittan, är det sex då? (Okej, det händer ju inte direkt ofta att jag råkar snudda folk på bara fittan liksom, men ibland är det trångt i duschen på gymmet så man vet ju aldrig). Sen insåg jag att jag var sådär skitjobbigt ifrågasättande igen, fast det inte alls var meningen utan jag bara tyckte det var en intressant diskussion men då hade jag vett att bli tyst i alla fall.

Men på Saker under huden håller jag ju aldrig käften. Så nu frågar jag er: Vad är er definition av sex? Jag kommer vara skitjobbigt ifrågasättande mot er med. Inte för att jag sitter inne med svaret, fuck no (åh alla ordvitsar jag kommer på nuförtin!) utan bara för att ifrågasättande är det enda sättet att komma fram till alla de svar som kan tänkas finnas här i världen.

21 kommentarer:

Anonym sa...

sex är när en person av de som deltar tänker "det här var sex". även om de andra inte tycker det. även om det var en fantasi. jag förlorade ju oskulden till brett. och ingen kan säga ngt om det.

Anonym sa...

Efter en liknande diskussion lyckades jag och några vänner enas om följande definition: Om slemhinna möter könsorgan, då är det sex!

Anonym sa...

En snabb fråga, varför skulle inte handen räknas? Tycker nog mer som annelie än som Gem.

Anonym sa...

All avsiktlig kontakt med varandras kön oavsett om det är händer, slemhinnor eller kön som möts. Såklart!

Anonym sa...

Jag vill också ha förlorat oskulden med brett!!!!

Berander sa...

Åkej, så vad är då telefonsex och cyberdito?

Bara på låtsas trots att det kan vara så hett att plasten smälter på båda sidor?

Anonym sa...

första definitionen är nog ändå bäst, finns ingen generell förklaring, är från gång till gång, och vad var och en som var där anser att det var, men nakenhet i viss utsträckning i kombination med lusta känns som en bra början för att något ska bli sex. ;-)

Anonym sa...

jag håller med berander om att definitionen av sex till kontakt med könsorgan och slemhinnor och vad det nu var är extremt snäv. what about internetsex, telefonsex osv. sex m egen hand är väl också helt klart sex. däremot annelie: det första ger mig lite våldtäktsvibbar. vet att du såklart inte menade det så men "det räcker med att den ena personen anser att det är sex" ger en ju lite obehagskänslor. fin tanke i teorin, men jag kan ju inte direkt springa runt och berätta om när jag knullade med maggie gyllenhaal även om det skett i fantastin.
och det här med oskuldsförlorande blir ju också svårt. när förlorar man oskulden? och det är ju första gången man har sex, var det första gången jag onanerade då?

Anonym sa...

amen gud vad svårt! och superbra ämne att snacka om, ligger helt rätt i min tid tycker jag.

jag fastnade för lusten och avsiktligheten, det känns som två viktiga grejer i en sexdefinition. sen kan det ju göras på multipla olika sätt; med handen på nån annan, med handen på sig själv, med tungan i vafri slemhinna eller över internet och på telefon.
men det hela måste väl utgå från kroppen/kropparna. en/två/flera kropp/ar som avsiktligt och av lust möts (artificiellt eller i realitet) och ....ja? "rör vid varandra" kanske blir snävt. "utför sexuella handlingar" är ju ockå jätteförvirrande, vad är det liksom, det var ju frågan duh. haha, känner hur jag börjar flumma loss totalt nu, höll på att skriva "rikta sexuell uppmärksamhet", men jag ändrade mig...

Anonym sa...

jojo: go ahead och flumma loss! jag är inne på det här med lust, att det måste vara centralt. kroppar? nja kanske.

Anonym sa...

he, jag som sitter och funderar på det där "när man gör något som man skulle känna sig lite generad om ens föräldrar/chef/andra personer hittade en görandes :)

men det är nog lite väl personligt eftersom det finns personer som gillar att ha sex framför folk...

men i regel tycker jag att det är lite av iden, om man inte bara har "kroppsberöring". Jag vet inte vad man klassificerar "kyssar på hals och andra erogena zoner som" men visst är det gränsfall sex för mig. Särskilt om båda parterna är medvetna om upphetsningen och om det är en hand i någons byxor är det ju garanterat sex men om ens hand är på ens bröst?!?!

varför vill man definiera sex? eller ja, jag antar att det finns ett par som anser att "enbart penetration är sex" men eftersom jag inte håller med om det blir det lite tomt.

Anonym sa...

och jo, jag antar att jag skulle kunna fråga vad folk tycker om nakenhet eller så... torrsex (kläder på) är alltså inte sex?!

hmm... jag tror på det där med upphetsning. åtminstone en måste var upphetsad, sen är det sex?! ;) ha, ska återgå att jobba och inte virra in mig i semantik

Elin sa...

åsa: ja jag tror inte att nakenhet behöver vara en del av sex och tror fortfarande mest på upphetsningen. och jag tycker att det är intressant att definiera sex, mest för att det blir en intressant sexdisk. av det. inte så mkt för att komma på en definition i sig, för det är ju rätt ointressant, omöjligt och dessutom jävligt osexigt :=)

Mia sa...

Vad är sex?
Det är väl när två personer (eller fler) vill få njutning av varandra antar jag? :S



(Och för guds skull människa, ha inte så förbannat lång textgrej för kommentarerna!)

Anonym sa...

mia: måste det vara två eller fler? och vad menar du med textgrej?

Hälsovetaren - gooooo healthy sa...

Detta ämnet passar mig alldeles utmärkt då jag just i stunden sitter och formulerar en definition om vad sex är för min magisteruppsats...=)Mina bidrag är:
en situation innehållande lust, en intim situation mellan en eller flera personer eller med sig själv, ömsesidig respekt och att tillgodose sina behov. Någon som vill lägga till nåt som jag missat?

Berander sa...

Tycker det är en intressant diskussion.

HV: en intim situation går jag med på, det funkar även på avstånd ;)
Men lust? Vad händer då med alla ful-knull? Där kanske tom båda parter egentligen inte vill men det blev ändå?
Och ömsesidig respekt? Är det nödvändigt för att det ska räknas som sex?

I den bästa av alla världar kunde man önska att allt sex var fantastiskt, ömsesidigt och respektfullt men nu är vi inte mer än människor...

Waddayasay, hur rosa ska vi definiera sex? Var går gränsen för utnyttjande och övergrepp?

Berander sa...

Fan, vanans makt...

"där kanske tom båda" byter vi ut mot "en eller fler av deltagarna".

Tänk vad inskränkt man är :P

Hälsovetaren - gooooo healthy sa...

Lusten behöver inte betyda lust till personen utan lust till sex, någon slags lust måste ju finnas om du väljer att gå hem med en ful person...=) Om du verkligen inte vill ha sex så har du ju inte sex. Och om det istället blir ett övergrepp så ser jag inte det som sex utan som ett övergrepp och ska inte finnas under definitionen sex utan under sexuella övergrepp. Jag anser nog att gränsen för övergrepp är när inte alla parterna har gått med på det.. Den ömsesidiga biten, så att säga ;-), barn, djur, män/kvinnor som säger nej eller är för fulla eller handikappade individer...

Var skulle du vilja dra gränsen Berander?

Jag kan säga att det e svårt att definiera detta när man ska ha med det i en vetenskaplig uppsats när det inte finns någon allmän definition....=)

Berander sa...

Hm, nu är jag ju mycket bättre på att komma med frågor än med svar, men jag försöker:

Lust. Det behöver kanske inte vara lust till sex som gör att man har sex, man kanske bara söker närhet, och vägen till det är sex?!

Gränsen för övergrepp. Man kan ju vända på det: istället för att alla inte måste säga nej, måste alla säga ja, så att det alltid blir ett aktivt positivt val att sexa. Fast jag undrar hur mycket sexande det skulle bli då... Och övergreppstalen skulle väl skjuta i höjden värre än en nyårsraket. *hm*

Med tanke på hur många spaltkilometrar det skrivits om sex tycker jag att det är mycket märkligt om det inte finns en definition på vad sex är!?

Kämpa på!

malin sa...

Jag har varit inne på det här med välbehagskänsla i min definition av sex - alltså stimulering av någon sorts erogen zon. Detta kan man väl i sin tur deifiniera som "lust" eller "kåthet".

Visserligen sker det tyvärr ibland att personer inte är kåta när de har sex men för att de ska börja styra tankarna mot det hållet måste det enligt min mening ha funnits någon sorts sexuell attraktion eller åtrå.

För mig är allså sex när två människor interagerar och blir kåta.

När man tänker på det så behöver det egentligen inte ens handla om faktisk fysisk beröring. Detta innefattar då telefonsex, cybersex och liknande.

Det är därför förspel är så viktigt - det är där all the ction is egentligen ;)

Orgasm är bara ett mysigt plus.

För mig är våldtäkt när någon tvingas till sex och därmed känner starkt obehag av upplevelsen.

Det behöver egentligen inte vara våldsamt - bara tanklöshet räcker. En av parterna är inte tillräckligt uppmärksam på vad en annan part verkligen vill eller också är en part inte tydlig nog med vad den vill. Obehagskänslan och känslan av att ha gjort något mot sin vilja är för mig utmärkande för en våldtäkt.

Underbart givande diskssion ppl, keep up the good work!