12 november 2007

Små späda barn med hjärtan som elefanter

– När blir man egentligen lycklig och liksom trygg i sig själv? Slutar känna så mycket oro och ansvar för världen och människorna? Jag har liksom väntat i 24 år nu.
– Jaadu Elin, det kan dröja minst 24 år till. Och sen finns det ju dom som går genom hela livet utan att någonsin känna sig trygga eller särskilt lyckliga, så kan det ju bli för dig med.
– Tack ska du ha mamma, nu mår jag bättre.

Fast jag förstår vad mamma menade. För hon pratade återigen om det de där människorna med gardiner.
- Det finns två sorters människor i den här världen, brukar hon säga, det finns dem som går runt med lite konstant oro i sig, som går med känselspröten ute och känslorna utanpå kroppen. Sedan finns det dem som mest oroar sig för vilken färg på gardinerna som de ska ha i köket eller vem som åkte ut i senaste avsnittet av Idol. Båda sorterna måste finnas och behövs. Men det är oftast lite svårare för den första sorten att bli lyckliga.

Jag tänker på oss av den första sorten. Tänker på mig själv de senaste dagarna. Denna ångest över att jag sa sådär till mannen; liksom jag älskar dig-orden. Hur jag sänkte garden. Tänker på hurdan jag är; denna känsla av att ibland bara vara en emotionell jättebebis med ett ansikte som en öppen bok. Som aldrig kan låtsas att saker är okej när de inte är det. Som pendlar mellan lyrisk eufori och att gråta öppet på spårvagnar. Som gång på gång vräker ut mina känslor, ger av mig själv lika för mycket som jag tar in och påverkas av andras sinnesstämningar. Som gråter av ensamma pensionärer eller kinesiska barn på teve eller såsom jag konstant la band på mig själv i min relation med mannen när jag istället bara ville ge honom de där kärleksbreven, romantiska middagarna, läsa högt ur mina texter och liksom bara hänge mig på riktigt.
- Du kan inte ha ångest över att du sänkte garden, säger en av mina gelikar, det mottogs inte men det är hans problem. Du kan inte skämmas över att du är en människa som älskar.

Kanske är det just så. Alla vi jättebebisar som går runt med känslorna utanpå kroppen och våra bultande hjärtan i handen. Som kanske ger för mycket, tar in för mycket, älskar för mycket och bär runt på alldeles för tunga laster av oro och vemod. Vi är inte världens lättaste människor att vara med eller världens lättaste människor att behöva vara.
Men vi behövs. I en värld som ser ut som den gör kan det liksom inte vara en dålig egenskap att man är en människa som älskar för mycket. Det kanske är en egenskap som trasslar till det för mig själv, men jag hoppas att jag aldrig kommer att bygga upp mina murar så pass att jag slutar att vara det.

11 kommentarer:

Anonym sa...

så jäkla word! du är word, kärlek är word. ja, WORD!

Anna sa...

den där om att bytesbalansen ska vara jämn, som om kärlek vore byteshandel.

Tina sa...

fuck. läste ifatt o visste först inte vad som var sant. för som många andra läste jag det fina o hoppades o trodde med dig. så ledsen för din skull. faen att det ska vara så svårt. o att murar måste byggas fast det är lika farligt att ha dem byggda som att låta bli.

men det är i alla fall fint att du vågar riva delar av dem här (även om du gömt en del). jag beundrar dig för det.

Daniel Storey sa...

Det här var nästan lite kusligt. Fick en känsla av att jag nyss skrivit om det här, med de två olika typerna och svårigheten i att tillhöra den mer känslosamma. Letade utan framgång i bloggen, innan jag insåg att det var i en mailkonversation.

Hur som helst så kändes mycket av det här som mina egna ord. Det är bra att såna som du finns. Inte minst hör och nu, så att andra i samma fack får veta att de inte är ensamma. Så tack.

Anonym sa...

Som så många andra känner jag igen mig i det du skriver. Det gäller hela din blogg, men särskilt det här. Just att bära hjärtat utanpå. Att inte ens ha något val: folk ser rakt igenom. Ljuga är inte att tänka på. Garden är allt för ofta allt för långt ned. Det gör ont. Men jag håller med dig så mycket om det du skriver i det sista stycket. Sådana människor behövs. D u behövs! Jag hoppas du åtminstone anar hur många du berör med det du skriver och hur mycket det betyder när man ser någon annan ge svart på vitt vad man själv känner och upplever men inte kan sätta ord på. Det är en sällsynt gåva du fått och jag är tacksam för att du vågar dela med dig av den till oss.
Sköt om dig!

sara sa...

Jag känner också igen mig. Och jag förbannar mig ofta för att jag är såndär. Som öser ur kärlek när jag dras in i de känslorna, och sen när det går åt helvete står jag där med hjärtat utanpå kroppen igen. Men jag tror bara att det är att acceptera den man är. Och jag vill egentligen inte heller ha de där murarna. För förr eller senare kommer den där personen som kan hantera att vi häver ur oss att vi älskar dem. Och stannar kvar.

Anonym sa...

tack tack alla. jag är glad att jag håller garden nere och lite raserade murar här. att jag sitter och funderar över om jag verkligen ska öppna mig själv och sen tillslut gör det. och får sådana här fantastiska kommentarer tillbaka. det är då jag inser att det är värt det. att blotta svagheter är en styrka när man gör det gemensamt.

Kjell Tina sa...

sänkte min gard i helgen. hej hopp vad bra det gick... åh, pissochskit!

Anonym sa...

Fan så bra. Så många, många gånger jag har tänkt precis så. Och jag är säker på att vi behövs vi med känslor åt alla håll och kanter. Det må vara svårare att leva, det må vara bergochdalbana, blod och sår, men gud vad vi får känna oss levande! För jag vet att jag vill ha det här trots allt, jag vill inte vara en sån som oroar mig för färgerna på gardinerna

Anonym sa...

Jag har en känsla av att jag ljuger om jag inte säger allt... som om det är garden som är nere och allt jag vill är att bli bekräftad fast ändå inte. Jag vill inte att någon ska missförstå mig och då står jag där med mina känslor i ansiktet och vräker ut mig.

Ack ja. Just nu tror jag däremot att män och jag inte kommer att vara tillsammans på ett tag. I alla fall inte om garden ska vara nere eftersom förra gången gjorde det så ont. Och han går ju vidare... eller vad man ska kalla aktiv förnekelse och inte ens kunna komma och hämta sina saker hos mig fastän han bor ihop med en ny tjej.

Fort gick det. Ont gör det. Men som du skriver, kanske har det öppnats ett fönster?!

Elin sa...

tina; åh gullet. du är ju häftigaste, finaste tjejen ju för fan.
m; ja jag känner också så. jag är hellre någon som får mig känna mig såhär levande än att börja oroa mig över gardinfärger.
chall; kanske har det öppnats ett fönster, åtminstone till någon slags lärdom och erfarenhet. försöker jag tänka i mina bra stunder alltså.