23 september 2009

Känslan inför Bokmässan


Varje gång man pratar med mer erfarna Bokmässebesökare av den ackrediterade sorten får man känslan av att Bokmässan är det nödvändigt onda. Ett kultursveriges-Mordor i fyradagarsformat som man måste pina sig själv igenom. Alla suckar de över fyllor, svettiga montrar, stress och ytligt mingel.
Det är inte som om jag inte kräktes på monterlivet förra året och trodde att jag skulle svimma av syrefattighet, men min värld är det fortfarande nytt, spännande och roligt att vara ackrediterad och ha mer att göra på Bokmässan än att köpa gamla tidsskriftsnummer och tränga mig förbi Guillou-klungor. Framförallt känns det urkul med så mycket finbesök här i min stad.
Således, och ställd mot de garvade besökarna, känner jag mig idag mest som någon av flåstonåringarna i Superbad som ska få gå på sin första fest. Otroligt peppad, fruktansvärt pinsam. Kom fram och säg hej till mig om ni ser mig. Ni kan kalla mig McLovin.

5 kommentarer:

rasmus sa...

Jag är inte ens ackrediterad, utan får hålla tillgodo med lösa gratisbiljetter hopskrapade i pinsamma tävlingar och med att bli inslussad av bekanta som jobbar för små förlag. Men just nu känner jag ändå igen mig sååå väl i den pepp du beskriver.

David sa...

Åh bokmässepeppen! Själv har jag tagit semester från fredagsnattskiftet så jag kan gå på bokmässefester tors-lör. Säga vad man vill om de där elitkulturvänsteretablissemanget, men festa kan de!

Om jag orkar göra en bricka för bokmässebingo kanske jag till och med går på själva mässan.

Ivar sa...

McLovin!! Sötaste karaktären nånsin. Presenterade mig som det i fredags för några amerikaner. Tyvärr fattade de inte referensen. Kanske för fulkulturell av mig.

Hadet bra på bokmässan!

Johannka sa...

Jag trodde att jag för första gången skulle få komma som bransch men hatar att jobba kommunalt när det inte finns några pengar. Var glad och njut storögt, kul för dig! Nu måste jag tyvärr abdikera från Twitter under helgen, det gör för ont :)

Anonym sa...

Ett tips (kopplat till din ambition att forska kring sociala medier/internet): I senaste Retorikmagasinet finns en artikel om internet och konsumentinflytande med hjälp av bloggar etc. Intressant läsning!