12 april 2007

det var bättre förr

Men åh. Såhär blir det ju alltid när jag försöker mig på att låna en endaste bok. Speciellt om det är en genusbok. Lånade mammas bibliotekskort, gick in till stan, skulle endast ha kurslitteraturen dvs Tiina Rosenbergs Om heteronormativ historiebeskrivning och Eva Borgströms Lesbisk kärlek ur ett queerhistoriskt perspektiv (hehe, se föregående inlägg). Vid genushyllan drabbas jag av både frossa och orgasmer över författare som R.W. Connell (mitt senaste tillskott i den magra kategorin Män-som-faktiskt-hajat-någonting), Pierre Bourdieu (han fanns redan där), Diana Mulinari och Judith Butler. Alla dessa akademiska genushjältar med böcker jag ännu inte hunnit läsa!
Kom hem med sex böcker som måste läsas innan måndag och alla böckerna jag släpade med mig hit kommer förbli olästa i väskan.

För övrigt kan jag efter dagens läsning bara slå fast att ja, old people har rätt – det var tamejfan bättre förr:
I Skara rannsakades under åren 1663 och 1664 olika rykten om barberaren Meinerts hustru Anna Andersdotter som gjorde gällande att hon skulle hållit horhus och en natt beordrat sina pigor att klä av sig nakna och dansa innan hon idkade sodomitiska handlingar med flera av dem.

Wtf! Jag vill också hålla horhus, beordra vackra unga kvinnor att klä av sig nakna och dance some exotic dancing för mig innan jag sodomitiskt knullar runt bland dem. Historisk tid vs moderna samhället 1-0 och jag får trösta mig med att jag i alla fall har en ny nice runkfantasi nu.


(citat hämtat ur Jonas Lilieqvist uppsats Kvinnor i manskläder och åtrå mellan kvinnor. förf.anm.)

Uppdatering: Okej, nu läser jag om tre pigor på Upplandsslätten som täljde en löskuk av en björkgren och lekte med tillsammans. Antingen är det Jonas Lilieqvist som borde syssla med prehistorisk porrfilm istället (jag tänker mig honom ungefär som historikern i Varan-TV, ni vet Här längst ner i pyramiden kan man tänka sig att de gjorde porrfilm. Farao får fitta kan de till exempel ha hetat) eller så var det helt enkelt betydligt roligare och snuskigare att vara bi/flata på 1600-talet än jag trott.

3 kommentarer:

Anonym sa...

från en genusnörd till en annan: connell ar numera en kvinna..sa nu vet jag inte vilken lista han/hon ska stå med på..^^

förresten har jag börjat förlora min tro på systerskapet..tyvärr. det verkar som dom flesta kvinnor hatar varandra. detta mahanda vara ett inlart beteende men vi fäller varandra innan vi ens hunnit halvvägs..tyvärr

Anonym sa...

del 2: motbevisa mig gärna


(www.tjeckoslovakia.se)

Grovt Initiativ sa...

ted borg heter han, historikern. med historiens äckligaste skägg. jag älskar honom såklart.

men björkkuk låter fan som att få splinters på jobbiga ställen.