11 april 2007

and that is how we know that elin is (half)gay...

1. Jag ska ägna morgondagen åt följande aktiviteter:
- Börja läsa kurslitteraturen till min nya kurs i Queer, kropp och sexualitet ur ett historiskt perspektiv.
- Svara på mail ang. Feministiskt initiativs HBTQ-grupp och komma med synpunkter inför tisdagens planeringsmöte due to deltagandet på kommande Queerfestival i början av juni
- Boxas

2. Jag bär idag följande klädsel: Boxertrosor, slitna baggies, brottarlinne utan behå under

3. Jag bad precis pappa låna mig en slagborr att ta med mig ner ”för att hemmafixa lite du vet”

4. Gjorde en linssoppa till middag. Efteråt drack jag en kopp egeninhandlat Fair trade-kaffe och la in en prilla under läppen.

5. Dagens fika med Kristian och Elin (alltså, en annan Elin. I´m not that fucked up yet) innehöll bl.a. en lång diskussion om Queer, Pride, gayklubbar och L word. Det sistnämnda fick mig att tänka på min eviga crush på Jenny aka Mia Kirshner…

6….Vilket lett till att jag nu ägnat minst en halvtimme åt att bildgoogla kvinnan. Kan inte bestämma mig för om jag ska ägna mitt liv åt att försöka få henne (Mia irl alltså) eller försöka bli henne (rollfiguren Jenny alltså). Jenny är ju urtypen för en kvinna jag lovat mig själv att varken falla för eller bli igen. Emotionellt fucked, ångest och självdestruktivitet och depressioner all over. Jag vill bara ha russinen i kakan. Typ den litterära talangen, rådjursögonen, den smala kroppen och hela svår-kedjerökande-indiebruds-imagen.

7. Jag kollade precis in Cissi Ramsbys helgonsida.

Men seriöst. Behöver bikinivaxning, preppy klänningar, vackra män att fånfnissa i sällskap med och söta drinkar att dricka (i ett lagom heterobrudigt tempo naturligtvis) as soon as possible.

För övrigt var det skönt att äntligen bryta familjeumgänget för en dag. Bortsett från några telefonssamtal och mail har jag uteslutande kommunicerat med personer jag är blodsligt förbunden med den senaste veckan. Man blir lite konstig av det. Dagen innehöll hysteriska mängder kaffe och koffein samt diskussioner om frisyrer, lovelife och huruvida knullkartor är vår generations form av släktträd. Efter att jag redogjort för de senaste månadernas händelser såg både Kristian och Elin helt matta ut och kommenterade det hela med att;
- Helt plötsligt känns mitt liv så strukturerat
- Jag vet! Så odramatiskt och lugnt.

Nu: Dags för kvällens sena dubbelreprisavsnitt av Scrubs. De där jag inte borde kolla på när jag jobbade eftersom jag skulle upp kvart över sex morgonen därpå men ändå alltid såg eftersom jag ändå inte kunde sova. Nu är de familjetradition här i lägenheten då ingen ändå har en tid att passa inför morgondagen.
Även om rastlösheten börjar krypa i mig och dagens mail från Maja gav mig Göteborgslängtan är det fortfarande de sena Scrubsavsnitten som påminner mig om varför det är så skönt att vara hemma just nu. Istället för att ensam sitta framför teven och känna sig helt sorglig och lite smågalen för att jag skrattar högt för mig själv innan jag lägger mig till ljudet av mina egna andetag faller mitt skratt in i min systers (ska blogga om hennes skratt en annan dag, bara det skrattet är värt ett eget inlägg) och pappas. Kommentera, fnissa och tjata på någon annan att göra en macka i reklampausen. För att slutligen lägga sig och insomniagrubbla till det trygga ljudet av systers andetag bredvid och föräldrarnas simultana snarkningar från rummet intill.

10 kommentarer:

Malin sa...

Hahaha, det är så roligt att jag bara inte står uuut med Jenny! Martyr, rådjursögon och velpanna! Speciellt i säsong ett - åh vad jag och Elin (ytterligare en..) satt varje måndag i mitt korridorskök och spydde galla över Jenny.

Nä, tacka vet jag snyggkaxiga Carmen (som jag aldrig skulle stå ut med IRL) eller sötroliga Alice (bortsett från besatthetsperioden).

Anonym sa...

Rättvisemärkt ambassadör blir lycklig i hjärtat av att du köper Fair trade :) SÅDESÅ.

Anonym sa...

malin; men gawd, hon är ju som bäst i första säsongen när hon precis upptäcker sin lesbiska sida och har hetaste pojkvännen samtidigt som hennes små oskyldiga rådjursögon blir förförda av den äldre, exotiska kvinnan. iofs är jag skitsvag för henne i andra säsongen med. kortklippt hår, indielooks och massa ångest due to undanträngda barndomsminnen som slutar i att hon karvar upp halva kroppen med rakblad. tredje säsongen har jag knappt orkat kolla på. blev så besviken på henne när hon blev ihop med den tråkiga jävla transvestitcowboyen att jag slutade kolla i ren protest.

ano; självklart och emma, erkänn det där var du som kommenterade.

Malin sa...

Hahaha guuud jag får bara ont i magen av att titta på nån som förstör för sig själv sådär - tar varken ansvar för sitt liv eller hänsyn till andra - men I love to hate her. I säsong två gillar jag henne bättre, där har hon i alla fall växt upp lite (med betoning på lite).

Anonym sa...

Du måste kolla på tredje säsongen och framförallt fjärde. Fjärde är så bra!!

Anonym sa...

har hört gott om fjärde. ska kolla upp den. tredje har jag redan läst alla spoilers om och som sagt, jenny och transan gör mig bara depp.

Anonym sa...

Instämmer såklart i anonyms inlägg om Fairtrade! Och om det kan hjälpa dig något, sen när du börjar jobba igen och måste gå upp tidigt men ändå tittar på scrubs, så kommer jag sitta där också. I min fåtölj framför tv'n och tänka att jag verkligen, verkligen borde sova, men att det är så förbannat roligt att låta bli just då.

Elin sa...

krav-emma; haha jag var säker på att det var du fast isf hade du iofs suttit på jobbet o kommenterat min blogg. det är alltid roligt att låta bli att sova ju.

Anonym sa...

SHANE dammit, hur het som helst. Me want. Är på fjärde säsongen nu, så bra så bra. Har fått alla mina raka-flick-vänner att börja följa L-word och tycker det är jätteroligt att de har favoriter, och tycker någon är snyggare än den andra. Känns fint att få sudda ut gränserna lite grann.

Anonym sa...

ja visst är det? alla är tända på shane, raka som böjda flickor.