3 december 2009

Det finns bara två av oss och det är vi

När jag outade mig som icke-anonym tog jag bort all information om mig från både Eniro och Hitta. Jag tycker att det känns obehagligt att vem som helst ska kunna se min fulla adress och hur huset ser ut till exempel. Flera varnade mig också för att låta informationen ligga kvar, när jag har ett såpass ovanligt namn.
Tyvärr finns det en Elin Grelsson till i Sverige. Hon är dessutom uppvuxen i samma län som jag (även om vi numera bor på olika orter) och har en bror med samma namn som min. Det har varit ständigt roande under uppväxten.

Nu är det inte så roligt för den andra Elin Grelsson längre. Under de senaste veckorna har både SVT, P4 och flera tidningar hört av sig till henne, eftersom det var det enda Elin Grelsson-numret som fanns tillgängligt. Tillslut kontaktade hon mig på Facebook om att "Eh, du verkar vara en journalist av något slag? Och har inte lämnat ut nummer?".
Så okej. Min paranoia har fått konsekvenser. Både för mig och för henne (det tar längre tid för uppdragsgivare att få tag på mig och så vidare).

Tills Eniro och Hitta återigen lägger ut mitt nummer finns det tillgängligt här på bloggen. Lämna andra Elin Grelsson ifred nu.

4 kommentarer:

h sa...

Om nån mot all förmodan vill dig illa så räcker det dock inte så långt att plocka bort nummer från hitta.se. Det går enkelt att ringa skatteverket anonymt och fråga var Elin Grelsson är skriven eller kolla på t.ex birthday.se. Det går att begära ut alla möjliga handlingar där du uppgett telefonnummer om nån nu VERKLIGEN vill få tag på det. All information som är offentlig om dig går att få tag på.

Jag tycker inte man ska oroa sig i onödan men det är ju ändå bra att veta hur det fungerar så man kan fatta beslut utifrån bra grunder angående hur offentlig/lättspårad man vill vara.

Medelklassman sa...

Min namne är en någorlunda känd tatuerare. Rätt många killar och tjejer har ringt mig och frågat om jag kan gadda in en delfin i svanken.

Inte ett problemn av samma dignitet, men ändock.

(Trots min ringa berömmelse har jag ändå valt att också ta bort uppgifter från alla onlinekataloger, just pga. det ovanliga namnet. Så jag förstår hur du tänkte.)

Julia sa...

Det finns en Julia Skott till också! Hon är ganska mycket yngre, dock. Och jag finns ju på hitta.

Sara Lövestam sa...

Jag hade funderingar kring att ta bort mig från eniro och hitta, när jag gick och blev offentlig. Det finns bara en av mig - och det är jag. Men jag orkade helt enkelt inte, och hittills har faktiskt ingen känt sig manad att stalka mig mer än vad som är smickrande. Återstår att se om min försummelse är naiv eller bara skönt avslappnad.