21 april 2008

We hate it when our friends become successful

Det här med att Love Sex Money också gått och blivit med bloggtoppen-statistik är ju jättekul för henne men helt förödande för allt vad gäller min jämförelsenoja, blogghets och tävlingsinstinkt.

-Du har typ hundra fler läsare än jag har, jag har snart inga läsare kvar. Fatta vad jag tappar läsare!, bölar jag i facebookmail efter facebookmail och LSM är som vanligt den fantastiska storsinta kvinna som hon är och som bryr sig föga om min töntiga småsinthet och jämförelsenoja utan svarar sådär fint och Dr Phil-pedagogiskt på mitt gnällande.

Sen blir jag helt manisk efter att skriva inlägg som kommer att generera i att de forna läsarna återvänder, ligger vaken på nätterna och undrar varför alla älskar Love Sex Money så mycket mer än mig (notera hur jag sätter totalt likhetstecken mellan mig och bloggen, mycket sunt) och hurihelvete jag kunde vara så dum att jag slutade vara anonym och började lobba för min blogg öppet sådär så att jag nu inte ens kan vara hälften så juicy självutvräkande som jag varit (och i stunder då jag blir det får jag panik i efterhand och osynliggör inläggen helt odiskret) och därigenom har blivit betydligt tråkigare än vad jag var förr. Jag tänker på hur mycket roligare skribent Love Sex Money är jämfört med mig och suckar över hur analt pretentiös jag allt som oftast är nuförtiden. Jag stirrar panikslaget på våra statistikkurvor och ser hur Love Sex Money skjuter i höjden medan min pinne fortsätter dala, jag överväger på fullaste allvar att ändra informationen om min blogg till ”Jag har legat med LSM! Det finns blogginlägg om det!” för att på så vis locka nya läsare och känner att Saker under huden rent allmänt ter sig som ett sorgligt projekt numera.

Och det är alltså här jag skulle vilja skriva att jag bara skämtade och överdrev. Men det gör jag alltså inte. Med tanke på att jag är sanslöst oengagerad i min nuvarande kurs, har havererat ett forskningspilotprojekt due to tidsbrist och trötthet, inte fick Ane Brun-intervjun jag så gärna ville ha, är så pank att jag skrapar pengar till att kunna leva på ett kilo Rasker storfranska resten av veckan och inte ser någon större ljusning i ekonomin innan september ungefär, har en shitty tråkig jobbsommar framför mig, en halvskriven roman jag inte orkar ta tag i, lagom till vårkroppen ska ut och dallras blivit för tjock för alla mina stuprörsjeans, har 30 osålda böcker hemma och inga nya skribentuppdrag förutom det relativt fasta har jag inte så mycket annat att lägga bekräftelsen och fokuset på just nu förutom min förbannade bloggläsarstatistik.
Ni hör ju själva vilken misär det är. Så nu får ni banne mig styra upp er och börja läsa min blogg igen. Om inte annat för att jag ju helt uppenbart är en helt charmerande, trevlig och mentalt stabil kvinna.
Och där skämtade jag alltså däremot.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Oroa dig inte, vi läser... Och du har inte blivit tråkig, inte det minsta faktiskt.

Anonym sa...

Hahaha, det här var det roligaste du skrivit på länge! Hur du nu vill hantera den informationen=)

Anonym sa...

Hahaha och we love it when you are irrationell, missunnsam och paranoid!

Men älskling. Eftersom det är Bloggtoppen pratar vi inte hundra fler om dagen, utan I VECKAN, no? Det är alltså dryga tio personer om dagen. Och vi har ingen aning om hur Bloggtoppen mäter; unika besökare, besök, återkommande besökare...? Att jag till exempel har "sex" i titelraden borde vara nog för att deala till mig ett antal googleträffar om dagen (exakt hur många varierar beroende på vilken statistiktjänst).

Eller så kan du lägga till det här till anledningar att vara glad att det inte var Blondinbella du låg med.

Anonym sa...

Elin, vi är här och vi gillar det du skriver! Jag tror att det här med anonymiteten är en vanesak också, du kommer att känna att det är mer naturligt om ett tag.

Anonym sa...

Jag har inte slutat läsa heller.
:-)

Daniella sa...

Läser hela tiden och njuter av varje sekund, jaaaddå!

Anonym sa...

Jajakvinn, jag är här! Jag gillar (att läsa om) din ångest och din ärlighet, det politiska, det feministiska och det pretentiösa. Men visst saknar jag det själutvräkande lite grann ibland. Säkert är det sunt av dig att utelämna det men visst är det tråkigt att för jämnan sträva efter sundhet?! Vem fan blir lycklig av det? Jag gillar osundhet och instabilitet (åtminstone i teorin och i andras liv mer än i mitt).

Anonym sa...

Vad/vem är Love Sex Money? ^^

Anonym sa...

Jag kan hjälpa dig med en sak, och det är att köpa en bloggbok av dig (vilket jag länge tänkt men inte kommit mig för). Hur går jag tillväga?

Anonym sa...

underlandet: ja klart att ni som kommenterar läser, among ca 350 andra om dagen. men vad hände med de andra? men tack min vän, skönt att du inte håller med mig om att jag blivit tråkig.
n: jag ser det väl som ett ytterligare bevis på att jag faktiskt är som roligast och allra bäst när jag är bitter, fucked up och saknar självdistans. whats new liksom?
lsm: JO NÄSTAN HUNDRA FLER OM DAGEN JUU. hahahaha darling det finns sjukt många anledningar till att jag är glad att jag inte legat med blondinbella ja, men det här var ju faktiskt en av dem.
sara: jo jag hoppas att jag vänjer mig vid icke-anonymiteten. det kommer ju bra grejer med den också och det är rätt skönt att slippa bloggnojan. och allt det självutvräkande om mina relationer sparar jag i ett litet worddokument benämnt som "kerstin thorvall-romanen jag kommer släppa när jag är femtio". då jävlar!
ano och daniella: vad bra. tack!
bibli: sundhet och stabilitet har aldrig gjort mig lycklig. men jag känner att det börjar bli jobbigt att ha för tunn hud nu när alla som rör sig i mina bekantskapskretsar läser bloggen.
petra: Love Sex Money är en av världens bästa bloggar som skrivs av en av världens bästa kvinnor och en av världens bästa skribenter tillika en av mina närmaste vänner och forna älskare.
m: maila mig på entimmenminut@gmail.com så får du info. bifoga din adress så kirrar vi det.

Anonym sa...

elins svar till petra: *TÅRAR I ÖGONEN AV RÖRDHET*

Anonym sa...

Vet jag väl ^^ tanken var att i all vänlighet verka helt ovetande om några andra bloggar än den här världsbästa bloggen heh.

Anonym sa...

lsm: jag menar varje ord baby
petra: haha åh. tack.

Anonym sa...

Hehe, jag ar formodligen anledningen till de dalande siffrorna. Back in Sweden uppdaterade jag ju din blogg allt som oftast, men det har blivit lite sisadar med det det senaste. Nu nar jag antligen har ett hem och ett ineternet (hey jag fyllesurfar!) sa lovar jag att uppdatera dinb blogg flera ganger om dagen igen. Om ni visste vad jag saknar er. Mycket karlek ? Maja

Anonym sa...

Oj det var inte meningen att det skulle vara ett fragetecken dar! Utropstecken it is! (as I said, fyllesurf)

Anonym sa...

haha. mycket kärlek frågetecken.
kärlek till dig också maja. saknar dig som faaen.