4 september 2007

Dagens irritationsreflektion:

Sitter och jobbar med ansökan till doktorandtjänsten och letar frenetiskt i skallen efter ett motsatsbegrepp till samkönade relationer. Särkönade relationer? Kan man säga så? Googlar (naturligtvis) men hittar inget som kan sägas vara ett likvärdigt motsatsbegrepp, helt enkelt för att det inte existerar. Särkönade relationer är uppenbarligen så normerade att de inte ens behöver en benämning. Språket reflekterar världen, say no more. Och en språkinnovation som särkönade är nog inte så adekvat att jag kan låta det ingå i titeln på mitt projekt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Heteronormativa relationer? Eller lägger det in en värdering också? Heterosexuella relationer? Men särkönade låter mycket bättre. Hitt på!

För övrigt, språket reflekterar världen - oh ja, det enda jag minns av gymnasiets filosofilektioner är Wittgensteins språkfilosofi. Jag funderade mycket på om språk som är helt beroende av genus (t ex ryskan, surprise) borgar för ett samhälle med fastare könsroller. Ditt språk är din värld eller hur?

Anonym sa...

"Tvåkönade", eller kanske "tvekönade" relationer?

Anonym sa...

lsm; jaa wittgenstein den gamle räven. språket är din värld, absolut. jag blandar svära som en borstbindare och icke-pk-ord med akademiska svåra pretto-ord. inget kunde vara mer jag.
per: tack! tvåkönade var bra!

Ung tant sa...

Olikkönade?