16 oktober 2007

Saker under huden gör det igen!

Avslöjar maskulinitetens dolda queera läckage det vill säga.

Idag tänkte jag ägna inlägget åt fotboll. Fotboll är en sport som utförs och gillas av väldigt många män. Därmed inte sagt att inte väldigt många kvinnor inte gillar att spela och kolla fotboll också och det finns säkert en hel bunt av inter/transsexuella som också uppskattar en härlig match. Plus alla andra som inte vill definiera sig som något kön om man nu ska tro på kön överhuvudtaget. Skitsamma, nu tappade jag bort mig, det jag skulle komma fram till är att man generellt kan säga att väldigt många män gillar att spela fotboll och idag känner jag för att vara generaliserande igen. Vad beror nu detta faktum på?
Man kan ju lätt se till fördelar som snygga vader och rumpor, a lot of pussy och heta fruar som förlåter dig trots att du knullat barnflickan och som gladeligen flänger runt i världen beroende på vilket lag du ämnar spela i för tillfället och aldrig ens skulle knysta något om jämställd arbetsfördelning och pappaledighet och inte minst vilka mängder casch man kan håva in om man är bra. Fotbollslivet är ju trots allt lite av ett big pimpin-liv om vi betänker fotbollslivet i topp-eliten och kanske inte korpenligorna.
Men saker under huden kan idag avslöja de tre riktiga orsakerna till mäns fotbollsspelarintresse. Jag väljer att göra det genom en gestaltning av en av våra mest kända fotbollsspelare (läs: den enda sedan VM 94 då jag väl förmodligen kunde hela laguppställningen, som jag faktiskt kan namnet på) nämligen Zlatan.

1. Zlatan sju år gammal i syfte att få uppmärksamhet och lite omtänksamhet och tycka synd om-känsla:
- Asså mamma, jag mår inge bra. Jag har lite ont i kroppen och magen känns konstig.
Zlatans utarbetade Rosengårdsmorsa:
- Nä Zlatan, sluta nu. Iväg och lek med dig istället.

Zlatan nästan 20 år senare:
- Naaaj alltså jag känner väl av lite i ljumsken på träningen sådär.
Lagerbäck:
- ZLATAN vad är det du säger har du lite ont i ljumsken? Jamen då ska vi kalla in läkare och massörer och expertutlåtanden och pyssla om dig serru.
Ett helt samlat pressuppbåd:
- Hur är det med ljumsken Zlatan? Har du ont Zlatan? Hur känns det nu Zlatan?
Förstasidan på Aftonbladet Sport:
Zlatan har problem med ljumsken!

Alltså, fotboll: Det bästa sättet för en man att ha världens minsta krämpor och ändå få maximalt med uppmärksamhet och omtänksamhet för dem.

2. Zlatan sju år, fälld på skolgården, reser sig och försöker låta bli att grimasera av smärtan:
- Azzå va fan grabbar det gör inte ont jao, det är ingen fara för fan. Nä för fan jag golar inte för fröken, aldrig!
Zlatan, nästan 20 år senare, fälld på fotbollsplanen, ligger kvar.
- Asså shiiiit guuu vad ont det gör, guu kolla hur jag ligger här och VRIIIIDER mig i smärtor hallå hej domaren såg du vad han gjorde? Domaren, han var dum mot mig, säg åt honom!

Alltså, fotboll: Ett sätt för mannen att slippa tyst och sammanbiten-stereotypen och både leva ut sina smärtor och kunna tala om det utan att vara en tjallare.

3. Den klassiska alltså. Zlatan, sju år tänker om sin kompis:
- Fan han är sån himla fin kille. Jäklar vad jag skulle vilja krama om honom och visa att jag gillar honom. Men det kan man ju inte göra, jag är ingen bög för fan.

Zlatan, nästan 20 år senare, precis gjort mål, tänker:
- YÄÄÄÄZZZ, jag får ligga underst i böghögen! Hoppas nån nyper mig lite i rumpan också, mysiiiigt!

Alltså, fotboll: Ett sätt för mannen att få ha härlig kroppskontakt och visa sin kärlek för andra män utan att bli stämplad som omanlig eller homosexuell.

There you have it people. Saker under huden hade svaren, as always.

6 kommentarer:

Linnea sa...

Hahaha, klockrent.

Daniel Storey sa...

Medveten om att du generaliserar, överdriver och, om jag inte misstar mig, även öser på en hel del ironi, så vill jag ändå smyga in en åsikt. Det du beskriver är några av de punkter som är sjuka med fotbollen, som till och med får fotbollsälskare (dvs nördar) som mig att tappa lust och ork.

Och apropå punkt tre så finns det en väldigt intressant, men ganska sorglig krönika, om homofobin inom brasiliansk fotboll, i senaste numret av offside. Skulle du råka sitta med den i handen nån dag så läs den.

Sen kan man faktiskt (på fullaste allvar nu) lägga till att fotboll på landskampsnivå, är ett sällsynt tillfälle att få uttrycka barnsligt glad och ivrig patriotism utan att bli stämplad som rasist. Fast det gäller nog mest bara i Sverige och kanske inte imom fotbollen i stort, eftersom man i många andra länder faktiskt kan vara kritisk mot sitt land, men ändå vifta med flaggan och ropa heja heja ibland.

Och en kväll som denna, efter en irriterande oavgjord match mot Nordirland! av alla små sketna länder (ikväll är det nämligen legitimt att hata Nordirland, utan att egentligen hata Nordirland), tar nog många tillfället i akt och spyr galla över sitt land, utan att bli stämplade som... ja femtiotalister.

Fan vad jag svamlar.

Anonym sa...

underbart skrivet, klockrent som alltid. keep going! din blogg är amazing.

Anonym sa...

linnah och c.; tack!
storey; tack för värdefulla synpunkter och kommentar. jag kan ingenting om fotboll beroende på att jag inte vill kunna någonting om fotboll eller sport överhuvudtaget för just de orsaker jag tog upp är sådant jag också har svårt för på ett mindre roligt och generaliserande plan och framförallt har jag väldigt, väldigt svårt för nationalismen. att helt plötsligt är sverige enat, ett "vi" liksom. så länge det går bra för det svenska laget iaf, går det sämre är det "dom". jag kan inte känna gemenskap med människor enbart beroende på att vi bor inom samma skapade nationsgränser och kanske delar en begränsad del kultur, jag kan definitivt inte känna stolthet och ett "vi" med ett gäng snubbar som råkar komma från sverige och vara bra på att spela fotboll. jag kan förstå fotboll som någon form av kultursort, folk gillar snygg, bra fotboll yadayada. men nationalismen, speciellt den svenska, ger mig the creeps.

Anonym sa...

Du har ju totalt missuppfattat vad fotboll är, fotboll är ett internationellt språk som alla intressrade förstår, det du tabbar ur dig på svenska dock... Konstigt föresten att Zlatan inte får lov att vara diva, kanske för att du inte förstår hans kunskaper, jag förstår inte Timberlakes...

Anonym sa...

ano: du har ju totalt missuppfattat mig. herregud vännen lighten up och försök förstå min humor. jag har aldrig klagat på zlatan, jag älskar zlatan och han får mer än gärna vara diva precis som timberlake.