31 oktober 2007

Elin vs Telia. David vs Goliath.

Jomen alltså, man inleder veckan med tandvärk som sedan kombineras med förkylning som sedan kombineras med nackspärr och spice it up med diverse bråk om räkningar med Telia, som anser att jag skrivit upp mig för ytterligare arton månaders bindningstid för ett bredband som jag inte använder och som jag tydligen lyckats säga ja till då jag i själva verket ville säga upp det (kvinnan i telefonen sa: vill du flytta med bredbandet till din nya lägenhet? jag sa: ja jag måste väl det, de månader som är kvar på nuvarande bindningstiden, trots att jag har bredband som ingår i hyran på min nya lägenhet, så att inte nya hyresgästen i min förra lägenhet kan surfa på mitt bredband. kvinnan sa: då gör jag ett nytt ärendenummer. jag sa: okej och det okejet ledde tydligen till arton månader till med ett svindyrt adsl-bredband som jag inte använder).

Så jag och frugan bokade en resa till Amsterdam. Om tre veckor.
K: Men alltså, vad vet vi om Amsterdam egentligen?
Jag: De har knark, öl och man kan köpa ostsufflé ur en automat när man är fyllehungrig. Vad mer behöver vi veta?

Angående Telia grät jag i en kvart (ständigt dessa tårar). Sen pratade jag med mannen. Sen pratade jag med mamma. Sen bestämde jag mig för att inte ge upp.
Jag hatar att vara en smart konsument. En medveten konsument. Jag har inte valt det, jag vill inte vara det. Jag vill lägga min tid på roliga och intressanta saker; skriva, umgås med människor, träna, läsa, plugga. Ja, ni vet. Allt som är roligare och mer intressant än att studera försäljningsknep, lusläsa avtal, misstro varenda människa som försöker sälja något till dig, prisjämföra och allt det där. Jag har inte valt att vara en konsument bland tusen erbjudanden.
Jag vill inte ha alla fattiga kids som ringer om kvällarna och nervöst eller invant försöker sälja mig nya abonnemang. Jag vill kunna gå runt på stan utan att bli påhoppad med frågor om min elleverantör. Jag vill inte tänka ut hur mycket ören som jag tjänar på det ena eller det andra. Jag vill inte behöva misstro varenda människa som försäkrar mig om att jag borde lägga till en försäkring eller att just denna mobiltelefon är den bästa för mig.
Jag är inte intresserad.
Jag vill ha el i min lägenhet, en fungerande telefon och ett hyfsat bredband till ett vettigt pris. Punkt där.
Men är du inte intresserad är du ett pucko. Då är du en förlorare. För det är upp till den enskilda individen att vara en Medveten konsument, att sätta sig in i alla snår av abonnemang och avbetalningsplaner. Kolla räntor, eluträkningar, avtal och sånt. Det är jag som är förloraren när jag inte är intresserad, när jag bara okejar i telefonen för att jag hellre vill ner till hagabion och sätta mig och skriva än prata med Teliatanter, istället för att hejda mig och säga okej, men vad innebär det nya ärendenumret?. Jag förlorar så sjukt mycket pengar på att vara en icke-intresserad konsument. Det suger.
Är man dessutom lat och icke-intresserad protesterar och reklamerar man sällan. Företagen vet ju det, precis som de vet hur lite tid och ansträngning folk är villiga att lägga på att verkligen kolla upp det där avtalet, den där mobiltelefonen eller priset innan de skriver på. De säljer oss en massa skit, lurar oss och sen står vi där och tänker jaja, jag får väl leva med det här då.
Jag orkar nästan aldrig protestera. De säger att garantin inte täcker, jag tänker okej. De säger att felet inte är deras fel, jag tänker okej. Nu sa de att jag valt arton månaders bindningstid till och att abonnemanget är obrytbart - som om det rör sig om någon magisk pakt - jag pressade tillbaka tårarna och sa okej (jag förde ett jävla liv först bör tilläggas, men hon i telefonen var uppriktigt trevlig och ung och jag kände sympati för henne efter mina timmar i telefonen med upprörda människor på mitt förra jobb).
Men den här gången tänker jag inte vara latsnäll konsument. Jag tänker inte rycka på axlarna och okeja faktumet att jag ska hosta upp 700 kr i kvartalet i ett år till för ett bredband som jag försökte säga upp i maj redan. Den här gången tänker jag vara mitt allra jobbigaste, gnälligaste pensionärsjag med ruter i mig. En sån där härlig gammal kruttant som aldrig ger sig i en 24-årig kropp. Klagbrev, konsumentverket, fucking Sverker Olofsson. Klart jag hellre lägger tiden på att skriva, läsa eller dricka rödvin, men samtidigt tänker jag sätta en punkt. Telia; ni gjorde fel. Ni lurade mig. Man lurar inte Elin.
Och som en queen Elizabeth sätter jag mig vid datorn och författar ett mycket argt, långt och välformulerat mail med järnblicken på skärmen som säger Telia, I will not be defeated.

10 kommentarer:

Margherita sa...

You go girl! Aldrig att du ska betala!

3 lurade mig nyss, jag är bunden i tre månader längre än vad som sagts. Diverse turer med en trasig mobil som de vägrade byta utlöste detta. Jag borde fan ge mig in i det. Men..

Anonym sa...

Härligt med amsterdam. Funderar på att sista minuten-åka till gbg i helgen, 450kr... värt? har inte bestämt mig än.. Boka biljetter t sthlm innan det blir för dyrt, saknar dig! Hör av dig om du behöver konsumenträttsliga råd. kram Becky

Anonym sa...

margherita: ja det är just det där men:et...
becky: ah ja det är härligt att ha en blivande jurist i bekantskapskretsen. kom till götet i helgen! kramar

Tina sa...

finns verkligen den medvetna konsumenten? jag menar den som har koll på allt i alla branscher. o det är vidrigt att människor som jobbar för eller driver företag genast blir omänskliga och försöke lura alla andra. att man måste räkna med det. jag kan inte låta bli att jämföra det med religiösa sekter.

jaja, lycka till!

Anonym sa...

jag tänker mig att det finns medvetna konsumenter. jag tänker mig att de haft skitbra betyg, läst något ekonomiskt, arbetar som civilingenjörer och röstar blått. de har fula dressmanskjortor med lökringar under armarna som kommer när de onanerar över ekonomidelen av svenska dagbladet.

nämen fan. nu blev jag sådär elakt generaliserande igen. oh well. jag tror den medvetna konsumenten finns iaf. men jag vill inte vara en.

Jenny sa...

Åt middag med en bekant i söndags och vi pratade lite om det där med telefonförsäljning. Han har jobbat med det i några veckor men kunde inte förmå sig att sälja till gamla gummor.
Gammal gumma: jo... ja... billigare telefon låter ju bättre, kanske ska slå till...
Bekant: nje. Tänk lite på det, så ringer jag tillbaka.
Så ringde han aldrig, för han kände att han lurades. Heja bekanten!

Anonym sa...

Jag har också varit djävulens hantlangare i egenskap av telefonförsäljare (sålde Tele2). Förutom att man riskerar att bli avlyssnad med jämna mellanrum så att det är ganska risky att säga sådär, förs det väldigt nogrann statistik över hur långa samtal man har osv. Att ge sig för fort får man inte lov att göra, man "måste" försöka lirka och fixa och trixa. Oftast "lurar" man inte folk - i fallet Tele2 var det ju ett faktum att de var billiga, men likväl ett faktum att folk inte orkar vara medvetna konsumenter och skiter i om de sparar fem spänn i månanden... men man tvingar sig ändå på dem mot deras vilja, och det är det värsta jag någonsin har jobbat med.

Anonym sa...

jenny: ja heja din bekant. små tanter som tycker det låter bättre med billigare telefon. gud det gör ont i mitt hjärta nu.
lsm: ja jag hade aldrig pallat. och nej, man kanske inte lurar men just det att försöka övertyga och störa hemma hos folk med konsumtion - ah så vidrigt.

Anonym sa...

Heja, är ett bra ord. Du har allas vårt stöd, nackmassage, springer med varmt te... Anonym administration är vår tids väderkvarnar, och du är vår don...

Anonym sa...

akajos: TACK!