19 januari 2008

Oh what a feeling, I´m feeling life

Den här känslan.
När krampen släpper. När hoppet återkommer.
Det finns inga gråskalor, bara starkt svartvita nyanser. Det går i vitt igen nu.
Den här känslan. När jag kommer ut från badrummet i underkläder, slår på stereon, sätter på Kultiration och ställer mig och tokfuldansar, ass-shakar, rövfular till musiken på hög volym alldeles ensam. Bara för den här känslan. Liksom så himla glad.

Jag var på besök i mitt förra liv. Det där livet som jag levde för ett år sedan. Frustrerade jobbdagar och sömnlösa nätter. Tidiga mornar och svart regn utanför fönstret hela tiden. Stressont i magen och blixtrar framför ögonen. Ensamhet och ledsenhet. Jag var där igen. Jag gick där på jobbet och log serviceleenden och jobbade på och jag minns exakt de där känslorna för ett år sedan. Vilka de riktades mot. Hur jag var, vem jag var. Jag har slagit hårt mot henne så många gånger. Hur jag kunde vara så dum att jag föll för de där känslorna, föll in i dem och inte tog mig ut. Hur jag kunde leva på naiva drömmar eller en ofrånkomligt icke-fungerande, svidande vänskap. Jo, jag minns.
Ett år senare går jag i hyllorna på jobbet och kommer på mig själv med att krama om den där tjejen som jag var då. Liksom här går jag och är frustrerad och irriterad och i ögonen kliar frånvaron av sömn och ute regnar det svart och blåser. Den där tjejen hade inget annat än det jobbet. Hon hade ingen aning om vem hon var eller vart hon var på väg. Hon höll väl fast vid det hon kunde och kände till.
Lika väl som att krama henne blir jag medveten om vad som hänt sedan dess. Den fredagen då jag går ut från jobbet vet jag inte när jag kommer tillbaka, någon dag om nån vecka kanske? Eller inte alls mer om jag får något av de andra arbetena som jag verkligen vill ha och som kommer att utveckla mig.
Den fredagen skålar jag, Sofia och Hanna i en öl för utveckling. Man märker kanske inte att man har utvecklats, men man ser det sen i efterhand. T.ex. när man är på besök i sitt tidigare liv.

I det nuvarande livet går jag på fest och dricker för många gin&tonic, Erik skrattar och kallar mig svamp och sedan blir jag kvar alldeles för länge med han och hans vänner, står på dansgolvet och blir både antastad och beskyddad. Får sällskap hem genom slottsskogen, vi letar stormvindar men hittar bara lite regn och dissar hela stormvarningen ihop.
I det nuvarande livet får jag slutkritik från Ola, min lärare, på tre A4-sidor om mitt råmanus. Jag vet inte vad som känns mest och får tårarna att bränna av glädje. Kanske när han skriver om min tonträffhet, mitt språk nära huvudkaraktärerna och alltid sant, rakt och ärligt. Kanske när han hyllar mitt sätt att låta huvudpersonernas psykologiska utveckling gå in i varandra genom fragment av olika tidsperioder. Kanske när han berömmer barnsperspektivet, barnets öga mot de vuxnas förljugenhet. Kanske när han avgörande säger att mitt manus är urstarkt och jag får inte släppa det, även om två – tre förlag kommer att säga nej. Eller kanske mest av allt när han säger det där om huvudkaraktären. Att hon inte är något offer. Att hon har livsvilja, glöd och beslutsamhet, trots sin situation. Att hon går in och skriver sin egen historia, trots sin bakgrund. Det var mitt viktigaste mål. Det ska inte bli nån jävla tycka synd om-roman, min huvudkaraktär ska – trots sin förtvivlan – vara en hjältinna. Det är det han säger att jag gjort. Han pratar om en ton av sorg och förtröstan. Ett hopp i att skriva historien på ett annat sätt. Det känns.
I det nuvarande livet ser jag fram emot ännu en kväll med mina vänner. Sedan en vecka av fixande med roman och bloggbok och artiklar. Skolstart på genusutbildningen. Två arbetsintervjuer till roliga jobb. Min egen dygnsrytm igen. Och en invigningsfest för filmfestivalen med Gael Garcia Bernal och Adam Tensta attending.
I det nuvarande livet glöder allting. Och jag är stark, glad och rakryggad. Faller men är uppe på fem. Svart och vitt i hårda nyansskiftningar. Ja, jag ser ljuset. Jag tror på det här.
I det nuvarande livet är jag sådär glatt bakfull att jag ställer mig och fuldansar ensam i underkläder i lägenheten bara för att få ur mig energi. För det här är ingen jävla tycka synd om-blogg. Jag går in och skriver min egen historia av sorg och förtröstan. Jag skriver min egen historia av utveckling och självkramande bakåt i tiden precis på mitt eget sätt.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Och jag dansar också mot spegeln, nästan exakt ett år efter då jag trodde att livet tog slut, ser jag en så jävla snygg och bra tjej. Det finns inga som är så starka som oss som vågar bryta ihop för att sedan kämpa oss igenom det. Glöm aldrig det! Kram!

Anonym sa...

Vad underbart att läsa. Min poetiska ådra är något förkrympt men som en vän sa "varför återuppfinna något när det finns så bra ord redan"? så "efter sol kommer regn" verkar onekligen finnas. Och jag önskar dig massor med sol och några små fluffiga vita moln på himlen som ibland skyddar från de mest intensiva strålarna ;)

Kate sa...

Invigningsfest med Gael?! Suck...

Min lördagskväll består av att sitta och lyssna på, med stängda dörrar, när mina föräldrar sitter och pratar med sina cpvänner om barnuppfostran.
Om vilken gris jag var när jag var liten och hur vi uppfattade min far..som var ett riktigt svin..
Själv uppfattade jag min och min fars relation som ärlig men han anser att jag var falsk och att min syster Satan som gick bakom ryggen på honom så fort hon kunde var den som var ärlig.
Jag har en riktig trevlig lördag.

Min tillbakatid försöker jag att ignorera så mycket det bara går.
Det är ju inte det som spelar ngn roll längre, det är ju framtiden och den kan bara bli bättre..så länge jag tänker att den kan bli det.. :)

Att fuldansa framför spegeln är var kvinnas (kanske man också men jag tycker rätt illa om dem för tillfället) rättighet. Och ngt som vi alla gör utan att erkänna det, förutom i en och annan blogg.. ;)

Anna sa...

fina fina fina elin. jag ska dricka kaffe med dig :)

Anonym sa...

Välkommen till en ny tävling om ett smycke från Kyss Johanna. Vinnaren väljer själv ut ett smycke ur kollektionen, till ett värde av Max 500:-

Anonym sa...

ano: stor kram tillbaka
åsa: tack fina du och detsamma såklart
kate: fy fan för din lördag och ja, ngn måste ju faktiskt erkänna sin fuldans också. fast aldrig framför spegeln. då måste jag ju se hur illa det ser ut.
panso: fina du. det ser jag fram emot.
pesan: okaaay?

Anonym sa...

åh vilket härligt inlägg! lyssnade på min bästa pepplåt paper planes med M.I.A. (som jag fortfarande inte tröttnat på) samtidigt som jag läste det, gött! ska också på invigningen med gael...raorrrrrrrrr! Grattis till den fina kritiken!

Anonym sa...

anna: ah. fan också. jag misstänkte att det eventuellt var fler brudar än jag som var lite småintresserade av hans närvaro på festen. och nu är det alltså bekräftat. haha.

Anonym sa...

Vi kan kanske dela på'n? *blink blink*

Anonym sa...

anna: hell yeah!