15 januari 2008

The power of the P.U.S.S.Y.

En gång när jag var sjutton sa jag till en uppenbart straight tjej att hon var vacker. Hon gick året över mig på samma gymnasieskola, hade rött, långt självlockigt hår, stora blå ögon och var alltid perfekt sminkad. Och jo, naturligtvis hade hon fantastiska bröst också. Jag brukade spana efter henne i korridorerna, sukta efter henne i matsalen, smygstirra på henne genom lektionssalsfönster och trånglo på hennes bild i skolkatalogen. Men det var klart att jag visste att hon var straight. Det var ju uppenbart.
Ändå kunde jag inte låta bli. Om inte annat för att hon skulle få en fin komplimang. Och kanske för att jag någonstans långt därinne under erkännandets mekanismer hade ett litet nanohopp om att hon inte var sådär straight som hon verkade. Men mest bara för grejens skull. Att ge det en chans, att ge en vacker men straight tjej en komplimang liksom.
På skolans intranät skickade jag ett privat mail till henne.
Hej. Jag ville bara säga att jag tycker att du är vacker.
Precis så skrev jag. Varken mer eller mindre. Sedan dröjde det. Många dagar. Jag glömde bort det där mailet. Kanske låtsades jag som att jag aldrig varit så korkad att jag ens skickat det. Men så, någon månad senare, fick jag svar.
Vem fan är du din äckliga jävla flata?! Dra åt helvete! Löd svaret.
Sedan flirtade jag aldrig med en uppenbart straight tjej igen.

Jag tänker ofta på hur jävla illa det är att jag som icke-straight tjej begåvats med en så dåligt funtad gaydar att jag går igång på typiskt straighta tjejer. Att jag verkligen inte tänder på de typiska lesbiska attributen det minsta. Jag tror att jag hade haft ett betydligt roligare och mer vitalt kärleksliv på den lesbiska sidan av mig själv om jag känt någon form av dragning till kängor, anarkafeminism, peircings och Ani Difranco-skivor. Det händer väl någon gång att jag gillar en brud med de attributen, men det är ju inte det jag rent typiskt går igång på. Istället är jag, som bekant, galet svag för söta dofter, långt självfall och rödmålade läppar. Alltså jo jag vet att jag dels kör fördomsgrejen rakt av här men som jag brukar försvara mina generaliseringar kring gayvärlden och feminism med; jag tillhör ju kulturen själv och har därmed belägg för mina fördomar. Och jo jag vet också att jag ju begåvats med en bunt sjukt heta brudar av exakt min smak de senaste åren. Men likväl, att gå ut och ragga på flatklubb i den här staden är fanimej inte det lättaste för mig. Flatorna gillar inte mig alls, jag ser ju straight ut. Och jag tänder inte på deras stereotyp.

Och nu sitter jag här och tänker på det där om att fitta är det nya kuk och inser att jag brudcravar. Just nu, alltså shit vad jag brudcravar. Det kan tänkas att det har någonting med Nefbesöket på Beat i helgen att göra. Att stå på dansgolvet där är att inombords skrika tack gode gud för att du gjorde mig till halvlebba åtminstone. Ungefär där när killen med det desperata leendet simmar in i synen, trots att man redan vänt honom ryggen minst fem gånger. Eller när man blir fasthållen och tvångsjuckad bakifrån. Eller när en hel bunt killar ställer sig i dansring runt en som ett gäng överkåta hyenor. Jag försöker inte könsstereotypisera här och säger inte att tjejer alltid beter sig bättre eller att det inte kan gå till så på flatklubb. Men just där och då började jag längta efter och leka med tanken på att någon gång få flirta med en tjej på ett dansgolv. Eller ha det där ölsmakande hånglet med en flicka. Eller vakna upp bakfull till sötdoftande lakan och nakna bröst.

Fitta är det nya kuk. I helgen vill jag ha mjukaste läpparna mot mina och trassligt hår att förirra mina händer i. Nyckelben och blodvarm nacke att kyssa och dra in sötdoft i näsborrarna och viska i fina små öron. Vill smeka över kurvad svank och bröstrundningar. Kyssa fjunmage och upp på insidan av blekmjuka lår. Cencur där. Någon mutta får det vara.
Fast det är det ju inte. Jag kan flicklängta ihjäl mig hela helgen. Den kommer ändå sluta i två scenarion. I det första blir det väl en stunds fyllekuken-i-fyllefittan och sedan jag som ligger vaken och tänker på den där Rocky-stripen om att ”engångsligg har man för att ha något att prata med sina kompisar om när man fikar”. Alternativt åker jag hem, fyllefacebookar, smsar Amsterdam och julflingen innan jag gråtrunkar mig själv till sömns.

Jag tänder inte på flatstereotypen. Och jag vågar knappt flirta med inte uppenbara flator. Allt jag har är flicklängtan och mitt envetna inombordsväsande om att det ju faktiskt inte kan finnas några straighta tjejer, bara tjejer som inte legat med mig än. Men i helvete heller att jag skulle våga testa den tesen i praktiken.

22 kommentarer:

Daniel Storey sa...

Hoho, "någon mutta får det vara", precis så låg är min humor :D Sen ger du faktiskt även en rätt bra beskrivning av vad en homosexuell man kan sukta efter. Fjunmage och blekmjuka lår, precis så ja.

Daniel Storey sa...

Haha, menade heterosexuell. Men men, freudian slip.

Anonym sa...

"någon mutta" är HELT KLART bäst idag!!!

Anonym sa...

alltså elin, du fattar inte hur mycket jag identifierar mig med det du har skrivit. sjukt mycket! förutom att jag är hellebba då haha.

Anonym sa...

jag vågar mig inte ens in på flatklubbar. Vilket känns rätt stört, men det beror enbart på min ytterst hetero bekantskapskrets här i stan. Och så fruktar jag ju det där med att känna mig som ett ufo så mina flatattribut är ytterst få. Men, har ju ändå lyckats med en del både brudhångel och engångsligg via straightklubbar. Men ja, det blir ju en del generade fyllestötanden på straighta brudar ibland, så länge det inte är någon jag känner eller vänner till vänner så brukar jag kunna ta det utan allt för mycket ångest dagen efter. Men, jag älskar inställningen att det inte finns straighta brudar, utan bara brudar som inte legat med dig än, so true:) Önskar att jag skulle ha lite mer Shane-effekt på sådana brudarna bara! kram

Anonym sa...

ett ufo då mina flaattribut är få... ska det vara!

Joy sa...

kan ju som straight tjej säga att vi är ett gäng som iallafall inte dissar rakt av utan kommer det en fantastisk tjej och säger att man är vacker och hånglar upp en så har iallafall jag gjort ett seriöst försök att se om jag inte hade någon halvflata liggande latent inom mig. Men tji fick jag, insåg att jag vill kyssa magar med grov raggarsträng och smeka över platta håriga bröstkorgar. Så jag har insett mina begränsningar. Men det hade kunnat funka och jag och den coola, snygga flatan umgås idag som vänner. Så vafan, flirta på. Det är säkert fler än jag som kan tänka sig att testa din tes i praktiken. Men nackdelen är ju föståss att det säkert skiter sig ibland. För vad som för mig verkade lockande i teorin var helt dött och ospännande i praktiken. Det känns dessutom som att det kan vara lite vanskligt att hånglas med flator om man tror att man är straight, för jag har hört att det gör oss hatade bland en del av de äkta flatorna.

Anonym sa...

javetinte, jag kanske har tur men jag faller för blonda lockiga töser med putiga läppar som jag alltid förbannar för att de är straighta men, så lyckas jag först få hångla och sen bär det iväng i säng. jag läste en grej i kanske det var bang? Lesbisk jihad, om en studie i hur genusstudenter förändrar synen på sin egen sexualitet under sina studier, och jag tror det bor en liten flata i alla tjejer, det var ett tag sedan gymnasiet och i subkulturen jag hänger i verkar alla tjejer vilja knulla med mig, straight eller ej.

Anonym sa...

storey: haha härlig freudian slip där!

storey & LSM: jag kan tyvärr inte ta åt mig äran för "någon mutta får det vara". det är min vän maja som sagt det ett par ggr. det är HILARIOUS. fånig humor for life.
(typ som i helgen när samma maja säger att hon har för mkt saker i fickorna och att hon är "fickkvinnan" och både jag och frugan tokfnittrar över att båda tänker "jag är FITT-kvinnan").

masha: baby, we should SO get together.

becky: men det är ju inte jag som är shane, snarare du som får brudragg på straight klubb. så jäkla avis på dig. själv klev man ut ur garderoben redan som sextonåring också kommer du många år senare och ba hej tusen tjejragg. jag är bara shane i mitt eget huvud. eller okej...shane-effekten hade jag kanske på somliga. vi nämner inga namn ehe.

joy: jag tycker det där är svårt. för jag tycker verkligen att alla borde testa sin sexualitet och iaf pröva att ta ett kliv på den andra sidan. jag tror ju varken på stenhårt hetero el homo utan att allting är en gradvis skala. och alla borde testa. men sen kanske man kommer på att det inte är min grej och visst kan ngn bli sårad. men jag stör mig personligen enbart på tjejer som hånglar för att kåta upp killar. det är bland det vidrigaste jag vet. eller tjejer som överhuvudtaget använder lesbiska sexanspelningar för att få killragg. FY FAN. men vafan, alla har rätt att pröva.

johanna: får jag ta en kurs hos dig? eller börja hänga i ditt gäng? haha. eller så borde jag kanske bara sluta vara så feg.

men okej, som tillägg till inlägget men som jag inte vågar skriva ett eget inlägg om för jag tänker att det är mindre risk att personen hittar den här kommentaren än själva inlägget: jag HAR flirtat lite med en fantastiskt vacker rådjurstjej de senaste veckorna. vi snackar rådjursbrud med perfekt make och grace och hela kittet. och hon såg helt totalchockad ut när jag log mot henne och sa att hon var snygg. men sen började jag tolka hennes trevliga leende och hennes blickar mot mig lite väl mkt.
för häromdagen sa hon att så länge inte kvinnor kan skaffa barn med varandra eller män skaffa barn med varandra borde inte homos få gifta sig. och jag är inte så pilsk på henne längre. alls. och jag blir uppenbarligen pilsk på helt fel straighta brudar dessutom.

P sa...

Vad jag inte gillar är att jag inte verkar ge utslag på andras gaydar! Måste jag ställa mig på bordet och ba "hej hej jag är tillgänglig för lesbiskt snusk bara så ni vet"! Gayklubbarna är nämligen begränsade till antal i min nya hemstad så om det finns ickeheteron på the regular heterohak så missar vi varandra. Helt. Får väl raka huvudet och göra en regnbågspiercing i alla fall. :/

annelie sa...

jag undrar vem hon var. eller jag får en bild i huvudet på vem det kan ha varit som du mailade på zonline.
men hon hade inte så mycket smink.

Anonym sa...

p: fördelen med flatmunderingen är ju ändå att det är lättare att hitta vilka som är tillgängliga för lesbian snusk. men jag vill inte behöva flata till mig för att få till det!
annelie: kanske inte. kanske bara jag som minns det så.

Anonym sa...

Min spontana reaktion är att det här inlägget borde kunna charma en hel del hetroflickor!

Anonym sa...

http://www.aftonbladet.se/punktse/natkronikan/article1603979.ab

Anonym sa...

tycker spontant att den rödhåriga tösen saknade en viss empati och värme. kanske var lika bra då, att du inte fick till det. det är lite drygt med folk som är så rädda om sin sexualitet att de inte kan ta en komplimang utan att slänga ur sig elakheter. nej, det borde hållas kurser i social kompetens i skolan. det kan ingå i exempelvis samhällskunskapen. eller naturvetenskapen. eller vad som helst egentligen, när allt kommer omkring.

Anonym sa...

ano; tack...det var undercover min intention med inlägget ;=)
ano; jag vet! läste den! igenkännande.
m; jo absolut. men man får väl betänka att hon var sjutton år. och uppenbarligen helt jävla dum i huvet. hon var ju - åh hej och hå här kommer mina fördomar - småstadswhitetrash. eh. men jo håller med om soc.kompetens i skolan. var ju inte så att jag trodde skulle få till det. men det svarsmailet kändes när jag var sexton år och livrädd nyutkommen vill jag lova.

sara sa...

Äh, jag tror den där tjejen var en sanslöst osäker människa, som var tvungen för att skriva sådär för att hon var så jävla rädd för att bli betraktad som lesbisk och konstig. Hon tyckte nog inte så som hon skrev, hon var bara rädd för vad som skulle kunna hända om hon skrev "tack."

Eller så var hon bara småstadswhitetrash och helt jävla dum i huvudet.

Anonym sa...

sara: småstadswhitetrash och dum i huvet kombineras med lätthet med en sanslös osäkerhet och rädsla för att avvika från småstadsnormen. naturligtvis tror jag också att det var det det handlade om. men osäkerhet och rädsla för att sticka ut är väl de basala elementen i definition av småstadswhitetrashmänniska. iaf i min definition.

Anonym sa...

Åh vad jag känner igen mig, Jag har precis samma känsla när jag går ut i Gbg. Jag ser hetro ut, eller. Ja jag är inte intressant eller så är jag inte intresserad, hehe. Jag vill inte ha en tjej som har förlorat sig. Ja eller stereotypen lockar inte. Men jag har aldrig blivit avspisad av straighta kvinnor. De har gett mig tfn nr, bjudit på fika... som en inledning på något bra men sedan har det inte gått längre. Kanske är fler i behov av romantiken och i den fasen är könet oviktigt. Ja nu pratar jag på. Ska fortsätta läsa lite vad du skriver. Har själv börjat blogga. Det känns blottande men spännande. /Fengirl

Anonym sa...

fengirl: ujuj, jag borde kanske testa straighta kvinnorna då ändå. nej det är exakt det jag menar; stereotypen lockar inte. jag intresserar mig mest - oavsett kön - för människor som blandar stereotyper hejvilt. plockar lite femme och lite butch och lite vad man känner för till en spännande blandning. typ jättefemmebrudar som beter sig väldigt gapigt och grabbigt. det är sjukt sexigt.
blottande men spännande är exakt vad bloggande is all about.

Anonym sa...

men gud, om jag inte skulle ta o bara gå ut o leva ut alla mina ickeheterosexuella känslor nån gång, istället för att sitta här o vara feg i en heteronorm. eh.

Anonym sa...

lycka till! gört.