4 januari 2008

Hej mina små pysslingar!

Jag har alltid trott att jag skulle bli den där bra exflickvännen. Jag har alltid så gärna velat vara henne. Jag har alltid sett mig som henne. Jag har föreställt mig att jag skulle bli det där exet som dyker upp på mina f.d. pojkvänners och flickvänners bröllop med ett uppriktigt leende för att sedan hålla ett långt och kärleksfullt tal om hur glad jag är att de har hittat rätt tillslut. Sedan skulle jag stå med fina, kärleksfulla ögon och se på när exet dansade med sin brud/man och vara helt igenom glad för deras skull.

Jag har försökt vara den där bra exflickvännen. Men jag har aldrig mått särskilt bra av det.

Poängen är att alla min expersoner är såna jävla bra expersoner. De säger fina saker till mig, hejar på mig, är stolta över mig och beundrar mig. De vill vara mina vänner, oavsett vem som gjorde slut och hur infekterat det har varit efteråt och oavsett hur lite eller mycket vi har att säga till varandra. De blir glada för min skull när jag träffar någon ny, de kan med att skratta åt mina one night stand-historier och vilda leverne, de kan uppriktigt säga att jag är fin på en bild tillsammans med någon ny. Mina expersoner är storsinta, fina och unnsamma.

Jag har försökt vara sådan jag med. Men jag vet inte om jag kan. Jag vet inte längre om jag vill. Det spelar ingen roll att jag inte vill ha någon av mina expersoner tillbaka, inte har några amorösa känslor för dem kvar, men tycker om dem på ett vänskapligt plan och vill se dem lyckliga. För det gör jag ju. Men likt förbannat tampas jag med den där insikten om att inte bara jag går vidare utan även de. Och svartsjukan; hur lite amorösa känslor som än finns kvar, tampas jag alltid med den. Där de kan skratta åt mina one night stands eller glädjas åt någon newfound love i mitt liv är jag hon som får slaget i magen och svärtan i blicken. Det handlar inte om att det finns känslor kvar. Det handlar inte om att jag inte vill se dem lyckliga. Men jag har så svårt att tampas med insikten om att de inte var lyckligast med mig (att jag sedan inte var lyckligast med dem är en helt annan sak). Precis som jag har fruktansvärt svårt att acceptera att de inte är och inte heller komma att vara samma människa som jag en gång var kär i medan de, förutom en del subtila pikar, inte verkar ha några problem med att jag har förändrats.

Jag har en vän som brukar tala om exlådan när vi börjar bearbeta gamla pojkvänner, flickvänner och flings. Där skulle man kunna stoppa sina ex också skulle de ligga där och bara vara ens ex liksom. Inte fria individer som också går vidare, förändras, utvecklas och får känslor för andra.

Jag tänker på hur skönt det vore om jag hade haft en magisk kraft som hade kunnat förvandla de människor som jag varit involverat med till pysslingar när det väl tog slut. I den stunden som det stod klart att vi måste bryta vad vi än höll på med skulle jag vifta lite med fingret.
- Men hjälp! Vad hände nu! Jag är liten!, skulle en pytteliten, svag röst höras från golvet och där skulle exet stå och inte vara mer än en tumme hög.
- Jaa, jag vet, skulle jag säga, det blir så när det tar slut på en relation med mig. Man blir en pyssling. Men oroa dig inte, du kan få komma och bo hos mig.
Så skulle jag ta upp mitt ex i handen och ta fram den där skolådan märkt expojkvänner/flickvänner/flings stående under min säng.
- Här ska du få bo!, skulle jag säga och sedan stänga locket till lådan igen.

Någon gång i månaden skulle jag öppna på locket till lådan och titta ner.
- Hej mina små pysslingar, hur har ni det? Har ni utvecklats och gått vidare från det att vi gjorde slut?
- Nej, skulle mina ex säga, hur skulle vi kunna göra det? Det är klart att vi inte har blivit förändrats vare sig till det bättre eller sämre sen det tog slut. Såklart vi inte har utvecklats i en riktning där vi kommer att få svårt att kommunicera med dig och såklart vi fortfarande tycker att du är världens bästa tjej. Vi är ju exakt samma människor som den dagen då det tog slut, vi har ju bara legat i den här lådan sedan dess.
- True dat, skulle jag säga, och jag förmodar att ni då inte heller legat med någon annan, fått känslor för andra eller påstår att ni inte har känslor kvar för mig?
- Nej, skulle mina pysslingar svara, det är klart att vi inte har legat med eller fått känslor för någon annan. Emotionellt är vi kvar på samma punkt som den dagen då det tog slut. Och det är klart att vi fortfarande har känslor kvar för dig. Kan vi inte ligga med varandra igen någon gång?
- Nja, vi får väl se, skulle jag svara, jag har ju lite annat på gång men om ni bönar och ber så.
(För den läsare som här protesterar och säger att man inte kan ha sex med en pyssling rekommenderar jag Pedro Almodóvars film Hable con ella för att råda bot på den okunskapen).
- Jaja, nu ska jag faktiskt gå och skriva ett blogginlägg om mitt senaste ligg istället, skulle jag avsluta.
- Åh näää, skulle hela pysslingkören skrika av svartsjuka och bölande lägga sig på golvet i kartongen, varpå jag stängde locket igen.

Den fina, mogna människan i mig vill såklart att de människor som jag en gång varit involverat med utvecklas och går vidare, precis som jag har gjort. Jag tycker ju mycket om dem och vill dem väl. Det vore ju fett jobbigt om de gick runt och fortsatte vara kära i mig resten av livet. Det är klart att de ska hitta nya människor att bli kära i, byta stilar och åsikter och bli andra människor även om det innebär att vi inte har så mycket att säga till varandra längre. Det är ju så livet fungerar. Man möts, man älskar, man söndras och man går isär och sedan ser man en dag på varandra och det finns glimtar av den man älskade, men man vet att man båda rört sig vidare. Det är ju både sorgligt och vackert, men alldeles livsnödvändigt.
Den mindre mogna människan, men mer emotionella, önskar att jag hade en skokartong under sängen där de bodde.
Och hon som håller tal på sin expersons bröllop blir jag aldrig. Jag är glad att mina föredettingar är av det slaget att de är så mogna och kärleksfulla att de lätt skulle ställa upp om jag bad dem att hålla tal på mitt bröllop. Men mitt tal skulle nog mest handla om hur bitter jag är över att jag saknar magiska krafter att kunna förvandla mitt ex till pyssling med.

Fotnot: Jag ber på förhand om ursäkt till alla som upprörs av faktumet att jag nämner pysslingsex och har en bild från en Astrid Lindgren-bok i ett och samma inlägg. Mitt syfte är naturligtvis verkligen inte sexualisera Astrid Lindgrens barnböcker och mitt inlägg har såklart ingenting med Nils och Bertils strictly puritanska pojkvänskapsrelation att göra. Men bildgooglar man ordet pyssling blir det till att välja mellan Astrid-bilder, barnteaterbilder eller en jävla massa bilder på sångaren i Bodies without organs. Jag ville ha en bild till inlägget, jag valde den bästa tänkbara. Det har ingenting med Astrid Lindgren eller barn att göra överhuvudtaget.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Men Elin, dina ex skulle ju ha värsta feta sexkollektivet tillsammans där nere i skokartongen - det är en oundviklig följd av aldrig få komma ut. Fatta dissen av att se en handfull fängslade pysslingar bara ha ögon för varandra när du gluttar på locket!

Anonym sa...

Precis vad jag tänkte... Snacka om high-life i den där exlådan! Ett helt gäng speciellt utvalda hetingar (som alla ex ju är) som har skittråkigt... Kan bara sluta på ett sätt.

Anonym sa...

lsm och linn: jo tanken slog mig sen! jag kommer att ge alla separata lådor istället. mohahahaha.

Kate sa...

Att vara vän med ens ex är ngt som få är så därför känns det ju lite extra att vara det?
Jag har ett sunt förhållande till mina ex, jag kallar dem för puckon/idioter/nära vän...allt fint jag kan komma på. Jag pratar om dem framför mina potentiella nya som om de är vardagsmat. Detta går ju dock inte alltid så bra. Vissa tar det som en fet disclaimer att jag ägnar min stund med dem för att prata om vad jag och exet gjorde, vad exet gillar eller vad exet gjorde för mig. Men för mig betyder det ju inget, de var ju dock en stor del i mitt liv så jag ser ju inte det svåra i det hela. Förrän de börjar att prata om att jag kanske inte har kommit över mitt ex. Och det har jag ju. Tusen ggr tusen.
Men jag kommer definitivt inte att stå där vid exens bröllop, de har flickvänner som inte gillar mig lika bra som exet.
Har du sett ett sån där adventskalender som består av en massa smålådor?
Den tycker jag verkar vara en bra idé till ditt pysslinghus..det ser t o m ut som ett riktigt hus och så har ju alla nr, lite lyxigare än en skolåda kanske.. ;)

Anonym sa...

adventskalender med småluckor - genialt! absolut, det ska dom få.
jag vet inte om det känns extra att vara vän med exen. jag är glad att de är fina och inte - vad jag vet - sprider skit om mig all over town och fortfarande gillar mig som människa och boostar mig med pepp osv men å andra sidan är det betydligt lättare att ha ex-relationer som är tack och hej och nej när de tagit slut. någon kompis till mig sa att ens ex iaf borde byta stad när det tagit slut. det håller jag med om. ens exmänniskor tycks bäst om på avstånd. jag pratar så lite som möjligt om mina exmänniskor med mina nya. jag ser det själv som en disclaimer om dom gör det mot mig.

Daniel Storey sa...

Har inget mer konstruktivt att komma med än: hahaha och word!

Anonym sa...

storey: konstruktivt enough och tack!

Dummie sa...

Människan är osnyggt inkonsekvent. Alltid vill man ha kakan kvar, vräka i sig den, frysa in den och sno åt sig äran för receptet.
Men har du tänkt på att dina ex kanske tänker samma sak som du, e g e n t l i g e n ? De kanske bara verkar vara bra ex, men att de helst av allt skulle låsa in DIG i en liten pysslinglåda?
Om du försökt spela bra ex så kanske de har gått på det, och vice versa. Som nåt slags cirkelresonemang där alla lurar varandra... hmmm... nu blev det lite väl snurrigt kanske...

Anonym sa...

dummie: jag förstår precis hur du tänker. och just därför tänker jag inte spela bra ex längre, för att jag inte förstår varför man ska lura varandra och iaf jag mår inte bra av det. jag står för att jag helst skulle vilja ha dem som pysslingar under min säng och tycker att det är jobbigt att de går vidare. om de sen vill vara fina och förstående och jaddajadda får det stå för dom. haha.