17 februari 2007

lördagmorgon

det är någonting med den första vakna halvtimmen när du inte har någon tid att passa. helgmornar, jag är hopplöst på att ta mig upp. det är något som händer i skallen den där halvtimmen - minst - som jag ligger och drar mig. rena, klara tankar och massor av galna idéer i huvudet. som att det naiva och hoppfulla barnet som tror att man kan lyckas med allt bara man vill och aldrig tar hänsyn till världens konformitet, byråkrati och allt motstånd som kan bryta ner den bästa av visionärer, är den morgonpigga. som skuttar fram och bara exploderar ur sig idéer utan några hinder innan jag ens hunnit slå upp ögonen.

fröken duktig, cencorn, vaknar först senare. lagom till att jag hunnit till andra delen av morgontidningen, druckit min lördagsjuice (färskpressad av egna apelsiner oh my) och sett tre videos på MTV är det redan kört. barnet står fortfarande och stampar lite, säger men hallå det här är en bra idé men det finns någon annan där som säger yeah right och som sedan börjar tjata om att idag måste du faktiskt skura badkaret och sortera din garderob. världens konformitet anfaller från alla håll och barnet går och lägger sig igen i dvala.

men den där första halvtimmen. den är alltid värt det. jag tänker att någon gång finns det något som håller sig kvar i tanken, som inte nyhetsdelen i GP, MTV-bruset i bakgrunden på tv:n eller mitt ostädade badrum kan sabba. som bara fastnar.

Inga kommentarer: