29 oktober 2009

Olösliga ekvationer för barnmorskor som jag träffar:

1. När jag svarar ja på frågan om det stämmer att jag lever i en fast relation sedan i januari ungefär, men samtidigt antyder att det inte nödvändigtvis implicerar att jag inte har haft sex med andra under den tiden. Ännu mer förvirrande när jag uppger att jag med flera av dem inte har haft kukenifittan-penetrerande sex.
2. När jag ska redogöra för tidigare partners och skydd och uppger att jag levt i ett par fasta relationer utan att använda något skydd alls. Och ändå blev det inga barn gjorda!

Hädanefter ska jag gå till sexualmedicinskt centrum, SMC, på Kaserntorget i Göteborg. Specialkompetens inom HBT är ett vackert ord som ibland bara klingar utan innehåll. Men i deras fall är den första frågan faktiskt inte om man har en fast relation (underförstått: pojkvän), utan vilken könsidentitet man har. Det känns som en mycket bättre utgångspunkt om jag ska behöva fortsätta gå till barnmorskor då och då och redogöra för mitt kön och min sexualitet.

5 kommentarer:

Agnes sa...

SMC är bästa stället jag varit på, vilket jag också sagt till dem. Mycket förtroendeingivande och professionella. De har också hjälpt mig med saker som inte varit sexrelaterade.

Jag slapp dock frågan vilken könsidentitet jag har.

~SerendipityCat~ sa...

Dette var interessant å lese, det er så mye som blir tatt for gitt!

Bibli sa...

SMC hjälpte mig i början på min process. Verkade ha, enligt mig, bra värderingar. Men sedan när det blev mer avancerade frågor började de hänvisa till lagtexter. Nu har de sagt att de tyvärr inte kan hjälpa mig längre (och dessutom att de tror att ingen annan i Göteborg kommer att vilja göra det).

Och visst, inte frågade de om könet på min partner. Men det var, som vanligt, avgörande att jag hade en (och det hade jag ju alltså inte).

Kaia sa...

Det som irriterar mig mest med barnmorskor är att de kan skriva ut p-piller i preventivmedelssyfte, men inte av någon annan anledning. Dvs senast jag var hos en talade jag om att jag var lesbisk och sen frågade om hon kunde skriva ut p-piller eftersom jag hade kraftiga blödningar. Jag fick blankt nej, och hänvisades till läkare. Av den enda anledningen att jag hade råkat säga att jag inte ligger med män.

Christina sa...

det hade varit trevligt. vet du hur man hittar ett sånt ställe i sthlm? nån som har tips?